Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Slagsmål med Told og Skat. - eksperthjælp søges.

(permalink) cabribobbel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej kloge VW gutter!

Var til DHB i weekenden for at nyde en weekend fyldt med hurtige biler. Desværre var Told og Skat på krigsstien dernede, og åbenbart var det min gamle bobbel de fik lyst at fluekneppe. Derfor står jeg nu med en sommerbil uden plader, og med udsigten til et større slagsmål med skat. Jeg kunne derfor godt tænke mig at få lidt info fra folk der ved en masse om disse gamle biler og hvordan de kan og må være.

Info om bilen.
Ja jeg ved dybest set ikke så meget om VW, men kom forbi denne i USA i 2010, og tog den med hjem. Det er en 1600 cabriolet fra 71 i cali look. mener det er en 1302, det er så lidt jeg ved om bilen.

jeg fik den betalt fri i 12 mener jeg, og der havde jeg lidt travlt til sidst, da jeg havde hørt at de ville lave reglerne om så afgiften for den kunne blive dyrere, da de snakkede om at lave afgift efter handelsværdien. jeg gav 10-12K i afgift.

Det de gik AMOK over var:
Bilen er lav, det var jeg klar over, og jeg havde forventet at det kunne koste en synsindkaldelse fra politiet.
Alufælge ????? WTF????
Skivebremser for.

Skat konkluderede at bilen ikke fremtræder i original stand, og får politiet til at eskortere mig ned på pladsen, hvor jeg må give dem pladerne. Og fortæller mig så at jeg kan se frem til en bon på 60% af handelsværdien i afgift.

Hvad gør jeg nu?

Gider ikke høre på: Betal!

syntes det er helt galmatias at en bil ikke kan være veteran pga ovenstående, så søger info. Det kan godt ske at jeg ender med at måtte betale, men jeg må have noget mere info om dette, inden jeg kan komme i nærheden af at acceptere dette...

På forhånd tak
John Kristensen

(permalink) 1961 ragtop Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvis bilen fremstod orginal da du hentede den er der vel ingen problemer??? Alt kan jo eftermonteres?? Eller hvad??

-------------------------------------------
NEMESIS

Henv på 4093l4 fire otte
(permalink) Dillen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hvad står der på registreringsattesten?
Stelnummeret?
Hvad står der på bagklappen af vognen?
Hvis der står noget med S, er den født som 1500 eller 1600 med skivebremser foran.
Du bliver nødt til at komme med lidt mere info om vognen, motor osv. måske nogle fotos.

Martin

(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Må vi se et billede af bilen? Det gør det lidt nemmere.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) vwanders Member
Skrev for 10 years siden | | | |

I bund og grund er det jo korrekt at en bil skal fremtræde i original stand for at blive behandlet som veteranbil.
Det er derfor at man ved toldsynet har rubrikken der hedder veteranstatus. Er den toldsynet som originalbil, uden at være det, så slipper du nok ikke..

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Michas garage Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Lorte land...... endnu engang til at overveje ens hobby skal vi ikke sige at 90% kan jo komme i samme både som dig uanset om man synes at skivebremser er bedre sikkerhed ind tromler osv :(((

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Biler der er godkendt med ændringer og betal af dette bliver jo guld værd

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) cabribobbel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Er ikke vild med billeder herinde, send en mail adresse, så sender jeg et.
Bilen har 1600 motor i sig, og det tror jeg bestemt den er født med.
Der står Volkswagen på bagsmækken, som det eneste.
Bilen er (stort set) som da jeg hentede den.
Hele problemet består måske i at det er en veteran bil? Er det et valg jeg har taget i forbindelse med at den blev toldsynet? Er jeg så sluppet billigere i afgift end jeg ellers ville have været?
Hvis jeg havde vist at mit køb var en tikkende bombe som veteran, ville jeg da aldrig have valgt det, men sådan er det jo desværre gået... :-(

(permalink) cabribobbel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

stel: 1522135057

Der står under rubrikken oplysninger om syn: Veteran kørsel...

(permalink) Split261 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Find dine afgiftspapirer og reg attest frem og ring til mig. Jeg har en del kendskab til reglerne.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Split261 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det du skriver der, er bare 8 års syn.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Søbæk Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Fremstod den org ved afgiftbehandling, toldsynet så de jo ikke grundlag for trække afgiften hele 2år efter, der kan sku ske meget på 2år!.
Men de kan kræve omsyn, samt afgift af de ændringerne som er foretaget efterfølgende.

