Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Vandkølet motor i bobbel

Tags:
No tags yet.

(permalink) CarstenTS Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej folkens.

Så har jeg rodet lidt på nettet, og ideerne er mange. Har set et par stykker bygge anden motor i.

Men hvilken skal man vælge, hvis man stadig ønsker at bagklappen skal kunne lukkes?

-------------------------------------------
VW Bobbel "Ovaler"
VW Beach Buggy
(permalink) Thomas Jrgensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Alfa er der mange der bruger. Jeg gør selv på min buggy.
Du kan give mig et ring på 20718820 i morgen eller en anden dag.
Der er osse nogle der er til subaru og ford rover ja golf motore.
Hvis det har intr. Ligger jeg inde med 2 extra motore samt flanger til gearkassen.

Mvh.
THOMAS

(permalink) Kaj Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Vw's vandboksere fra t3 er vel også relevante..!

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) kew Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Wasserboxer er laver flere gange og du skal ikke have adapter
Men de er jo ved at blive gamle, så hvorfor ikke "bare" bygge en type 1 motor, og købe et nyt benzin fyr til varme ?

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) Thomas Jrgensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Typisk er det jo dyrt at hive f.eks. 100 hk ud af en t1.
Ved at bruge en alfa som jeg nu gør bruger jeg en standard motor som far fabrikken er bygget til at køre med 100hk. Der er derfor ikke så mange motor problemer mm. Jeg er klar over at der er folk der kan bygge en t1 med masser af hk der kan holde. Men de er satme dyre.
Mit projekt koster under 5000,- og så starter jeg med 140hk.
Efter min bedste overbevisning kommer sku ikke langt med at tune for de penge.

Mvh
Thomas

(permalink) kew Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Klart det koster mere, men er den alfa ny ? For den koster jo en dele at renoverer
Men det er da interessant at gå andre veje.
Har du skiftede bundkar ? For den 1500 jeg havde en gang var meget dyb
Og hvad med en polo eller golf G lader motor er den nogle som har prøvet dem ?

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) CarstenTS Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvilke flanger har du liggende? Kunne jo godt tænke mig lidt hk, når nu jeg er igang :-)

-------------------------------------------
VW Bobbel "Ovaler"
VW Beach Buggy
(permalink) Thomas Jrgensen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har kun alfa flanger liggende.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

subaru boxer- klart den mest driftsikre med fornuftig økonomi i - også er alt nemt da der er mange der udvikler monteringsdele til konvetionen.

også er lyden også helt rigtig.. https://www.youtube.com/watch?v=aEnF_N6sQjU

også skal der ikke engang skæres i bilen https://www.youtube.com/watch?v=Gh1GMZM1w14
med undtagelse af køleren selvfølgelig..

lidt tech her
https://www.youtube.com/watch?v=OqAY8jilGe0

glem alt om subaru Impraza turbo osv osv - tag en helt alm legacy uden high performance - så slider du den ikke op i din tid - og bilen kan holde til det med moderat kørsel og små bremseforbedringer.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Den første lyder da ad pommeren til. Jeg kommer da vist til at få min kone til at optage min :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

ja lydkvaliteten i klippet er ikke for god - beklager - men der er masser videoer med bedre lyd

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) CarstenTS Member
Skrev for 9 years siden | | | |

kew-> Jeg har pt. kun set film på Youtube og et eller to billeder på google, med g40 motoren i. Det kunne nu også være sjovt, da den jo "kun" har 113hk men stadig er en hidsig lille satan.

Syntes Subaru motoren er en dyr omgang, men i det store hele er det måske meget billigt?

-------------------------------------------
VW Bobbel "Ovaler"
VW Beach Buggy
(permalink) vwilly Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvad siger de til syn, at man har lagt en anden motor i sin type 1?

-------------------------------------------
The true heros, that keep it all going, will one day receive glory in heaven!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

de siger nej - men det gør de stort set til alt der ikke er orginalt. især på importbiler.

men det er jo stadig sjovt ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Thomas Jrgensen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Arhhh det her med prisen på Alfa vs. SUB motore.
HVor mange kan installere en sub mutor for 10k.

hver gang jeg ser sub motore til salg er det fra 10k så skal man have adabter kit og svinghjul mm.

