Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  viden om CR

Tags:

(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej folkens.

I mit begær efter viden og ny lærdom om motor, har jeg ramt muren.

valgte den nemme løsning og spurgte på vwnettet på facebook ´hvilken CR jeg skulle gå efter på min motor. Fik hurtigt svar: CR - 8,5:1 - og tak for det.

Men hvordan finder man så ud af, hvad CR skal være?

håber i vil give lidt input omkring dette..

mit lille motorprojekt har følgende specifikationer:

type 3 kabs.
org. vw 4-1 udstødning
1641 cylinder
std. knast, krumtap og dp. toppe fra en 1300
Vippetøj 1:1,1

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) HenningS Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Her kan du se hvorledes det regnes ud.
http://www.csp-shop.com/cshop/technik/ber_verdichtung_en.php

Mvh Henning

-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

det skam ikke beregning for at lave CR. der er et problem..

men hvordan finder man ud af hvilken CR man skal lave :-)

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Mads B Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det vel et spørgsmål om at udregne den dynamiske kompression ellers kan man bruge erfarings tal.... som feks at 8.5 er det man max bruger på en 1600 med standard knast og alm benzin.

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

okay :-)

CR 8,5:1 Med dobbelt kabs.

og max 8,3:1 med enkelt kab.

på 1600 med std. knast.

Har læst et eller andet sted, at enkelt kab. har lidt svære ved at trække nok luft.

er det korrekt forstået?

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det må du vist lige læse igen. Men på en boksermotor er det første der skal ske at den får en karburator i hver side. Og en bedre udstødning.
Med 8,5:1 på en std. knast tror man skal gøre sig lidt umage for ikke at komme til at døje med tændingsbanken. 1500S (i type3) kørte med 8,5 men den skulle have "superbenzin"
Man skal afrunde skarpe hjørner og have vendehøjden ned på 1mm.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

de 2 første punkter er opfyldt. :-)

nu er dette et "lege" projekt, for at lære.

min tanke var KISS, billigt og solidt.

Men jeg vil stadig have forståelsen af, hvordan man gør de forskellige ting.
Jeg vil helst ikke pille ved vendehøjden (1,55mm), men jeg kommer ikke uden om at få bearbejdet topstykkerne. da de jo er fra en 1300.

vil gerne kunne køre på alm 95 oktan.. så 8,5:1 bliver det så ikke :-)

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er for dyrt at lave lære/lege motorer. Enten bruger man de penge der skal til eller også ender projektet med ikke at give det forventede resultat og så har man brugt 75% af pengene på ingenting.
Så skal du nok beregne at skulle fræse forbrændingskamrene op til 1600 størrelse (meget arbejde)Hvor store er de std. 45cc. ?
1,55mm. vil jeg tro Farmer vil sige er helt forkert. Du vil få tændingsbanken.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

:-) billigt betyder jo ikke at det ikke må koste penge. og er godt klar over at arbejde på topstykker ikke er billigt.

men kontra at købe nye "kinøjser" toppe, er det da at fortrække at bruge de gamle som er fine og uden revner.

har målt kamrene til 47ccm, med plexiplade.

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvor finder i de der gamle fine topstykker henne?
Dem jeg har haft fingrene i har alle været "renoveringsklar" eller defekte. Som regel er styrene meget slidt, og andres dårlige erfaringer siger mig at som minimum skal udstødningsventilerne skiftes.
Nye styr, nye ventiler, sædearbejde og maskinarbejde på toppe i forbindelse med opboring til 1600..... Så ville jeg hellere købe nye Mexico/Brazil topstykker til de få penge de koster.
Det er så billigt til type1, at det sjældent kan svare sig at renovere på det.

Og snup et nyt 1600 cyl. sæt med til de sædvanlige 1200-1300kr, så er man godt på vej.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hehe Rasser. ctrl c - ctrl v... hold nu op jeg har læst den tekst mange, men motor har stået i en lade 30-35år og jeg er selv meget overrasket over delenes tilstand..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ja og så skal man ikke til at fræse kamrene større. Hvad skal de op på for at ramme 8,5 ved 1mm. vendehøjde ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

49ccm

hvis man "bare" bore fra 90mm til 94mm i toppene vil CR blive 8,3 med mine 1,55mm vendehøjde..

er det en løsning? (KISS)

eller skal jeg have fræst i kamret for bedre flow ved ventilerne?

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rasser du lære det jo selv på den "hårde" måde ik! omkring 7000omd.. :-)

jeg tror jeg har læst alle indlæg på vwnettet der findes om dette emne.

og har lidt svært ved at se den røde tråd omkring det...

lav knast = lav CR
høj knast = høj CR

men hvornår er den høj og hvornår er den lav....

