Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HK estimering

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg er ved at samle dele til et motorbygge på grundlag af en oxyboxer blok med 76 mm slag. Boring er 94 mm, altså 2110 ccm.
Denne skal krydses med:
Web Cam 163 knastaksel
L5 topstykker fra Aircoold.net (ventiler 40mm/35,5 mm og dobbelte fjedre)
kompressionsforhold ca. 1:8,6
Scat 1:1,25 vippetøj
2 x 44 mm Weber
Vintage Speed 42 mm udstødning (ingen varmekasser)

Kan nogen give et guestimat på hvad den kombination kan tvinges til at yde?

//Lars

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 9 years siden | | | |

110-120hk

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) warp Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvad er planen med motoren. Skal den give topeffekt eller bundmoment eller hvad er målet?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

In a perfect World, 145 hk.
- Minus ca. 5 hk for L5 toppe.
- Minus ca. 4% for relativ lav kompression.
- Minus ca. 10 hk for VS udstødningen,
= ca. 125 hk.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

@Warp: Målet er kørbarhed. Jagter ikke topeffekten, blot et fornuftigt drejningsmoment og en rimelig ydelse ved et rimeligt omdrejningstal. Motoren vil sjælden blive udsat for mere end 5500 rpm.

@Farmer: Hvilke toppe ville give de sidste 5 hk? Og hvilken udstødning ville give 10 hk mere end Vintage Speed? Jagter som sagt ikke effekt, men det er altid godt at vide hvilke alternativer der er til næste gang :-)

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er der andre, der vil løfte sløret for, hvilken udstødning og toppe jeg skulle have valgt, hvis jeg ville have de 15 hk mere, som jeg ifølge Farmer har "mistet" ved mit nuværende setup?
Er klar over, at f.eks. En Python eller en A1 formentlig er en anelse mere effektive, men 10 hk?.....

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ring til Torben og fortæl hvad du vil have ud af motoren så laver han toppe efter det evt kan han lave de toppe du har

mvh bo

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis jeg skulle have ændret noget på mine topstykker var det helt sikkert Farmer, jeg ville ringe til. Men det skal jeg ikke,- jeg er udmærket tilfreds med "kun" 125 hk.
Min spørgsmål gik på, hvilke topstykker der, off the shelf, giver 5 hk mere end L5, og hvilken udstødning der ville give 10 hk mere end Vintage Speed.
Jeg kunne selvfølgelig bare ringe til Farmer og spørge, men så er det jo kun mig, der får glæde af hans visdom :-) Og så er et forum jo ligegyldigt.
Det kunne jo også være, at andre end Farmer havde en mening?

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nå, her er en lille opdate på projektet. Motoren er færdigbygget og sidder nu bag i min bil, som nogen herinde måske kender. Bilen har har tidligere tilhørt HNC, og var i sit tidligere liv en "Empi GTV". Jeg er ikke så pjattet med den stil, så nu ligner den bare alle de andre sænkede 1968´ere med Fuchs fælge :-)
Motoren er som sagt en Oxyboxer samlet på en blok som er klargjort af Dennis Rolsted. Specs er som ovenfor anført, dog med kompression på 9,03:1.
Karburatorerne blev grundindstillet af John fra Aircooled.net, og han har ramt temmelig godt i første forsøg. Motoren trækker rent helt fra 850 o/m og op.
Bortset fra de forventelige opgaver med tilpasning af køleblik, både pga. blokkens bredde og udstødningens forløb, var den største udfordring at få lavet et fungerende oliekøler-system.
Blokken har jo ikke udtag til oliekøler, hvor type 1 blokken har udtag, så en anden løsning var påkrævet. Jeg kunne have monteret en oliekøler under bilen eller i fronten evt. med blæser, men jeg valgte at bruge VW´s egen løsning med en doghouse-køler.
Jeg ombyggede blæserhusets doghouse, så en 10 rækkers Setrab oliekøler kunne være i det, forlængede studserne på køleren og trak olieslangerne på forsiden af blæserhuset til en sandwichplade med termostat placeret mellem blok og oliefilter. Det fungerer upåklagelig.

