Knapt.
En shorty header "favoriserer" som tommelfingeregel moment under ca. 3500 omdr. og effekt op til ca. 5500. Med en 4-1 header trækker man typisk spidsmomentet lidt opad på bekostning af lidt moment under ca. 3000 omdr. Men det har meget at gøre med primærlængden og typen/str på collectoren etc etc.
Som tidligere nævnt er portvolumen på især indsugningskanalen for stor, med ovennævnte downsides til følge. Een mulighed for at bløde det lidt op er, at avancere knasten til et lavere ILC, men det er en hårfin linie, og det bliver hurtigt på bekostning af effekt. Men rammer man det rigtigt kan det være formålstjenligt i hele spektret.
Port flow velocity har i nogle år været liidt på 3. hul til fordel for massive flowtal, som diverse producenter har brugt til at promovere netop deres topstykker. Firmaer som feks CB, som jeg har været handelspartner med i over 20 år efterhånden, har fattet det. Tag feks deres Panchito toppe. De flower knapt 170 CFM @ 25" med kun ca. 65 ml portvolumen. Det giver en formidabel port velocity, som gør, at disse toppe kan understøtte seriøst moment og effekt UDEN at skulle snurre superhøjt for at levere varen. Sidste forår byggede jeg en 2054 med min version Panchito´s Web 110, 1,25 vipper 9,8-1, 40 Dells og en 1½" CSP street sport udst. Den rykker 148 hk v. 5650 omdr. og 220 Nm moment v. 4200 omdr. Hvis den motor fik en 1 5/8" A1 sidewinder ville den rykke tæt på 155 hk. - Der er flere der har "anklaget" mig for snyd, idet de tror den er større. Men det er den altså ikke.
Men jeg er slet ikke i tvivl om, at din føles god med så jævn en effektkurve. Og det vigtigste er, at du er tilfreds med dit bygge.
T