Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Loud an Low

Tags:
No tags yet.

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Bær over med mig! Fatter ikke en skid af motor! Men har prøvet mig frem med lidt hjælp fra youtube, Når man stiller ventiler, starter på cylinder 1, burde rotoren i strømfordeleren så ikke pege over på cyl 1, på det ene billed kan man se den peger over på 4eren, og det er der er “spillerum” på ventilerene på cyl 1, og rem hjulet har for 3 hvide pletter i de der mærker der er på remhjulet, der kan man se det er i top.

Er der evt en der kan se hvilke toppe/ventiler jeg køre med? De har 2 fjedre pr ventil, er det normalt,

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hmmm billederne er så som de sidste på side 2

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jo normalt, hvis fordeleren er samlet rigtigt bør rotoren pege mod cylinder 1, når den står i TDC. Men hvis drevet i bunden af fordeleren (som går i indgreb med drevet i motorblokken) er vendt 180 grader forkert vil rotoren pege mod cylinder 4, når motor står i tdc.
Dobbelte ventilfjedre er "normalt", men om det er nødvendigt afhænger af motorens øvrige opsætning. Pga. deres hårdhed slider de mere på vippehøj, stødstænger/løftere og knastaksel, så hvis de ikke er nødvendige, ville jeg (hvis det var min motor) udskifte dem.
Hvilke topstykker du har er svært at se, men det ligner originale topstykker (kan ane et VW nummer i dem).

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Projekt Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det er dobbelt fjedre og boltet vippetøj. Det bruger man på en tunet motor. Når remskiven står på tdc og rotor peger mod hakket på kanten af fordeleren er cyl 1 i top. Det gør din. Tror du skal justere tænding

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

“Det er dobbelt fjedre og boltet vippetøj. Det bruger man på en tunet motor”
Hvad er “en tunet motor”? En 1600 med dobbelte karburatorer og smart udstødning?
Dobbelte fjedre bruger man, hvis det er nødvendigt, ikke før. Min motor kvalificerer sig vist nok til betegnelsen “tunet” (2109 cc med 145 hk) og jeg kører med enkelte (hårde) fjedre.
Det er umuligt at sige, om dobbelte fjedre er nødvendigt uden at kende resten af motorens opsætning.
Hvis du er i tvivl om, om du har fundet TDC på cylinder 1, så træk fordeleren op og tjek udfræsningen i fordelerdrevet igennem hullet. Hvis udfræsningen står “på tværs af bilen” med udfræsningen nærmest bagenden, så står din cylinder 1 på TDC.

6e83554a-e717-4908-9547-dbee044d1cbb.jpeg

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg er ikke sikker på hvad min motor indholder, det skulle være en 1600 men hvordan kan jeg vide det med sikkerhed, uden at skille det hele ad.? jeg ved den har skarp knast, (ved ikke hvilken) og har efter pædagogisk forklaring fra Thomas fra classic vw parts og en go ven Kim F, fået forklaret at de dobbelte fjedre kan skyldes en meget omdrejnings villig motor, og det er den, fik afvide de var bedre/hurtigere til at lukke når man var i de høje rpm, og det gir mening i mit hoved.

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Du behøver ikke skille “det hele” ad. Men du skal have et topstykke af for at måle boring og slaglængde. Thomas og Kim har ret i, at dobbelte fjedre lukker “hurtigere” end enkelte, netop fordi de er strammere/kraftigere. Men igen,- det er slet ikke sikkert, at de er nødvendige til din opsætning.
Hvis du fjerner oliepumpe kan du se den ene ende af knastakslen. Den bør være stemplet med et nummer/kode, så du kan identificere den.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Lidt nyt fra idag, ny fjedre! Fik renset gamle olie fra utæt gearkasse af, fandt ud af den har en svar olie pumpe, malet lidt, sat nye tændrør i, nye tændkabler på, lavet toruqe bars færdige, lavet udstødning om pga toruqe bars tog lidt af pladsen, og smidt motor i, for olie og gear olie og bremse væske leveret mandag.

52079e7e-0c57-428f-8cc6-2e3e34e6f8e4.jpeg
3aae50f0-314a-4cc5-bed0-48ebbf642aaf.jpeg
657b6452-b2d7-4102-b9c7-237f761d4438.jpeg
e6479b76-d41e-43ce-a547-34ae1d79bf7c.jpeg
8e1018b0-5681-4040-8c33-8775ca141ea8.jpeg
5f27db15-d807-4a9e-b6d6-2539db92bf78.jpeg
f93db4b3-ae19-4547-92d6-9c0f3fcd7952.jpeg
c2854a95-6009-4d67-9757-5589673a4cf9.jpeg
13ef93e1-28f8-4156-aa44-cf42f6423728.jpeg
811f6230-9b75-455a-9d65-849783b47780.jpeg
89226af2-2205-402e-a1de-e75a5f29b63c.jpeg

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Så kom der lidt forskellige olier på.

