Jeg har fået mig et sæt komplette originale topstykker fra Folkevogn det er dobbeltportede men hvordan ser jeg om de er til 13-15 eller 1600 motor?
Jeg har fået mig et sæt komplette originale topstykker fra Folkevogn det er dobbeltportede men hvordan ser jeg om de er til 13-15 eller 1600 motor?
Hassan, prøv at Google reservedelsnummeret eller læg det op her. Det står under ventildækslet, hvis det er originale VW toppe.
113 101 375 står der på dem .
Efter hva jeg lige kan finde ud af er det 1300 toppe . Men kan de godt bruges på en 1600 AD motor?
Std 1300 dobbelt port
Var det samme jeg fik det til :) Skal jeg finde nogle andre til min 1600 motor eller kan de bruges? de er nemlig helt nye i kasser så ville jo være lækkert hvis de ku bruges :)
De skal en tur i drejebænk og fræses op, de 15/1600 cylindrene er større end hullerne er i topstykket. Men det er formentlig billigere at få det gjort end at købe 2 nye 15/1600 topstykker.
Okay men ventiler osv er fint nok?
Ja de er ens.
Jeg ville dog fræse forbrændingskamrene ud til cylindervæggen for at udnytte ventilerne.
Mine 1600 toppe på jagtvognen var 113 101 375A på en AL motor, men VW har tilsyneladende brugt dette nr til både 13- og 1600. Ventilerne er de samme -ø35,5 /ø32 mm.
Så jeg skal bare ha fræst lidt i dem så er de fine ? Nogen steder der kan anbefales til den slags arbejde?
husk at tjække for revner omkreng tændrørsgevind inden du gør noget .de kan bores op hos jakop for 600kr.
se link
Det er rigtigt, at de har samme str. ventiler som en 1600, altså 35.5/32. Men ud over at skulle bores op til den større cylinder, så skal der håndslibes RIGTIG meget ud i kammeret. Kamrene er jo meget mindre, da det er til en 1300 motor. Både 1600 og 1300 er med 7.5:1 i statisk kompressionsforhold. Så kan du selv regne ud hvor mange cm³ der skal ud af kammeret, før det kommer til at passe.
/Peter
De er spritnye så sku gerne ikke ha revner :) men jeg får smidt dem afsted til en der har forstand på det så må de vurdere det :)
Jo men selve "håndfræsningen" kan man gøre selv, så længe man får nok af og holder sig væk fra anlægsflader osv. Du kan evt fylde kammeret op på et 1600 topstykker med vand, og derefter måle mængden i ml og derefter samme procedure på 1300 toppene. Så er det bare at fræse derudaf til du når samme mængde vand på alle 4 kamre. Jeg har også læst mig til at det kan være godt at dreje 1,35mm af i dybden på anlægsfladerne- det giver lidt på kompressionen og formentlig er prisen den samme da der skal drejes samme sted uanset
Når jeg skal tage så meget ud af et kammer laver jeg en papirskabelon og så tegner op efter den. Så kan man måle når man nærmer sig.
Papiret klipper jeg bare i en cirkel og så "klipper" jeg faconen på kammeret ved at banke på kanten med en nylonhammer. Ligesom når man laver en pakning.
Vand er ikke godt at måle med. Der er for stor overfladespænding så det kryber op ligeså snart det rører ved noget.
Det lyder umiddelbart som meget arbejde. Hvad med at prøve at prøve at bytte dem til et par 1600 toppe, det kunne jo være der var en der gerne vil have et sæt 1300 DP til en original 1303 ;-)
Rigtig - god ide. De er vist i højkurs hos dem, der kører fomula vee. Grunden til jeg "advarer" mod slibearbejdet er, at jeg lige har prøvet det, på et par tilsvarende toppe, som skal sidde på en 1776'er. Der skulle selvfølgelig tages endnu mere ud, men mon ikke jeg skulle have hevet muldvarpen op, og købt et sæt 040 toppe fra starten af.
Kan kun anbefale Franks omtalte metode. Gør det selv på præcis samme måde.
Vand+tilsætningshalløj til opvaskemaskine= ingen overfladespænding :-)
Ja afspændingsmiddel, det tager også vandstøj i mit centralvarmeanlæg. Jeg bruger det også i min vandkølede computer og min tunede Polo.
:-)
You must log in to post.