Men grundlaget for trække afgiften retur (med krav om ny afgift af handelsværdi), vil jeg mene 2år efter ikke er muligt!. Det jo påstand mod påstand, iøvrigt synsmandens pligt at oplyse hvis den ikke stod org ved toldsynet (så dermed står du stærkt ved at han har godkendt den til veteran), jeg vil mene dermed du har alle rettighederne på din side med hensyn til de vil trække gamle afgift.

Men eftermonteret udstyr, skal du jo oplyses, samt registerer hvis vi skal være helt korrekt! Denne kan de kræve betalt!. (skat er jo altid korrekt hvis det giver penge i kassen), dette kræver et nyt syn, samt afgiftbehandling af eftermonteret dele

(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Tror sq du får problemer med at få dem overbevist om at ekstraudstyret var installeret ved importen. Medmindre Du kan dokumentere at eks. denne model var en "eksport US model" - som havde det udstyr som std.

Mht. ekstraudstyr skal der foreligge en godkendelse fra enten producenten eller et anerkendt testlaboratorie - før de pågældende dele må monteres.

Men en ærgelig situation du står i. Minder meget om de ærgelser Div. Harley kørere har været igennem de sidste 5-10 år.....

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Må man ikke sætte andre fælge på sin bil mere ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jønke Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Ikke hvis den er veteran registreret : Og ved revisionen af vægtafgiftsloven blev følgende passus flettet ind:

"Når der er forløbet 35 år fra et køretøjs 1. registrering, skal der fra den følgende afgiftsperiode kun betales vægtafgift, udligningsafgift, privatbenyttelsestillæg og partikeludledningstillæg med ¼ af satserne i § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1. Det er en betingelse, at køretøjet fremtræder som ved 1. registrering."

Ovenstående har jeg hugget fra en anden hjemmeside.
/jønke

(permalink) Søbæk Member
Skrev for 10 years siden | | | |

EDIT

(permalink) Rasser Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Du må gerne sende et billede på rasser@48ida.dk

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 10 years siden | | | |

en ting du kan gøre er at bestille en fødselsattest ved fabrikken på bilen udfra stelnummer, så står der alt hvad den var udstyret med. En cabrio bør være med skivebremser i den årgang

(permalink) Rene72 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Skiver og 1600 motor er da rigtigt til den årgang cabriolet. Højde og alufælge er da vist bare en tolder i ret små sko...

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Men rystende at de bare kan snuppe pladerne uden egentlig at vide noget om den specifikke model.

(permalink) cabribobbel Member
Skrev for 10 years siden | | | |

De var bare pisse ligeglade... Politiet ville jo bare have den til syn, told og pjat ville have pladerne med det samme...

(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er fuldstændig sindssygt at myndighederne bare kan gøre sådan.. det burde komme noget mere debat på dette område i medierne. .
Jeg skal lige forstå det ret.. hvis nu din bil var født dansk, men stadig så fuldstændig ud som den gør nu. Ville der så være et problem? Eller er problemet at de mener der er betalt for lidt afgift, i forhold til udstyr, da den blev importeret?
Mvh Martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Dronninglund Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har fundet dette på nettet, det ser ud til at der er kun begrænsninger på anvendelse vedr. Veteran status og 8 årig syn.

Som jeg ser det er der betalt for lidt i afgift .

Kom nu frem i lyset med et foto eller to.

http://www.van-nuys.dk/Love_og_regler.htm

Love og regler
Rullende 35 års grænse for registrering til veterankørsel

Fra den 5. december 2005 er det muligt at registrere køretøjer, der er registreret første gang for mere end 35 år siden til veterankørsel. Dermed er den gamle faste grænse 1. januar 1960 erstattet af en rullende 35-årig grænse.
Den mest håndgribelige fordel ved dette er, at bilen kun skal til syn hvert 8. år.

I ”Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv” (BEK nr 1067 af 11/11/2005) står der:
§ 4. Et motorkøretøj, der er underkastet periodisk syn efter § 55, stk. 1-3, i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer og registreret første gang for mere end 35 år siden, kan registreres til veterankørsel.
Stk. 2. Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.
Og i ”Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer” §55 står der:
Stk. 4. Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum.