Så har vi drift faktoren. Jeg tror der er Lige meget hvilken fabrikat af motor man installere i disse biler. De bliver jo slet ikke kørt så meget som motorene er bygget til.

Det er rigtigt at der er mere bling effekt ved sub. Men alt i alt tror jeg det er billigere med alfa end sub.

Mvh.
Thomas

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

jeg tror at driftsikkerheden - benzinøkonomien og easy acces til reservedele rundt omkring er lidt bedre på subaru end alfa, nok derfor man ser mange flere ombygninger med subaru end alfa.

men ja det er en smagssag - helt sikkert..

og ja subaru motorerer er billige efterhånden - det er udstødning, adapter, vandkølerkit og ledninger der er dyrt - men det er jo ens for dem begge to...

den alfa motor man bruger - er det en gammel alfa sud eller en nyerer alfa motor der også er boxer motor ? hvis ja fra hvilken model og årg ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) CarstenTS Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg syntes jo personligt at det er ret flabet at smide f.eks. G40 motor i, og tænke uden for boxer kassen. Nok derfor at jeg overvejer det. Men tænk hvad policen vil sige til det :)

-------------------------------------------
VW Bobbel "Ovaler"
VW Beach Buggy
(permalink) Thomas Jrgensen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mine alfa motore stammer fra Alfa 33.
Den jeg selv bruger en en 1.7 16v hvor jeg har monteret dellorto frem for indsprøjtning. Strømfordeler fra en sud

(permalink) vwanders Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Som Subarumand er jeg nok miljøskadet, men jeg vil stadig ud fra et nøgternt synspunkt sige at det er den bedste variant - af flere grunde:
Det man, i min optik, er ude efter ved en ombygning til moderne motor er jo lækker gang og kørbarhed, flere kræfter og bedre holdbarhed.
Så kan vi udelukke WBX og alle de gamle K-jet/D-jet og alle karburatormotorer, samt alt hvad der ellers bruger strømfordelere, mekanisk indsprøjtning osv.

Det man skal bruge er motorer fra 90'erne/start 00'erne, før der kom avanceret motorstyring som ikke kan bruges uden resten af bilen (can-bus mv..), men som stadig er med fuldelektronisk indsprøjtning OG tændingsanlæg.

Hvis man går uden om at det skal være en boxermotor, så er der jo alverdens motorer der kan bruges. Jeg synes så at det skal være en boxer, og der er kun Subaru leveringsdygtige. Ja, og Porsche, men der kniber det med pladsen..

En komplet Subaru Legacy med 1,8 - 2,5 liters motorer kan købes fra 2000 kr, så det er jo til at overkomme.

Når alt dette er sagt, så har jeg tænkt at en Type 1 kunne være fin med en Daihatsu 1KR motor, som de fleste kender fra Aygo/107/C1 trillingerne. En lille klump på 1 liter, 50 kg, 70 hk og som render 20 km/l..

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) kew Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Kloge ord Anders..

Har du hørt om adapter til en 1KR motor ?

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) CarstenTS Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er jo alt sammen hvad man i sidste ende selv hælder mest til :)

Jeg er selv ret pjattet med denne bug https://www.youtube.com/watch?v=T6PBMQcCCMI som er udstyret med en trykladet 2,0 8v 115hk VW motor :)

