Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HK estimering

(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

"Så vidt jeg kan se er Web 110 lidt mildere end Web 163."

Arhh, ikke helt:
Web 163 er 249 @ 0,050" og 0,381" løft på knast.
Web 110 er 256 @ 0,050" og 0,395" på knast. Men næsten samme sædeduration som 163éren.

"Dermed er forskellen indsnævret til topstykkerne (og selvfølgelig erfaring og fin-lir)!Ligger der virkelig 18 hk gemt i et par andre/ændrede topstykker? Eller hvad er hemmeligheden?"

Jaah, minus ca 10 hk for knasten, men endnu mere momentet.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ok, my bad,- jeg kan nok ikke læse.
Spændende! Det er "food for thoughts". Det bliver en spændende vinter :-)

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Hermed bare et forslag. Hvis du gerne vil opnå lidt ekstra, men uden at splitte alting ad, så prøv med nogle andre indsugningsmanifold. De der CB offset manifold er fine mht pladsforhold, men ikke imponerende mht flow. Til dynoday hos JPM for nogle år siden, der flow-testene de div manifold. CB's offset lå 13 cfm lavere end andre, som fx big BEEF (symmetrisk), som også er 48 mm i toppen.

http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=17894.0

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det er interessant, og giver jo god mening. Det vil jeg overveje,- tak!

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det kommer ikke til at flytte bjerge, men der kunne godt være et par hypper eller 3 at hente.

Lad os endelig høre hvad du ender med at gøre :-)

(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja, det er korrekt at offset manifoldene er lidt nede på flow. Men på sådan en motor betyder det intet. IRL begynder man først at "opdage" det ved 145-150 hk såfremt man porter manifoldene ordentligt.
De 13 cfm må være ift en manifold som er støbt større indvendigt. Jeg syns aldrig at jeg har set så stor forskel. Typisk ser jeg 4-6 cfm forskel, og 8 on a bad day.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Ja, jeg endte jo med at lade mig overtale, nu jeg alligevel havde motoren ude i vinter.
Torben “Farmer” har “kigget” på topstykkerne og vi har fået justeret vendehøjden til 1,05mm mod tidligere 1,4mm.
Der kommer Otewa fjedre og titanium retainere på. Dertil den nye CSP EVO udstødning og Magnaspark Digital tænding. Bliver lidt spændende at se, hvad rullefeltet siger, når den er færdig :-) Fortsættelse følger....

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) Farmer Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Mht. valg af manifolde. Jeg skal slet ikke afvise, at der rent faktisk er op til 13 - 14 cfm @ 25" forskel mellem ubearbejdede offset og Big Beef manifolde. Men når jeg har fået testet toppe og manifolde, hvor tingene er matchportede og man har nulret manifoldene der hvor det nu gør gavn, så snakker vi 4-6 cfm forskel.

Den lille forskel i indsugningslængde betyder ikke en fløjtende på en gade motor, fordi, det eneste det faktisk gør er, at 2 cylindere trækker max en anelse før/senere end de to andre. Dvs at man får en lille smule bredere arbejdsområde ift fuldstændig ens manifolde. Weekend warriors og All out racing er noget andet.

I min optik er den eneste fordel ved Udo´s manifolde kontra Big Beef, at de er noget kortere, ca 25 mm. Det kan have sine fordele i visse situationer.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.