Hvis man så bliver afkrævet afgift pga. bla. fælge…. Får man så momsen/afgifter tilbage hvis de er købt i dk…… :-)
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Hvis man så bliver afkrævet afgift pga. bla. fælge…. Får man så momsen/afgifter tilbage hvis de er købt i dk…… :-)
Jo som veteran, både efter skat og forsikringens regler. Som alm bil nej.
De ville kræve syn pga. sænkningen og hvis hjulene ikke overholder reglerne.
Det kommer også an på om den er født med skiver eller kunne fås, som jeg umiddelbart mener den burde have, samt om det er originale fælge eller nye.
I mit tilfælde kører jeg 8 år mellem syn som veteran.. men jeg har en alm helårs forsikring, det ikke er veteranbils forsikring, men en alm forsikring som er, lavet som på en alm hverdags bil.
Mine alufælge er ikke originale, og de er nye..
Ja så kan den nok ikke køre 8 års syn men kun 2 års, ellers kan de kræve ekstra vægtafgift. Men med 8 års syn, må du også kun køre meget lidt i den og den skal fremstå originalt.
Blev sku lidt chokket over det jeg læste, troede kun det var mig der havde prøvet det.
Min gamle bobbel 1500s fra 1968 kørte sænket, hævet bagklap, brede fælge og 1914 motor i. Den synede jeg i 2012 i tåstrup (veteran syn), og da jeg kom ud fra synshallen stod politiet, told/skat og frafikstyrelsen der.
Der fik jeg at vide efter cirka 30 min undersøgelse, at hvis jeg ikke synede bilen som normanl (og ikke veteran syn) ville told/skat tage pladerne, og bilen ville skulle til afgiftbedømmelse, og afgiften ville de regne med var cirka 20.000 kr.
Skal siges at bilen var købt i 1969 i danmark, og jeg var kun 3 ejer.
Din bil er født med 1600 motor.
Europæiske cabrios fra 1972 har altid skivebremser - men USA biler mener jeg er født med tromlebremser.
Man kan blive så dårlig humør, af at læse om Skat/politi og deres hjernedøde tiltag. Når ens hus bliver tømt af indbrudstyve 2 gange inden for 2 mdr, så gider politiet dårligt nok at komme, og når de kommer, så gør de intet, for at finde fingeraftryk eller spor.. men en folkevogn med alufælge, så er der politi eskortering..
Tror godt jeg kan gætte om Helle t kører Hyundai matrix eller veteran bil?
Ring til motorhistorisk samråd eller FDM.
"Blev sku lidt chokket over det jeg læste, troede kun det var mig der havde prøvet det.
Min gamle bobbel 1500s fra 1968 kørte sænket, hævet bagklap, brede fælge og 1914 motor i. Den synede jeg i 2012 i tåstrup (veteran syn), og da jeg kom ud fra synshallen stod politiet, told/skat og frafikstyrelsen der.
Der fik jeg at vide efter cirka 30 min undersøgelse, at hvis jeg ikke synede bilen som normanl (og ikke veteran syn) ville told/skat tage pladerne, og bilen ville skulle til afgiftbedømmelse, og afgiften ville de regne med var cirka 20.000 kr.
Skal siges at bilen var købt i 1969 i danmark, og jeg var kun 3 ejer. "
Hvis det er korrekt hvad du skriver der, så viser det jo kun, at selv T&S ikke har styr på deres eget afgiftssystem. Når så det er sagt, så er det faktisk korrekt at en bil der er som ovennævnte ikke kan køre som Veteran, altså 8 års syn. Men det var vel osse en ringe pris at skulle betale for at have sit på det rene.
Cabrio. - Jeg har jo fortalt dig hvad du skal gøre (!)
T
Veteran-indregistreringer (og dermed 8 års syn) samt veteran-forsikringer er vel bare et no go..!
Der er jo ingen restaurerede biler der er helt originale (heller ikke dem der forsøger at være det..). Men lidt vildt at de ligefrem klipper pladerne pga alu fælge samt lidt sænkning...
Må jeg se din bil på et billede.?