05e5c0cd-f4bb-40e7-9015-a3ea1a8dece5.jpeg
a7a82d73-d80c-4aa7-8ca2-f6dba99387dc.jpeg

(permalink) rasmusmeyer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Fedt at du poster de fremskridt du laver med din VW her på VWnettet, selv om det også er små ting, det viser at du er stolt af det du laver.

jeg syntes at der er alt for få projekter, folk gider at fortælle om, gider folk ikke at skrue mere, eller forgår det hele over hos Fjæsbog?

men måske burde jeg selv skrive lidt mere, f.eks. mit askebæger-pop-up-radio projekt, eller min el-varmeblæseren-hide-a-way

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Tak for opbakningen! Ja jeg syntes osse her er blevet dødt inde, syntes da folk skulle dele lidt herinde i stedet for på fjæs. Læg da endelig op hva du laver!!

Så er motoren i live! Startet på første hug, og der er blevet luftet bremser ud, har fået lavet mit “center gearkasse ophæng” færdig, har kigget meget på hvordan andre er lavet og kom fremtid jeg ville prøve og opfinde mit eget design, (har ihverfald ikke set den her type før) den er meget kort så det stikker minimalt ned under bilen, det nemme ved den her jeg har lavet frem for de andre jeg har set er, at man ikke skal presse/løfte/vippe gearkasse for at få den på, de 2gummi ophæng er lige til at skrue af og på med en 19mm nøgle, jeg har så drejet 2 i nylon så man kan skifte gummier ud med nylon hvis det en dag skal være rigtig vildt. Ved ikke om det virker men “learning by do’ing”

6fe964ee-9cec-4c9d-8a8a-4ac10d505116.jpeg
7341a791-bbf2-46a8-bc82-5b10f9797b0f.jpeg
5f71bd30-c41c-4b1e-87b5-dc5c998421ef.jpeg
885fce8d-6b0f-4aa7-b41f-5b9b594ca4e4.jpeg
fa6d6437-f8eb-4058-bd0b-3c004ec3a4c1.jpeg
a5a7fd72-4e7c-40de-b4c7-83298e944ce2.jpeg
912766ba-7bbc-4e36-90a9-98b0389024e6.jpeg
2165cb6f-b53c-4671-af91-fb3e495d340a.jpeg
12f983b8-aae8-4575-b6a3-0e26b922279b.jpeg
0015bf12-2667-439b-af00-54981ec37b3a.jpeg

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Har haft min motor/ ude en del gange denne sommer pga utæt sidedæksel på min gearkasse, så sommeren 2018 (den varmeste/tørreste sommer i årtier) har min bil været mere på bukke end på vejen :(
Pga det er jeg blevet rigtig træt af at skille/pille motor ud, så har valgt at skære lidt i tingende så motoren er nemmere at få ud så man ikke skal pille de dobbelt karburatorene af osv.
Det kan godt være at "puristerne"/"originalerne" skal undlade at kigge på de billeder under teksten, da det måske kan vække stærke følelser.

9f3b78da-e668-4aa3-a93b-ee0b9a6f4402.jpeg
8ed21319-2715-4904-bb4c-d06a7a7ca2bc.jpeg
e3259e00-a045-4119-8ed7-a9234d4a1a01.jpeg
9f4330f6-6cc5-4637-a875-593d96dba5e7.jpeg
b2ca0c54-136c-4312-87f7-592302b54d83.jpeg
7722f6ec-7704-4e4b-aa00-383c9c55718b.jpeg
ed3c8c36-bcc6-4f6f-884b-12c349cbf23e.jpeg
8cc90945-5e57-4cef-a0ad-e67514f91296.jpeg
35afc029-7f60-4b89-961f-bda616edef08.jpeg
bee51039-ad46-442b-8d13-1ae26feebe1b.jpeg
d3555d3f-ca58-44a7-9bd9-916d81255945.jpeg
1b440266-da10-4271-bdd0-e3e859dc737e.jpeg
04506bab-41ac-4908-9a5d-3168b857ba43.jpeg
eb19006b-68b6-4c5a-97c9-72cf7b1ba262.jpeg
94d0e4b3-7994-49bf-a4a5-da78994d5040.jpeg
fe251c3d-6c9a-4e4f-93f1-5820dc506a09.jpeg
69a38b07-a069-4779-8e9f-3415bf756204.jpeg
91c70f82-fbde-40de-9226-41966d65a6df.jpeg
44a7b1be-0751-41a4-a030-f608d8bd44c8.jpeg
f991d6bb-d98d-4683-9383-25dcb5c3a85f.jpeg
6d996d9e-626a-4a72-855e-0eea876e2e8b.jpeg
512dcc07-b630-49b6-8732-1cb820419f3a.jpeg

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Dejligt arbejde ! Hvis man gentagne gange er irriteret over noget der kan laves om..så er det bare om at gøre det.
Det er jo bare metal, kan altid svejses på igen.