Dette er en overordentlig glædelig udvikling, idet der nu for langt de fleste ”veteranregler” gælder en 35-årig grænse og det bliver dermed nemmere at forklare dem.

Det skal dog bemærkes, at registrering til veterankørsel, som nævnt ovenfor i lovteksten, sætter nogle begrænsninger på brugen at køretøjet. Så hvis man bruger sin bil dagligt, er det ikke relevant at registrere til veterankørsel.
Uagtet at en bil altid skal være forsvarlig at køre i, er der med de længere synsintervaller også lagt op til et større ansvar hos ejeren, idet køretøjet ikke så hyppigt kontrolleres af synsvirksomhederne.
Det er naturligvis vigtigt at vi lever op til dette ansvar og bruger denne ordning fornuftigt.

Hvornår skal veteranbilen så til syn?

Når en bil der er mere end 35 år gammel registreres til veterankørsel, skal den således kun til syn hvert 8. år, men pas på! – det er mere kringlet end som så. Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer siger nemlig som følger: ”Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum”
De 35 år er altså af mindre betydning i denne sammenhæng. Dette illustreres bedst med nogle eksempler:

En bil der er registreret første gang i 1970, skal første gang til syn som veteranbil i 2010 (1970 + 40 år) og derefter i 2018, 2026 o.s.v.

En bil der er registreret første gang i 1966, skal første gang til syn som veteranbil i 2006 (1966 + 40 år) – Den vil altså få en indkaldelse i 2006, selv om den muligvis er synet i 2005!

En bil der er registreret første gang i 1955, men først indført, synet og registreret i Danmark i 2005, skal igen til syn allerede i 2011 (1955 + 40 år + 8 år + 8 år) – altså 6 år efter synet i 2005! Men herefter skal den til syn med 8-årige intervaller.

Sammendrag: Hvad sker der når et køretøj bliver 35 år gammelt?

Vægtafgiften nedsættes til 25% af den tidligere sats. Dette sker automatisk, når køretøjet bliver 35 år gammelt. Det bliver muligt at registrere biler til veterankørsel og dermed opnå 8-årige synsperioder. Prisen for dette er en begrænsning i brugsmulighederne. Man skal selv få foretaget denne ændring hos Motorkontoret. Typegodkendelseskravet ved indregistrering af lastbiler bortfalder.

IMPORT AF VETERANKØRETØJER

Ved import af veterankøretøjer fra udlandet er der flere forhold, som det er klogt at være opmærksom på - ellers kan det "nye" køretøj godt gå hen og blive en økonomisk pestilens.

Ved import fra et EU-land opkræves der ikke told og moms, når køberen er en privat person, d.v.s. at køretøjet frit kan indføres i Danmark.

Ved import fra lande udenfor EU bliver fakturabeløbet pålagt 10,2 % i told og 25 % moms af hele beløbet. Desuden skal man regne med honorar til en speditør, hvis man ikke selv kan klare papirarbejdet.

I alle tilfælde skal der herefter betales registreringsafgift ved indregistreringen (lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.). Hér kan man komme ubehagelige overraskelser i forkøbet ved inden købet at have fået oplyst hos Toldkammeret, hvad denne afgift ca. vil beløbe sig til. Dette gøres skriftligt på en "K 51-blanket", som udleveres af Toldkammeret, der herefter udregner afgiftsbeløbet.

Der er 3 forhold, der har betydning ved denne beregning:

Nyprisen ved fabrikationstidspunktet.
Køretøjets stand på vurderingstidspunktet.
"Brugsværdien" af køretøjet.
Det kan forekomme, at toldmyndighederne ikke har den korrekte nypris for et ældre veterankøretøj eller helt specielle køretøjer. Det er derfor vigtigt, at de forskellige mærke-klubber forsøger at samle oplysninger bl.a. om køretøjernes nypriser. På den måde vil mærke-klubberne kunne hjælpe medlemmerne med disse problemer.

Køretøjets stand på vurderingstidspunktet har ikke den store betydning. Der kan dog være forskel på, hvilken betydning standen har i de forskellige toldregioner. Hvis Toldkammerets ansættelse er urimelig høj i forhold til standen, så kan man forlange køretøjet til vurdering. Det er dog ikke almindeligt med store nedslag i vurderingen !

Køretøjet skal fremvises for Toldkammeret bl.a. for kontrol af stelnummer, evt. told- og momskvittering fra indførelsen og de originale papirer, som også skal forevises ved synet.