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg er forvirret nu.... "lærer det selv ved 7000 omdr"? "Ctrl C, Ctrl V"? osv. osv. Du har tabt mig undervejs.

Men jo jeg har da prøvet mig en del frem med forskellige knaster, vendehøjde og kompression på min gamle type1 motor. Hvis det er det du mener?

Men det vi snakker om her er jo en "standard type3 motor", som du så vil give 50-60cc ekstra og en udst. der er lidt bedre end den originale, eller er der ting jeg overser?
Det er også en super god plan, og det skal nok virke efter hensigten. Men det er ikke noget du lige henter 20hk på. Til gengæld får du en god stabil motor, du kan køre hele Europa rundt i, uden at lave andet end at skifte olie og justere ventiler (for du vælger selvfølgelig elektronisk tænding :-)).

Den Fokus du har på 8,5 eller 8,3:1 eller hvad nu vi snakker, det er helt skudt over mål hvis du spørger mig. Du "skyder gråspurve med kanoner" synes jeg.
Bare lad være med at gå for yderligt, så får du en god stabil motor.
Det du så skal gå op i, er at lave de få enkle forbedringer der afhjælper evt. tændingsbanken, og derved hjælper til med at give en god stabil motor. Frank har været rundt om emnet (Vendehøjde, forbrændingskammer).
Og hvis du vælger at bruge dine std. 1300 toppe, så overvej om der er noget at hente ved at føre forbrændingskammeret længere ud mod cylindervæggen. Jeg har ikke erfaring med 1300toppe på 1600 toppe, så kan ikke svare på det. Men det må du jo vurdere når du står med det opborede 1300 topstykke.

VW har gjort forarbejdet for dig mht. valg af kompression til en std. knast, så lad være med at tænk mere over det, og giv den den kompression VW har testet den til at fungere bedst med.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mads B Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg mener at vi gav knap 2000kr hos gbot.dk for at få lavet 2 toppe om fra en 1300cc til 1600cc plus nye styr, fræste ventiler og sæder, (3vinkel) og tilpasning af cr.

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Rasser ved du har nuller, læst, nuller testet igen og igen, og har dyb respekt for dette, og min point var at jeg har læst og læst, men ik' bleven klogere på hvad jeg skulle gå efter i CR

vw lavede den vel på 7,5 lige som AB motoren, til oktan 88, så den kan vel klar lidt mere. beklage hvis det er opfatte som om jeg VIL har højre CR

er det overhovedet muligt at fjerne så mange i topstykket, der bliver jo selvfølgelig lidt plads på hver side af ventilerne, som kan fjernes.
Det vil også give lidt bedre flow? ik!

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

"hvis man "bare" bore fra 90mm til 94mm i toppene vil CR blive 8,3 med mine 1,55mm vendehøjde.."
Der tabte du mig -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

de 47ccm der er i kammeret nu, ændres jo ik ved at bore diameteren for cylinderne..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

@Mads B: Så i brugte bare de gamle udstødningsventiler igen?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

2 nye 1600 topstykker koster 3200 til normalpris.

Så gad jeg altså ikke bruge et sæt renoverede med brugte ventiler. Det kan lynhurtigt blive en meget dyr besparelse.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

CR hæves hvis man beholder samme forbrændingskammer på en motor der får større slagvolumen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Meinertz Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja det vil jeg nu også mene hvis man skifter styr, skal alle ventiler skiftes eller vil det gamle slid i ventiler meget hurtig æde de nye styr..

-------------------------------------------
brug ik' vold - find en større hammer
MOBIL: 22484647
1200 70' sparekafer
(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis man nu gør som du har planer om, altså bruge 1300 toppe på 1641cylindre. Ender du så ikke med en for høj kompression, hvis du bruger kammeret som det er? Som Frank skriver så øges kompressionen jo hvis ikke volumen i forbrændingskammeret følger med motor volumen forøgelsen. Det er simpel matematik.
Og du har vel også stadig mindre ventiler end med et 1600 topstykke? (er det 33-30 kontra 35,5-32??)

Mit gæt er at du er nødt til at grave noget i 1300 forbrændingskammeret for at holde kompressionen under det sikre (med std. knast). Men jeg kan da tage fejl... jeg gætter bare.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

En 1300cc 1302 og 1303 har samme ventilstørrelse som 1600 motor i samme årgang. 35,5 - 32mm.
Men forbrændingkammeret er noget mindre på en 1302-03. Der er noget fræsearbejde med at få dem til at ligne 1600 kamre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.