vwnettet vw.jpg
vwnettet motor.jpg
oliekler vwnettet.jpg
blserhus vwnettet.jpg

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det ser godt ud. Hvad yder den så? Får vi den at se hos MIB her i weekenden?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har ikke fået målt effekten, men tror ikke 125-130 HK er helt ved siden af. En tur på rullefelt står på ønskelisten...
Desværre ingen MIB til mig, drager sydpå nu hvor sommeren er kommet til Danmark :-/

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Rullefeltet i dag sagde 126 HK v 5900 o/m og 174 Nm v 4628 o/m. Respekt til Torben, som skød på 125 HK!
Der er stadig lidt at arbejde med, så der dukker nok lidt flere heste inden næste forsøg.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Flot projekt.
Jeg synes det er et pænt motorrum. Man kan se at du har kælet for detaljerne, og der er ikke alt muligt skrammel der hænger og dingler.

Mvh Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Tak Anders
Motoren ser lidt anderledes ud nu, hvor jeg har sat centralluftfilter på, men jeg har forsøgt at holde udseendet rimeligt diskret.
(Beklager størrelsen,- opload af billeder til VWnettet er for viderekommende.....)

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Prøvede i med og uden luftfilter? Det var jo interessant at se hvor meget effekt den stjæler.
Nu er det jo nemt at sidde bag en computer og spille smart. Men, som jeg nævnte tidligere i tråden, så er de L5 toppe ikke de bedste på markedet. Det ses noget på effekten, og meget på momentet. 174 nm er jo hvad en frisk 1914 bør trække. Men der er altid tradeoffs hvis/når man ønsker et bestemt udseende etc etc.
Nu ved du det, og så har du jo noget at arbejde videre med om en vinter eller 2. Enig med andre om et pænt og sobert motorrum
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hvad er det for en model udstødning du bruger, sådan helt nøjagtigt?

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja, vi prøvede lidt forskelligt. Både med luftfilter, uden filterkasse men med karburatortoppene, og helt uden filter overhovedet. De 126 HK var med helt fri indsugning. Med hele filtersystemet nåede vi kun 116 HK. Uden filterkasse men med karbruatortoppene nåede vi 118 HK. Karburatortoppene er altså det klart mest restriktive, lidt overraskende for mig i øvrigt. Men det giver jo bare anledning til at videreudvikle dem, og den næste version er klar til støbning og får 3" indgang istedet for 2,5". Højden fra toppen af tragtene til toppen af kassen er 5 cm, så jeg regner ikke med, at det er der problemet ligger.
Mine planer for vinteren er, at skifte til enkelte Oteva fjedre og titanium retainere og forsøge mig lidt frem med ændret udstødning a la CSP Sidewinder.
Den oprindelige plan for den her motor (som er mit første forsøg med motorbygge) var ikke max ydelse men lidt friskhed og god kørbarhed. Det krav opfylder den til fulde, men jeg skal da gerne indrømme, at den her oplevelse har givet mig lidt blod på tanden og lyst til at optimere yderligere. Og som du (Torben) skrev ovenfor er potentialet 145 hk i en perfekt verden. Og hvem vil ikke gerne leve i en perfekt verden? :-)
Hvad vil du kunne gøre for topstykkerne?
Kompressionen endte i øvrigt på 9,04:1
Udstødningen er Vintage Speed Superflow 42 mm. Den her: http://www.vintagespeed.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=116&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=119

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja, det er slet ikke så nemt at lave indsugning. Det er der flere før dig der har måttet sande, inklusive undertegnede.
OK med udst. Er faktisk liidt overrasket over at du alligevelblev ved at trække effekt så langt op i omdr. Det er nok størrelsen på primær rørene der "redder" den fra 5400 og op.
Mht optimering af L5 toppe, jeg har et par tricks i ærmet, men dem vil jeg ikke diskutere her, så griber det hurtigt5 om sig. ;-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det er jo fordi det er svært, at det er interessant :-)
Vil du stadig mene, at jeg kan finde 10 hk med f.eks en Sidewinder eller en A1?
Jeg kontakter dig, når jeg skal have kigget toppene efter i sømmene.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Narhh, det er svært at sige. Jeg tænker nok mere en 5-6 stykker eftersom den blir ved til 5900. Det havde jeg ikke forventet. Men tror godt jeg ved hvorfor, sådan lidt i forlængelse af, at den ikke trækker sådan super meget moment.