Mvh Martin Lorentzen. Mwlspecialservice@gmail.com
Henriksen: Det er to forskellige regler du blander sammen.
Det er pga. hvis import afgiften er sat som veteran og ikke alm. fuld afgift, de kan gøre det. Hvis der er betalt fuld afgift og man kører sænket og alufælge men med 8 års syn, så burde de ikke være så hårde. Men reglerne er muligvis ændret siden.
cabribobbel, det er et interessant emne, men hvorfor vil du ikke vise et billede af din VW? Vi sidder og kommer med kloge udsagn, ud fra noget vi ikke kan bedømme.
Den bil som stephan KL skriver om, skulle vel ikke underlægges nogen importafgift.
Den bil som stephan KL skriver om, skulle vel ikke underlægges nogen importafgift. jo det er en (vw bobbel 1500s). told/skat ikke viste der var lavet. og heller ikke mig
Snakkede lige med en Buggy ejer på Roskilde havn. Hans buggy er veteran-synet. Hvordan kan det lade sig gøre - hvis bilen skal være original?
ja har også en buggy der er veteran synet , og må nok sige at man kommer til at tænke lidt når man læser tråden her. og hvad med min 55 bobbel med alufælge , den er også veteran synet.
nåå sådan...
Ja i mine øjne er den jo fuldstændig original...
Min buggy er bygget på en 1967 bund i 1975. Den er lige blevet veteran synet. Det burde vel heller ikke være noget problem ombygningen er jo "gammel" Den har kørt som buggy lige siden så det er vel i bund og grund en veteran.
Jeg syns de regler virker uigennemskuelige. Både for os der skal leve med dem og for dem der skal opretholde lov og orden.
Hvis man tager en 1967 bund i dag og bygger en "Ny buggy" Er det så også en veteran? Skal den køre under de samme regler som min?
Jeg køre med 10/16 fælge ;-) Dem regner jeg altså ikke med skat skal se nogle penge for!
Jeg er ved at indstille mig på at leve af nudler de næste måneder, så her kommer historien...
Fandt boblen i US i 2010. Den kom hjem i 11, og i slutningen af 12 fik jeg travlt... Jeg havde altid gået ud fra at man ikke kunne komme til at betale mere i reg afgift end bilen havde kostet af ny, men hørte at de ville lave den regel om...
Jeg hastede så et syn igennem i december måned.
Der blev ændret lidt lys osv, så den kunne synes, og så prøvede jeg.
Den bremsede her skævt på forreste aksel. Jeg skiftede så de originale tromler ud med et sæt originale brugte vw ophæng til skiver, og fik at vide at det var intet problem.
Kørte til syn igen og fik bilen synet.
Efter at have haft en god snak med Split261 i går aftes, ved jeg nu hvad problemet er... Jeg hastede et syn igennem for at undgå de nye regler, men endte med at få den synet som veteran åbenbart, selvom jeg dermed kørte i en tikkende afgiftsbombe, og på det tidspunkt måske kun sparede 5000... Derfor var/er jeg temmeligt chokket over det der er sket. Jeg mener jo egentligt jeg har handlet i god tro, men det hjælper jo ikke en skid.
Havde et stille håb om at jeg kunne argumentere overfor skat at den er født med skiver, idet der nærmest ingen info er på den fra us, og der står nærmest heller intet på reg attesten. Havde synsmanden bare sagt at den A ik kunne blive veteran med de ombygninger, eller B skrevet det i synspapirene, var dette nok aldrig sket...
Så nu må jeg jo bare bukke mig frem og tage den hårdt bagi af skat, mens jeg tænker på min efterhånden AAAAALT for dyre folkevogn... :-(
de var sure på fælge (ik ret brede, maks 6 tommer bagi, måske 5 foran.
Sænkning - bilen har 40 mm frihøjde indenunder...
og skiverne - som jeg jo mente den lige så godt kunne være født med...
Go' historie - især den allersidste del.
Har alligevel svært ved at se hvad du kunne have gjort anderledes. Hvis Synsmanden ikke gør opmærksom på om den kan veteransynes eller ej - hvordan skal Hr & Fru Danmark så vide det??
ja præcis... :-/