Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Opsætning undervogn. Spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende opsætning af svingaksel bag ende.
Jeg ved ikke om det er normalt, eller afprøvet. Men for at undgå at bilen krænger, har jeg tænkt at jeg ville lave sådan at baghjulene ikke kan falde ind under bilen.. Derved ment, at når man løfter en svingaksel op, så går camperen helt amok, og det samme sker hvis man kører som en tosset i skarpe sving, så krænger den voldsomt.
Min ide.. Hvis nu man lavede sådan at svingaksel kun kunne falde ned sådan at akselrør står vandret/ hjul lodret, så når bilen begynder at kringe, kan den kun gøre det ganske lidt ellers bliver den nød til at lette hjul. Man kunne gøre det med en kraftig justerbar strop, der begrænser tilbagevandring på fjedre pladerne.
Jeg er klar over at dette ikke er et projekt til en Alm gadebil, men mere til en baneracer..
Er der et nogle affaringer fra formel vee, eller dem der kørte rally, hvor bilerne ofte hoppede, de må have lavet ændringer, for at bilen kunne lande ordentlig igen.

På moderne bane biler er der også begrænset vandring på fjedreben, det mindste sving og de løfter det ene hjul fri.
Nogen ideer og forslag til at få bilen til at kører så flad som muligt.. Ud over Koni og Krængnings stabilisator?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Camber-compensator-CB-Perf-10-AC5019615_act_shop.product_pID_86194.htm?crumbStartPage=3&crumbStartRow=61

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Camber-compensator-urethane-AC501500_act_shop.product_pID_142114.htm

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Nå ja. En der evt har et billede af den monteret på en bil?
Og evt ved noget om hvad den er lavet af.. Jeg tænker på selve den lange vandrette del.. Er det fjedrestål eller armeret gummi?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) kew Member
Skrev for 10 years siden | | | |

i 1967 havde bobler en Z bar, for at dæmpe baghjulenes sving
var det en ide ?

z-barsuspension.jpg
chassis_topsa.jpg

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 10 years siden | | | |

I "gamle dage" hed det en Speedwell-stabilisator.
Vi købte et hovedfjederlag (der er øjet" allerede i enderne),
hos en "hugger", og lavede selv beslaget i midten.
Mon ikke du stadig kan finde bagfjedre fra div. køretøjer
hos huggeren, så kan du også selv bestemme hvor kraftig den skal være.

En "Z-bar" som KEW beskriver, er en hjælpefjeder, og ingen krængningsstabilisator.

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Sådan en fætter har jeg på allerede. Men den hjælper ikke på at bilen krænger, men den giver en meget mere fast affjedring. Jeg havde faktisk taget den af, men den Gør en stor forskel..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lav svensker tricket... Flyt stoppet til fjederpladerne.... Det er rimelig nemt at lave noget bolt-on, så det kan afprøves i praksis.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg kan sq lave den standard z-bar om.. Normalt virker den når der bliver trykket op på den, men jeg kan lave så den også er aktiveret når man trækker i den.. Det kan laves helt simpelt med nogle gummi klodser
Ja det med at flytte stoppet, var min første tanke. Det kunne også laves på en strop. Så lyder det nok ikke så voldsomt når de går i stoppet

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) pladegaarden Member
Skrev for 10 years siden | | | |

her martin...

http://api.vwheritage.com/_img/small/135796_01_small.jpg

211501191

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg tror måske den z bar er lidt selvmål.. Den har jo den omvendte effekt af en krænknings stabilisator.. Når det ene hjul trykkes op, trykker den det andet ned, og det er mildest talt ikke ret smart.. Hvis den fjedrestav var låst på midten, ville det virke, men som det er nu, er det vel med til at få bilen til at krænge mere, end hvis jeg tog den af!?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Z-baren virker som en ekstra bagfjeder. Biler der er født med den har 21mm. fjederstave bagi og er født med lidt negativ camber. Kompensationsfjederen (Z-bar)tager over, når man sætter 2-3 mennesker på bagsædet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peter_Plade Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har fornylig monteret en camper compensator på min oval.
Men den står i fuld højde og på diagonal dæk så kan vidst ikke rigtig sammenlignes.

Jeg har kun kørt et par enkelte ture med den indtil videre, og der ingen tvivl om bilen er helt anderledes igennem sving.

Er dog i tvil om der er en tendens til bilen er lidt mere "levende" ved motorvejs hastighed, eller om det snyder fordi bilen nu reagerer lidt hurtigere, hvor den før måske har krænget lidt først?!

-------------------------------------------
http://vw-bluehats.blogspot.com/
40356342
peterplade[@]mail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis din cambercompensator "laver noget" før du belaster bilen med personer eller bagage. Vil jeg tro du får en mere ustabil bil.
Den originale bil har blødere bagfjedre for at opnå en mere stabil bil. Og så har fabrikken kompenseret for det med hjælpefjederen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Stropper fra dæmpertårnet, og ned omkring fjederpladen er meget brugt til dragracing.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har sat den z bar, så den lige nøjagtig er aktiveret når bilen står uden bagage. Så det mindste den skal fjedre i bag, og den er med som fjeder.
Bilen kører helt fint, og retnings stabil.
Men den må Være skidt for bilen vedr krængning, den Gør det modsatte af en krænknings stabilisator.
Hvis man kører og slingre lidt, syntes jeg næsten at kunne mærke at den forværre, og bilen krænger meget.
Jeg er ikke begyndt at opsætte bilen i nu, jeg skal lige have helt styr på den z bar.
Jeg burde nok smide den i skraldespanden, og sætte nogle kraftige fjedrestave i, i stedet for.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Vildornen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den skal ikke virke som en krængnings stabilisator
Blokere den med afstands stykker så Z-bar den er aktiv hele tiden og den virker som
de du kan købe
Og de virker heller ikke som krængnings stabilisator :-)
Men de virker og så kan man få den til at skride med bagenden istedet for Jack Ups :-)

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Dragracing??????går det ikke bare lige ud

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Måske under meget kraftig nedbremsning, at det kunne hjælpe.!.?

Hvad Gør man i formel vee.. Gør man der noget for at stabilisere bagenden, eller er bilerne der så lette, at det ikke betyder noget.? Eller er der regler for hvad man må ændre?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=127619

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Formelvee kører med en Z stabilisator for oven eller for neden med faste/justbarer stænger ned/op til bagakslerne.

(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg så engang denne detalje på flere beetlecup biler på Mantorp.

Læg mærke til møtrikken der er svejset på bunden, der via en justerskrue begrænser nedfjedringen af fjederpladen

Keep it simple

-jeg ville ønske at jeg havde lavet det på min speedster da jeg havde den skilt ad, den bliver noget levende i bagenden når man har drejet og bilen har krænget, jeg tror at det er fordi at hjulene pga svingaxlerne "tucker" ind under bilen.

img_0051.jpg
img_0052.jpg
img_0050.jpg

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Vildornen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Kun om Z bar
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=122651

At låse eller begrænse en afjedring er kun nødvendig hvis man har en forkert opsætning til at starte med

-------------------------------------------
M181/63
vildornen@gmail.com
THING happens :-)
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Spørgsmål til fee.
Er det en z bar i kører med,, og ikke en Alm krængnings stabilisator?
Og er det fordi det er det eneste i må køre med, eller fordi du mener det er bedst?
Mvh m

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) fvee Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Z bar


Reply

You must log in to post.