Jeg har pt. en utæt Dellorto karburator, og det tog ca en time at tage den ene karburator af. Jeg havde virkelig lyst til at skære mig lidt plads, men det ender nok bare med at jeg tager hele motoren ud for at skifte karburatorer..det er simpelthen hurtigere. (det er en earlybay)

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Dogfather Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Fedt at du laver bilen som du vil have den.

-------------------------------------------
Bor på Amager.
Kører pt en 67’er splitbus
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Så er der sket lidt igen, der er blevet lavet luft huller i bagklappen bag nr pladen for at slippe af med varmen i motor rummet, så har jeg lavet lidt om på udstødningen, der hvor den delte sig i et “y-stykke” blev der for meget turbulens, så har lavet en hvor der var et “rent” flow, og når jeg nu var igang med den igen blev der lavet en ny brølpotte i lidt større dimensioner ;0) så den bliver endnu dybere i volume! Det ene billede er hvor den gamle potte ligger ved siden af den nye,
Jeg har osse lavet et større olie køler hus til en type4 olie køler i et type 1 hus, det er ikke til min bil men til en af mine go venner, (men tænker folk måske gerne vil se lidt billeder af hvordan vi har gjort så kan lige sågodt poste dem her)

81fd6772-72a9-499c-bf13-bf648ae1cb2f.jpeg
622dd5d5-d891-49b7-bfef-477f5630a8cc.jpeg
b0e3afae-7e31-42b3-9dfe-9a8340e10ce6.jpeg
e1d84747-2e33-4988-9583-bd4393fb451f.jpeg
0c081198-f8ce-4709-a544-5eca99af9d0f.jpeg
98a7fd4c-a58f-4967-850f-8bc856276426.jpeg
45565ef2-4628-4b3d-8f7b-498a99c23448.jpeg
f83f0e71-6b45-48f7-b11e-7faa125cb2ae.jpeg
e2f303a2-de3c-4685-a8ca-599ade623066.jpeg
20326a57-ee87-4f03-b1d4-9d2b1b0bf9d3.jpeg
ff87dced-775e-40fb-adaa-59d89deb4e4f.jpeg
0d80c94d-0fec-4a3f-8706-7d0ec140dbce.jpeg
94071c3d-28c1-45c0-ad46-d02afc25ad35.jpeg
9bda41e4-eb89-410c-8097-dfa98945eefb.jpeg
69e33fbe-87c2-4adf-8826-d10dd49968f5.jpeg
24d12a32-7fc3-4560-9720-478a3297e386.jpeg
ace2c1bc-843f-4ec0-92bb-4cb8f0017e0c.jpeg
08b89291-34a7-489b-b64a-761e36e3db4d.jpeg
27cc1231-3833-49cf-a881-04a308c6a89d.jpeg

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Første billede er en fejl

(permalink) palle sorensen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej. Ser godt ud det du laver. Måske et dumt spørgsmål vedr oliekøler er godt klar over at større oliekøler bedre køling. Så mit spørgsmål når i sender mere luft igennem den oliekøler mister i så ikke en mængde luft over cylinder. Luft er som vand det finder den letteste vej at løbe

-------------------------------------------
Det er bedre at ha styr på skidtet
end ha skidt på styret
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeg kører selv med en type4 oliekøler i type1 blæserhus, dog sammen med ekstern køler. Og det ser ud til at virke fint. Palle; oliekøler er jo bagudrykket, så der er fuld blæs i huset.

Det er flot arbejde! Og fedt med lidt projekt billeder.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Rasser Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jo Palle, du har ret. Man mister noget af det luft der ville have skullet luftkøle cylindre og topstykker, istedet bruger man luften til at køle olien. Der er mange der har gjort det, og det ser ud til at virke ok. Jeg tror dog ikke der er mange der har målt på forskelle i topstykketemperaturen, men den vil alt andet nok lige kunne blive lidt højere i spidsbelastninger.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) palle sorensen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Kan heller ikke forstå at man bare kan lave noget om som de kloge tyske hoveder har lavet i sind tid. Nu køre jeg ikke med en så hårdt pumpet motor og har ikke problemer med køling i sommers lå den omkring 100 grader om min måler rigtigt aner jeg ikke. Min vandkølet har ligget på 105 grader. Hvis jeg havde køler problem ville jeg sætte en extern køler imellem som ronni med en termostat styret blæser.