Send evt en kopi af power pull, så er det lidt nemmere at forstå hvad der sker, og hvornår.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Alright. Here goes:
Det er tydeligt at shorty headeren hjælper til med at lave moment under 4000. Der er der et lille dyk i kurven, men næsten usynlig i effektkurven. Det er fordi der "forsøger" motoren at begynde at trække på hestene fremfor momentet, men kommer aldrig rigtig igang fordi gashastigheden er for lav og dermed fyldningen for ringe. Det er bla derfor at den trækker relativt mange omdr.

Hvis man isolerer tallene uden at se på kubik etc ser det jo meget pænt ud, med 90% af max moment over ca. 2500 omdr. Og effektkurven er pæn jævn og progressiv.

Det er sådan lidt firkantet forklaret, uden at det blir langhåret. Håber det gave mening.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Njjaa, det tror jeg.
Du siger, at gashastigheden er for lav fordi udstødningen er for restriktiv. Og fyldningen er for ringe fordi toppene ikke kan nå at spytte de forbrændte gasser ud,- fordi udstødningen er for restriktiv. Det giver god mening.
En anden, og knap så restriktiv udstødning, bør så give 5-6 hk mere på toppen af kurven, hvor trykket i den nuværende udstødning begynder at blive så højt, at der er problemer med fyldningen?
Jeg regner med, at når jeg vælger at skifte fjedrene til enkelte Oteva fjedre er det "gratis" HK, som ikke forskyder det store i kurverne, men måske giver et par hk mere, pga den lettere trykstyrke?
Jeg er selv ret godt tilfreds med kurvernes forløb, og de svarer ret godt til hvad jeg forventede efter to års "Butt-dyno"- test... Den trækker rent hele vejen op uden tøven nogen steder.

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Knapt.
En shorty header "favoriserer" som tommelfingeregel moment under ca. 3500 omdr. og effekt op til ca. 5500. Med en 4-1 header trækker man typisk spidsmomentet lidt opad på bekostning af lidt moment under ca. 3000 omdr. Men det har meget at gøre med primærlængden og typen/str på collectoren etc etc.
Som tidligere nævnt er portvolumen på især indsugningskanalen for stor, med ovennævnte downsides til følge. Een mulighed for at bløde det lidt op er, at avancere knasten til et lavere ILC, men det er en hårfin linie, og det bliver hurtigt på bekostning af effekt. Men rammer man det rigtigt kan det være formålstjenligt i hele spektret.

Port flow velocity har i nogle år været liidt på 3. hul til fordel for massive flowtal, som diverse producenter har brugt til at promovere netop deres topstykker. Firmaer som feks CB, som jeg har været handelspartner med i over 20 år efterhånden, har fattet det. Tag feks deres Panchito toppe. De flower knapt 170 CFM @ 25" med kun ca. 65 ml portvolumen. Det giver en formidabel port velocity, som gør, at disse toppe kan understøtte seriøst moment og effekt UDEN at skulle snurre superhøjt for at levere varen. Sidste forår byggede jeg en 2054 med min version Panchito´s Web 110, 1,25 vipper 9,8-1, 40 Dells og en 1½" CSP street sport udst. Den rykker 148 hk v. 5650 omdr. og 220 Nm moment v. 4200 omdr. Hvis den motor fik en 1 5/8" A1 sidewinder ville den rykke tæt på 155 hk. - Der er flere der har "anklaget" mig for snyd, idet de tror den er større. Men det er den altså ikke.

Men jeg er slet ikke i tvivl om, at din føles god med så jævn en effektkurve. Og det vigtigste er, at du er tilfreds med dit bygge.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det er sgu vildt nok!
Så vidt jeg kan se er Web 110 lidt mildere end Web 163.
Jeg har også 1,25:1 vippetøj
Jeg har weber 44, du har Dell 40 (som jeg forstår er tæt på samme ydelse)
Du har en bedre udstødning, men lad os sige at min yder 5 hk mere med en Sidewinder, så ender jeg på ca. 130 hk
Dermed er forskellen indsnævret til topstykkerne (og selvfølgelig erfaring og fin-lir)!
Ligger der virkelig 18 hk gemt i et par andre/ændrede topstykker? Eller hvad er hemmeligheden? (du behøver ikke sige det, jeg ved godt at du lever af de hemmeligheder :-) )

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002

Reply »

You must log in to post.