Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Slagsmål med Told og Skat. - eksperthjælp søges.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

dvs de skal lade være fordi du siger det T - og uden nogen anden begrundelse - mon jeg kan stoppe dem med det ?? Jeg tror det ikke, vi må se... det er nogen ret arrige mennesker der nok vil ha en bedre grund end et: nej fordi jeg siger det. - skal se hvad jeg kan gøre ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det må de selvfølgelig selvom. Vi har ytringsfrihed. Men der er ingen grund til at forplumre det. Og sdom jeg skrev så arbejdes der på det. Men T&S og dermed Staten er meget tunge at danse med. Efter de "nye" måder man må/ skal kommunikere med dem på, er der jo ingen der vil noget som helst. Det er blevet upersonligt. Og så vil de da skide på hvad vi syns, sådan lidt firkantet fortalt, sålænge de kan få penge i kassen.
T&S vil hellere kunne fremvise feks 10 sager, hvor man har kunnet uddele kæmpebøder og store afgifter fremfor 100 sager, hvor man faktisk har hjulpet menigmand til at være lovlydig.
Som jeg skriver, så arbejdes der ihærdigt på at få fundet en løsning. Jeg skriver bevidst ikke hvem der er primus motor i det, fordi jeg vil give dem mest mulig arbejdsro. Jeg er kun med når der er brainstorming. Det er derfor min hjerne er blæst ud...... Griin.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak.
Så blev man bekræftet endnu mere i hvad der er den "rigtige" procedure, nemlig toldsyn UDEN afkrydsning i original. Hvis så afgiften bliver sindsyg høj, kan man vel bare toldsyne igen og lave en ny afkrydsning?

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Suk!
Der kan man se, hvor svært det er at forklare/forstå selv et almindeligt toldsyn.

Svendsen, hvis din bil er i original stand/udseende ved toldsyn, så skal du krydse af i original. Du skal IKKE krydse af under veteran afgift, men derimod almindelig (60%) afgift.
Hvis bilen ikke er i original stand, feks CSP bremser, større motor, sænket etc. så skal du selvfølgelig ikke krydse af. Så skal du føre det ind under konstruktive ændringer. Så skal du STADIG krydse af ved 60% afgift.

Hvis ikke du føler dig sikker på hvordan du skal føre dig og bilen frem så at sige, kan det måske være en fordel at betale dig fra den del. Så dyrt er det heller ikke. Og der er efterhånden en del rundt om i landet, som har specialiseret sig i sådanne vogne og problemstillinger.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

60% afgift, det er vel af handelsværdien der regnes udfra. Som andre alm. biler ca 60-65% af den nuværende handelsværdi. Puh ha det bliver dyrt så.
Hvem kan man kontakte for at få konkret hjælp og vejledning mod betaling?

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nej så kommer det jo ind at værdien ikke kan overstige nyværdi ikke?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nemlig.

Det kommer jo lidt an på hvor i landet du holder til.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) tnt Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Frank.

Vi skal så lige huske på at de 40% er af nypris ex afgift. Og de ca 60% er af handelspris (handelsprisen er jo incl afgift), dog max nypris - men incl afgift. Således vil det ene regnestykke fx være 40% af 20.000kr = 8.000kr
Det andet være 20.000 + afgift = fx 55.000,- som vi så skal beregne 60% af = 35.000kr
Altså en forskel på ca 30.000kr.
Vil jeg mene - i må meget gerne byde ind hvis I mener at jeg er gal på den?
Update! Man kan jo faktisk selv regne både "alm" afgift og veteranafgift ud på SKATS hjemmeside, det blev så 33.000kr - så ikke helt langt fra mit gæt. Og 13.800 for veteranafgift. Så "kun" en forskel på ca 20.000kr, men det er jo også en slat penge....
(Jeg har taget udgangspunkt på ca baybus pris anno 1972, kr. 20.000 ex afgift i runde tal for at gøre det lidt nemmere)

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Hilsen

tnt
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

20000 kr for at undgå en endnu større afgift og bøde hvis man ryger i en kontrol og alligevel ender op med en mega regning - er da en ok pris vil jeg syntes..

man kan jo også bare køre og håbe den går - hvis man tør..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) 1961 ragtop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Igen er der mange der sparer, fordi "så har vi snydt skat" men den eneste man snyder er sig selv, lad nu være med at være nærige

Mange køber biler til 100 og 200000kr og så tuder de over afgiften bagefter.

Lad nu vær!

-------------------------------------------
NEMESIS

Henv på 4093l4 fire otte
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja. Den med "dog max. nypris" havde jeg ikke lige fanget. Jeg troede det var ren handelspris som på en splitbus er 3 - 500.000,- ifølge cc-cars.

Så er der jo ikke så meget at tude over. En samba fra 1963 vil så koste 6.800,- plus benzintillæg hvis den indføres som original veteran og 20.016 plus benzintillæg hvis den indføres som ikke veteran.

Den hellige grav er dog sikkert ikke velforvaret af den grund. Det bliver f.eks. nok lidt svært at finde godkendelser på flippede spindler og straight axle kits...

Nogen der lige har prislisten fra 1965?

3.jpg

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) 1961 ragtop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er 60/66% af handelsprisen idag

-------------------------------------------
NEMESIS

Henv på 4093l4 fire otte
(permalink) Michas garage Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det kan man da ikke . For hvis det er rigtig hvad de andre skriver så kan man ikke betale mere ind hvad den kostede fra org. Og ikke hvad den er værd idag ?????