Vær i øvrigt forsigtig med at købe køretøjer, hvor papirerne er "blevet væk". Der kan være stor risiko for, at køretøjet er stjålet !

Ved køretøjer, som har været dansk indregistreret, kan man risikere at skulle betale ny afgift, hvis papirerne er blevet væk. Så kontakt Toldkammeret inden du køber køretøjet.

"Brugsværdien" for veterankøretøjer, d.v.s. køretøjer der er mere end 35 år gamle, er standardmæssigt sat til 40 % af nyprisen (uden dansk registreringsafgift) ud fra en tanke om, at disse køretøjer kun anvendes 40 % set i forhold til almindelige moderne køretøjer.

Selve afgiften beregnes med 105 % af de første 6.700 kr. og 180 % af resten.

EKS.: Køretøjets nypris var 30.000 kr. Brugsværdien er 40 % af 30.000 kr = 12.000 kr.
105 % af 6.700 kr = 7.035 kr. Brugsværdien på 12.000 kr.- 6.700 kr. = 5.300 kr.
180 % af 5.300 kr.= 9.540 kr.
Samlet afgift= 16.575 kr.

Som det ses af eksemplet, er det vigtigt, at man har den rigtige nypris. Hvis man er uenig med Toldkammeret i nyprisens størrelse, så skal man selv kunne dokumentere den nypris, man påstår er den rigtige.

Det kan desuden være en god ting at kontakte den stedlige bilinspektion for at finde ud af,om der er særlige forhold man skal være opmærksom på ved synet.

Samrådet vil gerne bistå de enkelte klubber med myndighedskontakten, hvis der opstår konkrete, dokumenterede eksempler med urimelige forskelle. Vi forlanger dog, at vi bliver involveret kort tid efter myndighedens afgørelse af sagen.

For yderligere informationer

Hvordan behandles veteraner i Danmark og i udlandet?
Kilde: Motorhistorisk Samråd

Motorhistorisk Samråd
se under love og regler

(permalink) Split261 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej martin, det er præcis forskellen. Om den er original dansk født eller importeret med fuld - 180% afgift, eller veteran som kun er 40% af nyprisen i dk uden afgift.

Hvis en original dansk bil er eftermonteret med udstyr og evt. lettere modificeret gennem mange år pga. svært tilgængelige dele er det lovligt og ikke afgift berettiget, men er den importeret til en lavere(veteran) afgift, så skal bilen forblive original, ellers kræves der ny afgift af ombygningen.
Normalt kræver montering af f.eks. bredere skærme ikke ny afgift, hvis de kan skrues af og på, men er de svejst fast, så kræves der ny afgift.
Opdateringer til bedre sikkerhed, eller pga. svært tilgængelige dele, kan i nogen omfang heller ikke kræve ny afgift.

Så grundlæggende er at få alt dokumenteret ved toldsyn, gerne med billeder, dok. osv. Og om det skal være en original eller ombygget bil, det er så få tusinde kr. der skiller en original fra en ombygget. Og tag kopier af alle dok. til bilen og udstyr. Skat tager også fejl, det sker tit, de er trods alt kun mennesker, men hvis man har en ombygget bil og kan dokumentere ombygningen så er der ingen problemer.
Der er mange regelsæt som alle skal overholdes.
Jeg kan nævne nogle forskellige.

Typegodkendelse, hvis den findes ellers kan der laves en dataerklæring.

Hot-rod vej/køre test vælger jeg at kalde den.

Merkblatt 751

Færselstyrrelsens regler for køretøjer

Skats afgift for originale eller ombyggede køretøjer, herunder fabrikantens/importørens godkendelser.

Reglen for 8års syn, for køretøjer over 35år, herved 6 år først til det 40 år og derefter 8år.

Forsikringerne som mange har skrevet om, her også klassisk/veteran/hobby eller ombygget klassisk/veteran/hobby og derefter original.

35år = automatisk 1/4 vægtafgift

Det er altid ens egen opgave at holde styr på reglerne. Også selvom man handler i god tro.

osv.

Split

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) martin Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Så hvis hans bobbel Cab var født dansk, og kørte som veteranbil, så ville der ikke være problemer. .. måske et omsyn pga af bremser og fælge som Max.
Er det rigtig forstået?

-------------------------------------------
karmann martin

Reply »

You must log in to post.