Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad kan man forvente 1300f -1600ccm

Tags:
No tags yet.

(permalink) thomsenjensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej er der nogen som har erfaring med hvad man kan forvente af en 1300f singleport hvis man monterer 1600ccm cylindersæt evt knast og får tilpasset de samme toppe.jeg vil holde projektet på et fornuftigt plan jeg vil dog godt have lidt mere moment .motoren skal sidde i en buggy.håber på lidt gode råd og erfaringer med dette mvh Lars.

(permalink) spinnergy Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg lytter med - jeg står med fuldstændigt det samme ønske til min buggy! =)

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tja en 1600 har jo 50 HK som dobbeltportet og 48 HK som enkeltportet. Med lidt knast, lidt højre komp og 2 kaburatore burde den kunne yde 70+HK. Vælg en knast som ikke er for skarp så du stadig har en okay tomgang. Torben alias Farmer kan helt sikkert hjælpe med valg af dele.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) thomsenjensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ok men er der forskel på disse toppe fra en 1300 når de er bearbejdet til 1600 i forhold til et standard 1600.(ventiler og indsug /udstødning.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ingen grund til at bruge en F blok til det, den siges at være for svag i oliekanalerne til effektforøgelse.

du bør vælge en blok med dobbelte oliereduktionsventiler AS41, din gamle blok
er nok alligevel moden til en udskiftning, det er de i 9 ud af ti tilfælde.

men du går vel ca fra 40 hk til ca 48 hk hvis den er standart.
dvs en forøgelse på 8 hk.

så med mindre du skal køre historisk korrekt race - så find en bedre blok.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Blokken kan sagtens bruges til det du vil, hvis ellers den er ok.

Jeg har haft en 1600 på f blok, 275 knast, type 3 karbs, og god udstødning. Kørte mange tusind km med det uden problemer. Det var dog dobbelt portede toppe. Gav 69.hk.

Har fået lavet præcis samme kombo til min Cab af Get Back On Track

Jeg tænker de enkelt portede toppe kan give begrænsninger men hør eks Farmer ad om det i forhold til knast vælg.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Holmer, du ved en forfærdelig masse om busser. Tror du skal holde dig til det.

Der findes 3 forskellige "F" blokke.
En gammel model "B5" fra 08/65 til ca. 08/67. Den går man helst udenom, medmindre det SKAL være matching numbers.
En mellem model fra 04/67 (Der overlappes i modeller) til ca. 08/68. Denne model kendes på, at den har 8 mm støtter til oliepumpen, men små kanaler og kører med oliekøler inde i blæsehuset.
En sen model fra ca. 05/68 til 08/70. Denne model har dobbelte reduktionsventiler og store oliekanaler. Hvis ellers blokken har overlevet fornuftigt og ikke er blevet "glass like" Det gør de, hvis de har været rigtig varme lidt for mange gange, og holder mål, er det en OK blok at arbejde videre med til mildere projekter.
"Mellem modellen" er som udgangspunkt en OK blok. Det er dog de færreste der holder mål, og mange af dem er skæve. (Lægger ikke ordentlig sammen omkr. hovedlejerne) Men igen, hvis de har overlevet og holder mål, eller måske lige skal have en flugtboring for at være fjong, så er den osse OK at bruge til mildere projekter. Denne type blok kan man med fordel bore hovedkanalen op til 10,5 mm på, samt forstørre/tilpasse de resterende kanaler. så kan man osse med god samvittighed opgradere oliepumpen til en hi flow 21 eller en 26 mm. sammen tilpasning af reduktionstrykket selvfølgelig. Derved får man en væsentlig bedre forsyningssikkerhed til hele motoren, som jo netop var en af de svage punkter ved denne motor.
1300 F toppe har kun 33/30 mm ventiler mod 15/1600érens 35,5/32 mm ventiler. Hvis man monterer F toppe på en 1600 vil man få en meget "1200 agtig" motorgang. Altså pænt moment fra tomgang til ca. 2700 omdr. Så sker der lissom ikke så meget mere. Max effekt vil bla. være afh. af CR., men vil ligge omkr. 45 - 46 hk v. ca. 3700 omdr. med 13/1500 indsugning.

"Fornuftigt plan" Hvad er det (?)
At bygge med flest mulige dele fra den oprindelige motor, og lade resultatet blive derefter.
Eller, at tænke sig lidt om, og bruge pengene med fornuft, og få et resultat der rent faktisk leverer varen.

Jeg spør´bare, for at få en ide om, hvad det er du vil.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ok troede alle 40 hk var fra før 68 - og den tro er jeg langt fra alene om.
enkeltportet 1300.. dvs den db portede 1300 kun kom efter 70 så ?
men siger du det så passer det vel ;o)

og du har ret - burde ikke beskæftige mig med det der nymodens noget. ;o)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

1300 sgl port bliver solgt frem til 08/69, og på nogle eksport markeder frem til 08/70
1300 dobbelt port bliver introduceret i 08/69 mener jeg. Måske lidt før.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Genau Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Historisk Race i en Buggy! vrøvl det kan den slet ikke.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvem har snakket om historisk race ?
Og det kommer da iøvrigt fuldstændig an på, hvordan buggyen blir sat op.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tænkte også det var en sammenblanding af oplysninger, ejeren har en buggy, og Ib taler om historisk race..

Måske en læsebrille, der ikke er helt skarp...

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

der står medmindre - hvis i skulle ha overset det.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nååh, der!
Jeg fokuserede på OP´s indlæg.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Genau Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har aldrig set en homolegerings attest på en buggy.
For 35 år siden kørte Peter Skibby i en VW (speedster) i Sverige,men det var vist nok Track Days eller ModSport.Det havde ikke noget med Hist race at gøre.


Reply

You must log in to post.