Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Rustet bolt i topstykke til udstødning, hjælp!

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej
Jeg skal til at skifte udstøsning, men lortet er rustet sammen.
Som man kan se på billedet er møtrikken rustet fast på bolten, som går ind i topstyket.
Jeg er bange for at vride den skæv eller i stykker, hvis jeg bruger flere kræfter.
Er den eneste mulighed mon, at bruge en vinkelsliber for at fjerne møtrikken og derefter få en ny bolt i på en måde..?
Nogen der har erfaring med noget lignende eller har gode idéer er de meget velkomne..!

På forhånd tak :)

p1020232.jpg
p1020225.jpg

(permalink) Red Bug Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Billede?
Har du prøvet med noget rustløsner,- ellers må du bore den ud.

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja, jeg har prøvet med WD40, en del faktisk men det er helt groet sammen.
Så bolt go møtrik må skæres over så?
Og så bore ud og lave nyt gevind og en ny bolt i?

(permalink) vwheino Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Gas Og ilt, og 30sek senere er det fra hinanden...

-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er det muligt at få en nærmere forklaring? :)
Er det lightergas du mener, der skal på og så bare tørre..?

(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 9 years siden | | | |

En rimelig sikker metode er : Skær lydpotten af, så tæt på topstykket som muligt, UDEN at røre støtteboltene, så bli'r der ligepludselig god plads. Derefter, så skærer du, med vinkelsliber og tynd skive (evt 0,8mm), to snit i møtrikken, så tæt på gevindet UDEN at røre det. Så kan møtrikken "løftes" fra i to stykker, og gevindet er intakt. En snitbakke på med fingrene til at skære gevindet op med, og så er den klar igen. :-). Noget varmefast fedt på gevindet (evt keramik-fedt, eller lignende. Da vi kunne få grafitfedt, var det det bedste), og så rustfri stålmøtrikker på.

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) dRjENSEN74 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis du kan komme til, så flæk møtrikken med en mejsel, helst uden at kværne gevindet på topstykket.

-------------------------------------------
Notchback 1500 S '64
(permalink) brotgaard Member
Skrev for 9 years siden | | | |

du skal for alt i verden aldrig skære bolten over , det bliber vist en umulig opgave at bore den ud med en almindelig boremaskine.ilt og gas er som regel ikke noget der findes ved private folk , men på de fleste værksteder. med ilt og gas kan man varme møtrikken rød glødende , og den kan som regel fjernes uden at bolten tager for meget skade. ligtergas er ikke til ret meget , det varmer ikke en skid. skal du prøve med en nødløsning , ja så kan du ta en kørner og slå rundt på møtrikken , det kan de fleste gange løsne den. men kun på siden af møtrikken , det strækker matrialet og du kan med forsigtighed skrue møtrikken af.

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) tmc62 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Harald har en udmærket blæselampe til 200kr så er man godt på vej med varmen

EXPRESS BLÆSELAMPE

Best.nr. 5070

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

tusind tak for svar.
Jeg løber i Harald imorgen, det lyder som et forsøg værd ellers er det altid godt at have lidt varmeblæs.
køber også lige nogle skæreskiver, hvis nu de ikke vil af :)

(permalink) paer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Oftest kan møtrikken flækkes med hammer og mejsel, om ikke andet så meget at den kan skrues af :)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja, jeg har overvejet det, men risikoen for at ødelægge bolten i udstødningskanalen er for stor, men vil prøve at varme først og så skære noget af møtrikken.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Da jeg var hos Vw lærte vi at man aldrig gav sig til at skrue på de møtrikker. Vi flækkede dem altid med mejsel og sørgede for at man slog så møtikken ikke løsnede sig, men blev spændt. I de 20 år jeg reparerede mange Vwer har jeg aldrig knækket en bolt i et topstykke. Og det er også nærmest katastrofalt at gøre det for de er næsten umulige at bore ud.
Når møtrikken er fjernet kan man rense gevindet med en skæremøtrik.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg tog chancen og hamrede dem én med mejsel og hammer. To af dem blev så løse at de nemt kunne skrues af og de to andre flækkede.
Gevind på bolt intakt, dejligt.
Men de 10mm bolte på den anden side ved de bagerste udstødningsporte er sgu sværere at komme til synes jeg.
Jeg ville gerne have varmekasserne af, men det kan vel ikke lade sig gøre uden at få J-rørene med?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

10 mm.? Altså 17mm. Nøgle ? Og du mener de forreste ikke?
Jeg gætter på at det er originale 8mm møtrikker der er tæret bort så de ligner 10mm?
Hvis det er tilfældet kan du mejsle dem væk og de originale møtrikker er født med en helicoil indeni så man til sidst kan vikle den af. Ikke slå for dybt med mejslen.
Biltema har et sæt skæremøtrikker til små penge.
Puhha til dine ventildæksel bøjler. Kan du få noget fedt på dem hvor de går ind i topstykket.
Og det er så ikke de originale møtrikker på varmekasserne.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok, så det derfor 10 nøglen ikke passer så godt ;)
Jo det er de forreste..
Puhha Bøjler? Hvad mener du?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja hvor mon? Kig på dit eget billede hvor man netop kan se enden af ventildækslet :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ventildækslet har jeg taget af, det gik fint.
Det er kun de forreste udstødningsmanifolde, jeg er bange for at rode med, for hvis det går galt skal hele motoren ud :(
Jeg har prøvet at slå med mejsel på møtrikkerne, men bolten ind i topstykket synes bare at bøje lidt.
Jeg kan godt lade det sidde og bare montere min nye udstødning, men ville gerne have varmekasserne sandblæst og malet inden de ruster helt, da de jo er lidt dyre at erstatte ;)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lad den være. Men de forreste bolte kan man komme til med en boremaskine med motoren i bilen.
Smør nu bøjlerne med fedt der hvor de sidder i topstykket :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Så besluttede jeg mig for at smadre det alligevel.
Venstre side mom møtrikkerne af med 12-nøgle.
Højre side var 10-nøgle, så møtrikkerne var mindre.
den øverste bolt bøjede lidt, men kan stadig fungere også gevind.
Den nederste.. knækkede 15mm fra topstykket.. så jeg håber lidt jeg kan svejse et stykke bolt på og slibe det til. gevindet er fint nok og kommer ikke i vejen for en ny møtrik..
puha øv, men varmekasserne kom af og skal sandblæses og lakeres, der er allerede lidt hul nogle få små steder, som skal spartles.
håber det går.
jeg skal nok smøre de bøjler tak :)

(permalink) Kasper Michelsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ser ud til jeg kan skrue en tensilock møtrik på den knækkede bolt, så slipper for svejsning osv.
pyha, learning by doing.
Tak for hjælp..!


Reply

You must log in to post.