-------------------------------------------
Vw type 1 hotrod og 1966 karmann ghia cab
(permalink) 1961 ragtop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Spørg skat om det,

-------------------------------------------
NEMESIS

Henv på 4093l4 fire otte
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 9 years siden | | | |

http://motorhistorisk.dk/images/download/mhs_aarsmoedereferat_2014.pdf
Lidt interessant læsning... bl.a. at T6S åbenbart generelt ikke mener, at andre fælge end de org gør en bil uoriginale, men der er åbenbart ikke nogle nedskrevne regler, som med så mange andre ting, bl.a. fastsættelse af køretøjet værdi...

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det studsede jeg osse over. Sidst "vi" havde fat i T&S blev vi oplyst om, at "eftermarkedsfælge" kunne accepteres på en veteranbil (på 40% afgift) hvis det kunne dokumenteres at de oprindeligt blev produceres på - eller max 6 år efter bilens 1. registreringdato.

Hvor han havde det fra ved jeg ikke. Hvem ved om det bare var noget der blev slynget ud for at få ro.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Farmer, jeg slynger ikke noget ud bare for at få ro.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 9 years siden | | | |

Men vinklen i MhS spørgerunde var lidt anderles end vandt. Her var spørgeren vist bange for, at folk sniger sig uden om den høje veteranafgift ved at sætte uoriginal fælge på bilen, for så at få fat i den lave "alm" handelsværdi afgift i stedet for :)

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Spørgsmålet kommer af at en person ønskede at få revurderet sit køretøj i forbindelse med import af en helt original bil, som på grund af 40% veteranreglerne med stor sandsynlighed ville skulle betale en større afgift end hvis det ikke var en veteranbil. Derfor ønskede han at få SKAT til at vurderer den som om den ikke kunne kommer under 40% veteranreglerne, hvorfor der blev stillet spørgsmål til om en sæt alufælge ville være nok til at en bil ikke blev anset som hørende under 40% reglerne. Her var svaret nej.

Som der også står i referatet der linkes til, og som der også bliver gengivet her, så mangler der nogle klare retningslinjer på dette område.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) opgt Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det kan altså blive MEGET dyrt at køre i en uorg bil/bus kan jo nemt løbe op i 200-300 tusinde med afgift og bøde med de priser der er på busser idag

(permalink) tnt Member
Skrev for 9 years siden | | | |

1960 cabriolet og andre der bliver ved med at sige at det er 60% af handelsprisen, det er det stadigvæk ikke. Det er 60% men MAX 60% af den oprindelige nypris. Det er altså forskel på 60% af en handelsværdi på 100.000kr og 60% af et køretøjs oprindelig pris på kr. 20.000kr - helt præcis 48.000kr i forsekel.

1960 cabriolet, du spørger hvor står det? Det er der jo svaret på tidligere i indlæg:

§ 10. For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.
Stk. 2. Den afgiftspligtige værdi kan ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt.
Som jeg læser det kan den afgiftspligtige værdi ikke overstige køretøjets nypris ( f. eks bobbel i 1963 ?), altså 60% af ...???..kr

Og hvorfor så mange der taler nedsættende om folk der ønsker at bruge veteranafgiften??? Har I læst hvorfor man har sat afgiften til 40%??? Det har man udfra at et myndighederne har besluttet at BRUGSVÆRDIEN er nedsat til 40%, hvilket jo i sig selv kan diskuteres om er rimeligt. Jeg får personlig kørt 3.000km om året og resten i min nye personbil , gennemsnitsdanskeren kører ca.17.000km pr. År, så i mit tilfælde (og mange andres) er brugsværdien nærmere 20% ifht normalkørselsmønster.. Hvorfor I al verden skulle jeg dog så betale fuld afgift? Når myndighederne SELV tilbyder denne ordning?
Der er en som skriver, uh jeg var smart og snyde skat!! Det har da intet med sagen at gøre? - næ jeg tog bare imod SKATS tilbud om reduceret brugsværdi - hvad f.... er der galt i det? Fordi at jeg så finder et par flotte Fuchs fælge, stiger brugsværdien så af det?

Så stop nu alt det hellige pis og politiske korrekte crap, med "bare betal" !!! Det er kreftedme SKAT selv der er kommet med tilbuddet om reduceret brugsværdi og deraf en veteranafgift!
At man så lokker folk i en fælde og bagefter udstede bøder og afgifter for 100tkr - pga et par fælge og fordi at reglerne er pisse uklare på området vedr. Extraudstyr/ombygning, det er sgu da kun noget man kunne forvente af et eller andet diktatorisk regime i bananrepuplik, det er så klamt!!

-------------------------------------------
Hilsen

tnt
(permalink) opgt Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er der delte meninger om
60% af nyprisen er ved første afgift ikke når der skal betales ny fordi man har snydt med den første

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tnt: Du skal ikke benytte dig af staten rundhåndede tilbud hvis du planlægger at sætte noget tilbehør på din veteranbil, andre fælge, tokarburatorsæt og lignende. Så sniger SKATs medarbejdere sig rundt på veteranbiltræf og knalder bilejerne.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) tnt Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Enig Frank. Dog er der undtagelser, som fx tidstypisk udstyr. Du må jo også godt sætte et tagbagagebærer på ikk? :-)

-------------------------------------------
Hilsen

tnt
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Efter Skats regler må der ikke ændres eller tilføjes noget som helst. Men det kommer an på hvordan reglerne tolkes. Nogle vanvittige veteranforsikringer ser det på samme måde. Selvom der ikke er ret mange køretøjer i verden, som står helt 100% som de forlod fabrikken.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887

Reply »

You must log in to post.