-------------------------------------------
Det er bedre at ha styr på skidtet
end ha skidt på styret
(permalink) Hagen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeg har selv overvejet at bruge en type 4 oliekøler på en type 1 motor. Men sådan som jeg ser det, så får man ikke en kæmpe forskel ved at montere en større køler uden at man også øger luft flowet. Det kan godt være at man ændre flowet bare ved at sætte en større køler fordi man har et mindre difference tryk hen over køleren men jeg tror ikke det er meget. Jeg havde tænkt på om jeg skulle prøve at svejse en studs på blæserhuset og føre en ø 30 - 40 mm slange ned under bilen. Så fik køleren mere koldt luft og så kunne man udnytte den større køler bedre.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det er så på en type4, med type 1 blæserhus. Men problemet vil være det samme. Kunne være interessant at måle topstykketemp efter en frisk tur.
Det kan ikke være meget køleeffekt lidt ekstra oliekøleribber æder.
Jeg har en sandwich adapter med oliefilter og termostat der leder olien til ekstern køler ved 80 grader. ca 80-90 grader på uret ved motorvejskørsel.
Scharling lavede engang en løsning med ekstra luftindsug under hans crewcab, så ideen er afprøvet. Kan ikke huske om der var god effekt, bussen røg vist hurtigt videre. Gad vide om det stadig sidder på.
R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Farmer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Type 4 køler i type 1 blæsehus er endnu et gammelt stunt som Berg hypede, men som reelt ikke har den store effekt IRL. Grunden er, at den luft der ledes til køleren er meget afstemt af blæsehuset. DVS at når man så tilføjer 2 ekstra rækker køler, så reduceres lufthastigheden gennem køleren drastisk. Det vil igen sige, at på det nærmeste alt under 3300 motoromdr har den MODSATTE effekt, altså at kølingen bliver ringere, eller hvertfald ikke bedre. Det skyldes at luften gennem køleren bliver mættet og altså ikke kan optage mere varme på den givne tid. Når motoromdr. stiger til mere end ca. 3300 omdr. bliver luft tildelingen så stor, at der begynder at være en lille forskel. For 20-25 år siden arbejdede jeg/vi en del med det, for det var jo en nem måde at få mere kølking på,og Gene Berg påstod jo det virkede, men fandt at egentlig kun bay bus motorer med 3 rib gearkasse havde en fordel af det i daglig brug. Og fordelen var faktisk minimnal. 5 - 7 grader v. konstant 115-120 kmt. På motorer som lå i bobler med 1200 bagklap blev olietemperaturen typisk HØJERE end med alm 03 set up. I 1500/1302/03 biler var temperaturen den samme eller en smule højere v alm kørsel og en lille smule lavere ved motorvejskørsel, igen omkr. 5 gr.
100 gr olietemp er ikke for varmt. Kontinuerlig temp på 105 gr eller derover, så skal man til at tænke på at reducere belastningen på motoren eller se på hvad der gør at temperaturen ligger højt.
Scoops næsten af enhver art, som hjælper mere luft ind i et bus motorrum har en positiv effekt. Især på splitbusser. De er generelt ret belastet på det punkt. Faktisk har vi fornylig fundet ud af, at med en 100 hk 2007 std plus motor reducerede vi topstykke temperaturen med næsten 15 grader v. 100 kmt. ved at tage luft til selve motoren separat udefra og altså ikke stjæle fra køleluften så at sige. det var egentlig ret tankevækkende.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Tror vist det er på tide jeg kommer ind med lidt bonus info, det er som sagt ikke til min bil, men ved der osse kommer extern olie køler med en termostat styret blæser, og jeg mener ikke at der var udtag til varme på det blæserhus, så luften blir udelukkende brugt til at køle motoren(og de 2 nye extra olie ribber) så der er ingen grund til at frygte for setuppet,

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Så er der blevet lavet lidt hygge i garagen. Har lavet nye links til karburatorne, så der blir åbnet ens og et lodret tryk på spjæl armen, så er de blevet synkroniseret, og jeg har lavet nye arme til at åbne spjælene helt op! Da de ikke gør det nu, Arme er 3D print i carbon!

82739138-3bb7-48f6-a329-cb6efa4ff31e.jpeg
979cdb12-e4ed-484d-90f3-c6fbfeb8637f.jpeg
dc9d6286-14b9-495f-9c1d-aed85953fc26.jpeg
58afd768-8bb4-4738-9885-6c231603e98b.jpeg
a55f6223-9d7b-4d3c-a725-46dce7b2585a.jpeg
afbdeeb4-da28-49cc-ae79-bdbcf787fe0f.jpeg
eececa35-8dc1-4a57-99c4-2d7f6fb8c9a5.jpeg
f0310585-ec3f-41a7-af04-7f7a0a185b1b.jpeg
5b3973a0-e770-4859-970a-ce035aff211a.jpeg


Reply »

You must log in to post.