-------------------------------------------
VW Bobbel "Ovaler"
VW Beach Buggy
(permalink) vwanders Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nej Kenneth, jeg har ikke set det. Men har nu heller ikke ledt.. :-)
Men jeg kiggede lige på bildelsbasen.se, og man kan få sådan en motor for 4k sek i Malmö, kørt 51000 km..!
Så skal man bare lige tage derover og selv pelse bilen for ledningsnet, hvis man kan få lov.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Efter som vw kun har levet 1 motor der dur (1,8t) , siden den luftkølet ,,så ville jeg nok gå efter subaru eller alfa.. Jeg har selv 2,2 subaru i en Bobbel.
Alle nyere vw motorer på nær 1,8t, de bruger MEGET olie. . Elendige G ladere.. Dårlige dyser,, topstykker.. Turbo er.. for ikke at snakke om deres dsg gearkasser..
Nej hold dig langt væk fra det lort. Køb en hel subaru bil, og så en adapter /svinghjul til 3ooo kr.,
Jeg har lige skrottet en subaru legacy i fredags. Den havde en perfekt 1, 8 liters motor 1oo hk Ca. . . Den kunne du have købt for 21oo kr

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Arhh, det var en - noget 4 kantet udtalelse - syns jeg nok.
Alle commonrail dieseler frem til ca. 2012 bruger olie, det skal de pga den "tørre" diesel. Efter 2012 og implementering af Euro V og nu VI gør de færreste, for nu har man efterhånden lært at kontrollere det.
Turbo fejl. Det er osse et kendt fænomen over hele dieselbranchen især, uanset om det er tyskerne, franskmændende eller Japanerne der er ophavsmænd til dem.
Dyser, ja, det er rigtigt at hele "sendingen" af Siemens common rail dyser har vist sig at være ret uholdbare over tid.
G lader, Kompressor etc. Uanset type og mærke, er der ingen af dem der holder ret længe. G laderen var nu nopk den der havde forholdsvis kortest levetid, især hvis der blev skruet op for ladetrykket. Mercedes/BMW/Rover m. Eaton kompressorer skal typisk renoveres ved 100.000 km. Sååå.
Fejl på 2,0 diesel toppene er næsten direkte relateret til overgangen til at disse biler skulle påmonteres partikelfilter. Der var VAG faktisk de eneste der reelt overholdt emissionskravene. Alle andre, selv Mercedes kørte på en dispensation frem til 2009 mener jeg det var. (Ret mig hvis jeg husker forkert) Problemet var at topstk temperaturen simpelthen blev for høj, grundet enorm heat sink fra udstødningsporten.
2,0 8Véren kan godt finde på at bruge olie. Så skal den have et sæt nye paraplyer, så funker den igen.
DSG6 gearkassernes fejl er vist for den største dels vedkommende et spørgsmål om, at SMC har "glemt" at lære deres mekanikere tilstrækkeligt op i denne, lidt komplicerede gearkasse. Specialisterne kan som regel "nemt" få dem til at virke, hvis ellers ikke der er blevet kloget alt for meget i dem. DSG7éren har (haft) lidt for mange indkøringsvanskeligheder.

That said, ville jeg nu stadig overveje en boxer motor til eftermontering i en type 1. Det er simpelthen nemmere på alle ledder, generelt sagt.
Skal/vil man bygge om til vandkølet, bør det til dels være ifb med at man samtidig ønsker en effektstigning. Ellers er det ikke bøvlet værd IMHO.
Førnævnte mini motor der kører 20 på literen, vil få svært ved at overholde det i en type 1, simpelthen pga bilens noget højere drag. Tynde hjul, tynd gear olie etc. vil selvfølgelig hjælpe godt på vej.

WBX motoren er egentlig en dejlig motor og faktisk meget nem at montere. "Alt" passer, og man skal næsten kun bekymre sig om køling og varme til kabinen. Men som tidligere nævnt er disse motorer osse ved at blive gamle, og har ofte haft et hårdt liv. Så de bør gå´s efter inden montering. Og så er forskellen mellem dem og feks en Subie pludselig ikke ret stor.
Alfa 1,5 og 1,7 er nogen dejlige motorer. Men 1,7éren, som jo umiddelbart ville være den mest attraktive, har samme problem som Subie DOHC motorene. De fylder frygteligt meget de forkerte steder, og er derfor ikke så interessante i en type 1. I en buggy er det jo ligemeget. Der er plads nok.
Så er vi tilbage ved Subie motorerne.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.