Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hydraulisk ventil løftere 1600 motor ( kode AE )

(permalink) Kappers Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg købte denne motor for 1 års tid siden som en papkasse model. Alt er der og ser fint ud. Motoren har hydrauliske ventil løftere og den forrige ejer forklarede mig at motoeren gik dårligt og mekanikeren mente at der var noget galt med ventilløfterne ?? Alt ser ud som nyt og alle løftere fjedre som de skal...
Jeg har søgt her inde men finder ikke nogle guldkorn.
Er der nogen der har erfaring med hydrauliske løftere ?
Kan der monteres alm. løftere ( hul diameteren er ca 22,2m.m altså noget større en normalt)
Motoren har en Pauter knast ( lidt hård - har endnu ikke data på denne, men har skrevet mail til Pauter (knast mærket R 60501 256-h )- jeg tænkte om denne knast kunne give problemer for løfterene.. ?

img_1532.jpg
img_1534.jpg

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Kappers Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har efter forsket lidt mere ... på Samba står der en del om hydrauliske løftere.. Nogen siger det er godt andre at det er noget lort ..Det som jeg hæftede mig ved er at man ikke skal montere den i en "used block", så kan olielækage omkring løfteren skabe problemer. + man skal vide at bruger man hydrauliske løftere skal man bruge en cam der er til dette. Jeg kan således ikke bare montere stb. løftere og så bruge den cam der sad i motoren... Min plan er nu at bruge en stb.cam + alm. løftere. Det ser ud til at løftere fra T4 passer ?? nogen der kan bekræftige dette ? hullet som løfteren sidder i har diameter ca. 22,2 m.m.

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Farmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Type 4 løftere passer ikke. - Mexico Hyd løftere er en underlig mellemstr. Så hvis du vil ændre løftertype er du nødt til at sætte bøsninger i blokken.

Der er garanteret kun 7 løftere, ikke (?) Den 8. ligger her. Lang historie kort: Jeg blev for nogen år siden kontaktet vedr den motor, - den gik kun på 2 cyl efter "mekanikerens" udsagn. Det blev diskuteret en del, men jeg kunne ikke rigtig få de svar jeg ønskede, så jeg bad dem komme ud med bilen, så måtte vi ta´ den derfra. Men "mekanikeren" var/er en af den typer mennesker man ikke kan forklare noget. Han havde den helt klare opfattelse, at motoren ikke duede, så den blev hevet ud og skilt ad, og DER kom jeg så ind i billedet igen. De kom med 2 kasser dele og ville have en forklaring (!) Det var først DER jeg fik at vide, at motoren havde kørt med Kadron karburatorer, og så faldt 10 øren. Når knasten har en del overlap, så går motoren jo kun på 2 cyl tomgang. Men det var umuligt at få imbesilen af en "mekaniker" til at forstå det. Jeg kunne ikke på stående fod konstatere om knasten var beregnet til hyd. løftere, da jeg ikke kendte slibningen. Efter noget mere snak tilbød jeg at bygge motoren om til en std plus type, men nej, der skulle en original motor i. Så de brugte lige så mange penge på at fræse DK tyndt for at få fat i en gammel brugt 1300 motor, som jeg skulle have i dele og bearbejdning for at bygge motoren om.
Som udgangspunkt tror jeg ikke det fejler noget. Motoren skal bare have 2 36 mm Dells eller IDF istedet for Kads. Så skal det nok fungere. Hvis du har fundet knasten i Pauter´s katalog, så kan du jo hurtigt konstatere om det er en knast der er til hyd løftere. Hvis det kniber med at få/finde data, kan jeg evt. sætte den i Cam Analyzeren og måle den for dig.
Ja, der er absolut pro´s & con´s til hyd, løftere. Men det kan altså godt køre, og holde længe. Det er SUPER VIGTIGT!, at man bruger olie med korrekt viskositet OG korrekt niveau af mikromineraler etc. Ellers ta´r det knasten ret hurtigt.

Hvis du vil have den sidste løfter, så send mig en mail med din adr. så skal jeg nok sende den til dig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Kappers Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Farmer ... Ja jeg har kun de 7 løftere, så det er den samme motor og din historie passer sammen med min. Jeg var sikker på at knasten var en Pauter, da den har samme mærking i støbningen på siden som den der ses på CSP shop... jeg har kontaktet Pauter i cal. men til min overraskelse vedkender de sig ikke mærkningen i enden (R 60501 256-h). - jeg kan ikke finde andet sted på nettet. Drivhjulet er EMPI 2022, Kam højden er ca 1 m.m. over standard så jeg tror umidelbart der er korrekt til de løftere, der er ingen slid på kam eller nogen af løfteren. Jeg tror ikke den motor har kørt mange meter siden den blev lavet. Jeg har tænkt muligheden med at sætte bøsninger i ... Men det kunne nu også være sjovt at få den til at køre med de hydrauliske. Jeg ringer lige til dig så vi kan få en snak om det.

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har en 1600 I med hyd. løftere og den køre godt med den rigtige olie og ikke en 20/50

-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) Kappers Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jagter cam info på Samba... stadigvæk ingen held...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=7091566#7091566

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej T2Finn
hvad er den rigtige olie mærke og viskostet
mvh Kenneth

(permalink) t2Finn Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Denne her købt af farmer

20140309_092612.jpg
20140309_092803.jpg

-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013

Reply

You must log in to post.