Jeg er forvirret nu.... "lærer det selv ved 7000 omdr"? "Ctrl C, Ctrl V"? osv. osv. Du har tabt mig undervejs.
Men jo jeg har da prøvet mig en del frem med forskellige knaster, vendehøjde og kompression på min gamle type1 motor. Hvis det er det du mener?
Men det vi snakker om her er jo en "standard type3 motor", som du så vil give 50-60cc ekstra og en udst. der er lidt bedre end den originale, eller er der ting jeg overser?
Det er også en super god plan, og det skal nok virke efter hensigten. Men det er ikke noget du lige henter 20hk på. Til gengæld får du en god stabil motor, du kan køre hele Europa rundt i, uden at lave andet end at skifte olie og justere ventiler (for du vælger selvfølgelig elektronisk tænding :-)).
Den Fokus du har på 8,5 eller 8,3:1 eller hvad nu vi snakker, det er helt skudt over mål hvis du spørger mig. Du "skyder gråspurve med kanoner" synes jeg.
Bare lad være med at gå for yderligt, så får du en god stabil motor.
Det du så skal gå op i, er at lave de få enkle forbedringer der afhjælper evt. tændingsbanken, og derved hjælper til med at give en god stabil motor. Frank har været rundt om emnet (Vendehøjde, forbrændingskammer).
Og hvis du vælger at bruge dine std. 1300 toppe, så overvej om der er noget at hente ved at føre forbrændingskammeret længere ud mod cylindervæggen. Jeg har ikke erfaring med 1300toppe på 1600 toppe, så kan ikke svare på det. Men det må du jo vurdere når du står med det opborede 1300 topstykke.
VW har gjort forarbejdet for dig mht. valg af kompression til en std. knast, så lad være med at tænk mere over det, og giv den den kompression VW har testet den til at fungere bedst med.