Type 4 køler i type 1 blæsehus er endnu et gammelt stunt som Berg hypede, men som reelt ikke har den store effekt IRL. Grunden er, at den luft der ledes til køleren er meget afstemt af blæsehuset. DVS at når man så tilføjer 2 ekstra rækker køler, så reduceres lufthastigheden gennem køleren drastisk. Det vil igen sige, at på det nærmeste alt under 3300 motoromdr har den MODSATTE effekt, altså at kølingen bliver ringere, eller hvertfald ikke bedre. Det skyldes at luften gennem køleren bliver mættet og altså ikke kan optage mere varme på den givne tid. Når motoromdr. stiger til mere end ca. 3300 omdr. bliver luft tildelingen så stor, at der begynder at være en lille forskel. For 20-25 år siden arbejdede jeg/vi en del med det, for det var jo en nem måde at få mere kølking på,og Gene Berg påstod jo det virkede, men fandt at egentlig kun bay bus motorer med 3 rib gearkasse havde en fordel af det i daglig brug. Og fordelen var faktisk minimnal. 5 - 7 grader v. konstant 115-120 kmt. På motorer som lå i bobler med 1200 bagklap blev olietemperaturen typisk HØJERE end med alm 03 set up. I 1500/1302/03 biler var temperaturen den samme eller en smule højere v alm kørsel og en lille smule lavere ved motorvejskørsel, igen omkr. 5 gr.
100 gr olietemp er ikke for varmt. Kontinuerlig temp på 105 gr eller derover, så skal man til at tænke på at reducere belastningen på motoren eller se på hvad der gør at temperaturen ligger højt.
Scoops næsten af enhver art, som hjælper mere luft ind i et bus motorrum har en positiv effekt. Især på splitbusser. De er generelt ret belastet på det punkt. Faktisk har vi fornylig fundet ud af, at med en 100 hk 2007 std plus motor reducerede vi topstykke temperaturen med næsten 15 grader v. 100 kmt. ved at tage luft til selve motoren separat udefra og altså ikke stjæle fra køleluften så at sige. det var egentlig ret tankevækkende.