hvilken knast skal man bruge til en 1600 motor med to enkel 34mm weber ?? måske får den osse et sæt 87mm cyl
gå aldrig i andres fodspor , for så kommer du aldrig foran...9490 pandrup
51508211
hvilken knast skal man bruge til en 1600 motor med to enkel 34mm weber ?? måske får den osse et sæt 87mm cyl
En af Farmers std+
okey synes bare der er nogle forhandler der skriver at den knast de har her er til motor med 2 kaburatore, men det er måske bare det sædvanlige salgsgas...??
Salgsgas? Ikke nødvendigvis. Men valg af knast er et svært spørgsmål. For hvad vil du? Skille den ad, putte en anden knast i og lukke igen? Eller vil du hæve kompressionen, renovere topstykker og nulre lidt. I det første tilfælde vil mit svar være: Kør med std.knast. I det andet tilfælde er der mange muligheder. Farmer har lagt et stort arbejde i at udvikle knaster der ikke støjer, holder temp. nede og giver det ekstra som man savner på en std. motor.
Men nu kommer den sure gamle mand så ind i billedet: Skil den nu ad og vend så tilbage til din type4 motor, med mindre du vil starte med at købe en ny blok.
type 4 motore er til min nr 2 bil, 1600 er til min hverdag bobbel. så type 4 motore skal ikke være færdig til en bestemt tid . 1600 motoren sad i en 1303 jeg byttede mig til , men den sad fast så jeg måtte skille den af for at finde ud af hvad der var galt med den . Der sad to dobbel 40mm weber på den og dem kan der åbenbart regne ned i når den står længe nok for der var vand i motoren , så stemplerne sad fast i cylinderne. Håber på et nyt cyl kit og så køre jeg igen . De dobbele weber er så gået til min type 4 motor og så må den anden nøjes med et sæt single weber så var det jeg tænkte om den skulle have en anden knast når jeg var igang..
standart knast er ikke dårlig.lad nu være at flække den,tjæk endeslup hvis der ikke er for meget så juster den til 0,10mm og kør og se glad ud.
der er faktisk næsten ingen endeslup og alt ser pænt ud bortset fra cyl og stempler
Så spænd blokken efter og kør og vær glad.
"Så spænd blokken efter og kør og vær glad. "
Hmmjaahh, man kan jo være heldig. Men jeg er nok mere til Klarborgs indstilling om, at skille den ad og se den godt efter. Især det midterste hovedleje har det med at gå til når motorerne står som beskrevet, og sansynligvis ikke har frisk olie i sumpen. Så kan man jo osse se efter om blokken har det godt og om der måske sidder en skrappere knast i allerede, få målt kammervolumen osv., så man ved hvad man har. - Og da især hvis den skal bruges som en stabil hverdagsting.
Mht. det andet er jeg enig. Hvis ikke man er klar til at tilpasse kompression efter knast/toppe kan man ligeså godt fortsætte med en std. For selv en std knast kan vågne noget op med en let forøgelse af CR. Hvis det rigtigt skal du mht. temperaturkontrol etc skal man få vendehøjden tilpasset så den ligger mellem 1,05 & 1,2 mm. Så forurener den osse mindre, når ellers den bliver justeret ordentligt.
On a side note vil jeg osse sige, at hvis nu blokken er fin, men er lidt slået i lejeblokkene, er det da med at stoppe nu og få den flugtboret. så kan den jo holde i mange år. Nye Mag. blokke er jo ved at være en sjælden vare, og er ikke ligefrem billige længere.
T
Måske et lidt mindre kvikt spørgsmål, men hvad er vendehøjden egentlig og hvordan ændrer/tilpasser man den?
Henrik
Vendehøjden er afstanden fra stempeltop til cyl./topstykke når stemplet står i top.
Stemplet går nemlig ikke helt i top for så vil det slå mod topstykket.
Man kan ændre den ved at ændre længden på cyl. højden på stemplet eller shims. under/over cyl.
Pladsen mellem stempeltop og topstykket indgår så som en del af forbrændingskammeret og skal derfor medregnes når man udregner kompressionsforholdet.
What Frank said.
Men som oftest er vendehøjden på std 15/1600 motorer 1,55 - 1,65 mm. Vege omb. motorer ligger tilsvarende typisk helt oppe på 1,7-2 mm. Hvis de så samtidig med det har brugt toppe med step cut, så har man en god forklaring på, hvorfor man ikke kan trimme motoren så den går rent, men skal have forhøjet CO værdi for at fungere rimeligt.
Hvis man har blokken skilt ad, er det en god ting at "rense" anlægsflader til cylinderne så de er plane (hvilket de ofte ikke er når motoren har kørt mange km) Så kan man jo samtidig fræse tilstrækkeligt af så man får en vendehøjde på det ønskede. Hvis blokken er samlet eller man af andre årsager ikke har mulighed for det, kan man fræse af cylinderens anlægsflade istedet.
T
Ved begge de af Torben nævnte metoder til reducering af vendehøjde, bør man være klar over at st.ringene kommer til at køre et "nyt" sted i cyl. Dette kan være et problem, hvis cyl. har slidkant i toppen...
Det kommer jo an på hvilken ende af cylinderen du fræser på ;-)
Men ellers har du helt ret.
0,4-0,5 mm kan man sagtens tage af toppen af cylinderne (hvis det du er nogen der har kørt før) Mere end det, så skal man tage af i bunden.
T
Måler man bare med et micrometerur når stemplet er i top ? Hvor meget kan man hæve cr til på en std motor .
Man kan sagtens tage mere i toppen. Det er jo netop bunden man skal holde sig fra på brugte cylindre. Men cylindre er vel så billige til en Vw at der vel ikke er nogen der genbruger dem.
Ja et ur ca. ud for krydspinden, stemplet vipper jo i top så det snyder hvis man måler andre steder.
Max 8,5 på en std. knast, samme som 1500S. 8,2-8,3 for ikke at stramme den.
Det lyder ikke af ret meget i forhold til std. Men en Vw giver god valuta for de små ændringer man selv kan lave på en std. motor. De første 70 hk. kommer relativt nemt.
hvis man går ud for det er et nyt cyl kit er det så ikke bedst at få fræset i blokken , så er den da osse ret ?. Man må vel gå ud for det er det samme på alle 4 cyl . Jeg kan se der er case saver i blokken , er det ikke noget med det er std efter en vis årg ?
Ja man går over til at bruge en stålbøsning i blokken og så 8mm. støtter i ca.1974.
Det er jo bøvlet at fræse af blokken. Så skal du jo prøvesamle og så skille blokken ad og få den bearbejdet. Når du står med et nyt cylindersæt er det jo nemt at tilpasse cyl. Man kan jo også blive at måle og kontrollere og køre rundt til maskinværksteder. Og så er man desværre nødt til at kontrollere deres arbejde. Man bliver sku aldrig færdig.
nå knasten ser ud til at blive en engle 110 for det er det der sidder i den . Der er hydravlisk løfter i den , er det godt til den knast ??
Det lyder ikke rigtigt -
Hvis det er en Engle 110 vil den ikke komme til sin ret med så små karburatorer og den vil også være noget rå i tomgang. Den vil kræve stålstødstænger, boltet vippetøj og måske dobbelte ventilfjedre hvis motoren kommer til at virke. Altså hvis motoren får to dobbelte karburatorer og noget kompression :-)
"Jamen jeg vil ikke køre så mange omdr. at dobbeltfjedre er nødvendige" Nej men så sæt en std. knast i !
You must log in to post.