Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motor- og gearolie til VW 113

(permalink) Kjelgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej,

Jeg har fornyeligt erhvervet mig en VW 113 fra 1957.
Da jeg ikke er sikker på hvilken olie den kører på i dag (og hvor gammel den er), tænker jeg at det er bedst at skifte den for en sikkerheds skyld.

Jeg kan se at andre herinde bl.a. har anbefalet denne Vantage V67SL 10w/40 olie (http://www.castrolshop.dk/shop/vantage-v67sl-10w-977p.html) til motoren, samt en Pennzoil 80W-90 GL-5 til gearkassen. Den sidste har jeg dog ikke kunne finde et sted hvor den kan købes.

Hvad bruger I, og hvor køber I det henne?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Du stikker hovedet i en religionskrig.
Til en std. motor ville jeg køre med en billig 15/40 beregnet til dieselmotorer. F.eks. Biltemas "turbodiesel" Eller en anden beregnet til blandede vognparker (blanding af benzin og diesel) Dermed er der håb om at du får en olie der har noget ZDDP. Som der skulle være masser af i Castrolen du nævner. Ifølge Biltema er der en del ZDDP i deres.
Og skift olie hver 5000 km, og glem ikke at sien skal ud hver gang.
Til gearkassen ville jeg prøve at finde en ren SAE 75 GL5. Som er meget tyndere end 80W/90. Det vil give mindre friktion og lettere gearskifte og kan rigeligt "holde" til motorens udfoldelser.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) henrik Member
Skrev for 11 years siden | | | |

test

-------------------------------------------
an gang bobbel altid (uanset stand) bobbel
(permalink) Kjelgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tak for testen.
Det lader til at der er hul igennem nu.

Måske fordi min post var for lang, eller noget?

(permalink) Kjelgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tusind tak for svaret Frank.

Jeg synes det er helt i orden man har holdninger til hvilken olie der er "bedst". Så længe man også kan argumentere hvorfor, så har man jo noget at forholde sig til. :-) Personligt har jeg ikke behov for at olien skal hedde Castol eller andet, blot jeg er nogenlunde sikker på at den opfylder de krav motoren har.

(permalink) Kjelgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Af alternative, billigere, motorolier har jeg fundet Fina First 200 15W/40, samt Sunoco Energy Enduro 15W/40. De er begge til dieselmotorer og blandede vognparker.

(permalink) Kjelgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er der nogen af jer der har erfaring med Swedol som tilsætning? Er det noget som virker, eller er det blot spild af penge?

Jeg har ikke kunne finde mange SAE 75 olier til gearkassen som er GL 5 godkendte. Denne Fina Pontonic FDL 75W/90 er så vidt jeg har kunne finde GL 5 godkendt, og denne Castrol Syntrans V FE 75W/80 er GL 4+ godkendt.

Og slutteligt, hvor mange liter olie skal der på hhv. motor og gearkasse?

/Nikolaj

P.S. Beklager de mange posts, men det lader til at jeg ikke kan poste når jeg har links i posten. Ved ikke lige hvorfor.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

2,5L liter i hver. Måske lidt mere i gearkassen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kjelgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Igen tak for svaret Frank.

Er der nogen af jer der ved om der er brugt messing til synkronisering af disse gamle gearkasser, og om det giver problemer med svovlforbindelserne i GL 5 klassificerede olier?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det er der og det gør det ikke. Det gjorde det engang.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Danny211 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Undskyld jeg blander mig i din tråd Kjeldgaard, men jeg roder også lidt rundt i olien. Jeg har et spørgsmål til Frank Anderen. Vil du mene at en 15/40 mineralsk olie (biltemas turbodiesel) kan bruges i en std. 1300 og en std. 1600. På forhånd tak. Hilsen Danny

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) Kjelgaard Member
Skrev for 11 years siden | | | |

@Danny
Du spørger bare løs. :-)

Et generelt spørgsmål. Gælder den gamle devise med ikke at bruge moderne syntetiske olier på gamle maskiner stadig, eller er de problemer også blevet løst?

(permalink) Lange Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg bruger også "turbodiesel" olien fra Biltema - som Frank rigtigt nok skriver, har den et "rimeligt" indhold af Zink. Derudover har jeg nappet deres syntetiske 75-90 manuel gearkasse olie som er beregnet til gl4/gl5.
Diskussionen omkring syncromesserne og brug af gl5 er lige så håbløs. Jeg har valgt at helgarderer mig...

Jeg har endnu ikke kørt med 75-90 gearkasseolien, så har desværre ingen erfaring jeg kan dele...

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

John Elnef har brugt Biltemas gearolie i mange år.
"Problemerne" med syntetisk olie bliver aldrig løste. De bliver sådan set værre efterhånden som der stilles større og større krav om at biler ikke må udlede tungmetaller. De samme metaller ødelægger også katalysatorer.
Biltemas 15/40 kan sagtens bruges i std. motorer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.