Hej, denne her har uforkortet bund. Kan den så komme på danske plader? Jeg har kigget rundt omkring, men kan ikke finde noget helt klart svar.
Hej, denne her har uforkortet bund. Kan den så komme på danske plader? Jeg har kigget rundt omkring, men kan ikke finde noget helt klart svar.
Hvis synshallen ikke er opmærksomme kan du være heldig, men der findes ingen godkendelse fra VW på at bruge en uopkortet type 1 bund til andet end et type 1 karosseri.
Jeg er bekendt med lige præsis sådan en bil der i Viborg, som har kørt 8 år i Danmark efter import fra Holland, nu har den været til periodisk syn hvor synsmanden kender reglerne og kasserer den da der mangler dokumentation fra VW på at bunden i fuld længde er vridnings stabil. Sagen ligger lige nu hos færdsels styrelsen, og bilen har indtil der er truffet en afgørelse i sagen forbud mod at køre.
Lige hvad jeg frygtede - og VW kommer næppe med dokumentation til alle mulige forskellige kit cars. Ærgerligt, men så må det blive en buggy istedet :-).
Tak for hjælpen.
Jeg mener at det kan lade sig gøre. Bunden skal dog forstærkes og gennem en svingning test.
Tag en snak med Bent far KogB. Det er dog noget med at det koster 25 måske mere.
Thomas
OK, men det lyder ganske rigtigt som en dyr omgang. Desværre, for den ku ha været ganske sjov, den "MG".
Ja som skrevet står så er der ingen godkendelse af de lange bunde mere der er dog den mulighed at du kan finde en der har kørt feks. 15 år i sverige som ombygget lang buggy og det skal kunne dokumenteres så kan du ansøge Trafikstyrelsen om dispentation for dukomentation for styrken da de vil lægge tilgrund at den har bevist sin holdbarhed i Sverige.
Der findes et firma på sjælland som laver styrke test på ombygninger og horrods osv.
evt et kald til ham og han kan fortælle om han kan hjælpe. http://www.AutoConsult.dk
han hedder Preben Egelund.
At underkende en allerede godkendt lang model på danske nummerplader til et periodesyn vil jeg mene ikke holder vand da forvaltningsloven vil beskytte ejeren af køretøjet og ingen ved hvilken dokumentation der blev forlagt til syn da den blev godkendt første gang ikke som idag hvor synshallen skal gemme alle dokumenter i 2 år.
Carsten Kaspersen
Tjørring bilsyn
Herning
lige tage fra hans hjemmeside
Kit car
”Kit-cars” er en fælles betegnelse for køretøjer sammensat af et ”kit” samt dele fra en eller flere serieproducerede køretøjer.
Kit-cars kan opdeles i:
Biler, hvor platformsramme (eks. Volkswagen ”boble” type 1) monteres med nyt karrosseri, typisk i glasfiber.Cobra-path.jpg
For disse biler, er ”identiteten” knyttet til platformsrammen, og vi har stor erfaring i at få disse køretøjer godkendt.
Se også om identitet under ombyggede køretøjer.
Carsten Kaspersen
Tjørring bilsyn
Hej Carsten, det er måske forsøget værd, selv om det altid lyder både dyrt og langtrukkent at ansøge nogen offentlig myndighed om dispensation. Tak for hjælpen.
Boisen
Hej Boisen.
hvis det er en nybygget så for du ikke dispentation det er kun hvis det kan dokumenteres at den har kørt som ombygget en del år i et andet land.
ellers er der kun autoconsult der evt kan hjælpe.
Hej Carsten,
den bliver jo nybygget, så jeg dropper det igen.
@Carsten Kaspersen...vil der være samme problem ang. godkendelsen hvis det var en lukket kitcar karosse på en uforkortet boble bund? eks. en Porsche 356 glasfiberkarosse eller lign.
Mccloud550 : en 356 replica er kortet 27 cm, men lambo kit og nova er ikke opkortet og kan godt godkendes og der er også nogle flere som jeg ik lige kan huske navne på som også kører på lang bund... :-)
Men det nemmeste og billigste er klart at opkorte bunden, så kortningen er på mindst 27 cm, en typisk buggy er kortet op med 38 cm...
mvh. Bo
Nå ja, 356 er jo korter end boblen:-) men generelt er der ingen problem med godkendelsen af lukket karosse type, rigtig?
2.spørgsmål: får man godkendt en Porsche 356 Kitcar?
3.spørgsmål: koster det meget i afgift?
Ved ikke om det er rigtigt men det forlyder at A+ bilsyn har typegodkendelse til Buggy med uopkortet bund??? Men det er kun rygter da jeg ikke kan huske hvor jeg har hørt det henne!
Mccloud550 : er der noget der hedder generalt når det er special biler?? Skulle mene de fleste stadig kan godkendes...
1. så vidt jeg ved er en 356 godkendt på samme vilkår som en buggy...
2. Der er jo altid en "skat" der vil lave om på men tror en buggy ligger til 16-17000 i afgift an på stande kan den vist handles lidt ned, ved faktisk ik med en 356 men nok ik så meget mere, ellers er der nogle der må rette mig...
Dennis : de burde kunne trække den over deres computer på stedet, han jeg fik synet både min gamle 911 replica og min bus i horsens, trak alle godkendelser på deres netværk og de hade alt undtagen godkendelse på tagsænkning af bus... ;-)
Mvh. Bo
tak for svaret,Bo:-) er du fra Horsens?
Nej ude/nede ved egtved... :-)
mvh. Bo
You must log in to post.