Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Slagsmål med Told og Skat. - eksperthjælp søges.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ja import af biler er ikke så indbydende en løsning som det har været engang - hvis man vil andet end blå kasket (110% Orginal) med sin bil vel og mærke....

Vil det sige at en bil der er importeret på den lave veteranafgift skal være org i tid og evighed for at undgå at komme i fedtefadet med en ret stor efterregning, og har man en dansk bil eller en der er importeret på alm afgift kan man gøre STORT SET hvad man vil..

Er dette den foreløbige konklusion ? som vel egentlig er som den altid har været...

Og er det overhovedet muligt at få en import veteranbil vuderet på alm (dyrerer) afgift vilkår ?
og kan man få revuderet sin bil hvis man feks ikke ønsker sin bil med den lave veteranafgift.

skal lige siges jeg spørger på almenhedens vegne - ikke min egen, min ER dansk.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Ib m.fl.

Som jeg efterhånden har forstået det, forholder det sig som du skriver. Det der har haft forvirret mig, er at der opereres med 3 forskellige ”veteran-begreber”. Og som kun har det til fælles, at de vedr biler som er 35 år eller ældre – mener de forholder sig således:

”Veteran kørsel”: Kan alle biler få (importerede/ikke importerede & origínale/uoriginale). Vælges ifm periodisk syn eller på skat.dk. Fordelen er at man så får 8 års syn og nedsat vægtafgift. Og begrænsningen ligger udelukkende i brugen af bilen (må så kun bruges lejlighedsvis = veterankørsel).

”Veteran forsikring”: Har intet med skat´s regler at gøre. De forskellige selskaber kan frit definere Deres egne regler for veteranbiler (herunder brugen og originaliteten osv). Importerede biler har jeg aldrig hørt skulle være en begrænsning.

”Veteran afgift”: Vedrører KUN importerede biler som er minimum 35 år gamle. Forudsætningen for denne afgift er, at bilen skal fremstå original – også efterfølgende ! Og det vil så sige, at, alle ændrimger/ombygninger - selv ”ikke afgift berigtigede ændringer”, aldrig bliver tilladte ! (hvorimod en oprindelig dansk indregistreret bil frit kan gennemgå diverse ”ikke afgift berigtigede ændringer”).

Men – som du er inde på – må man kunne betale veteranbiler fri på almindeligvis (således at de sidestilles med biler der altid har været dansk indregistreret). Om man så får sin tidligere betalte ”veteran afgift” retur, er nok tvivlsomt (den har man jo også gjort brug af, såfremt bilen har været indregistreret). Og man gør nok klogt i at fremvise en original bil ved et sådant afgift skift..

PS: Nogen der egentlig ved noget om dette: Hvis man sælger en importeret veteranbil til udlandet. Kan man så få returneret den veteran afgift man i sin tid betalte..?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

100% enig med dig Henrik i din betragtning. Det er også sådan jeg forstår det. Det er også forståeligt at det skaber en del debat rundt omkring, for det virker jo en smule skørt skruet sammen som det er lige pt.

Nej, man kan ikke få afgift retur på veterankøretøjer. Desværre.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Og kvart vægtafgift har kun noget at gøre med bilens alder, 35 år. Fuldstændig ligegyldigt hvordan der er betalt afgift, hvad den er indregistreret som eller forsikret som..

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Scharling Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Problemet er jo bare, at hvis man har importeret en bil og betalt veteran afgift, og kørt i den i f.eks. 6 mdr. og sælger, og den nye ejer så laver om på bilen og bliver stoppet, og påstår at han har købt bilen sådan... så hænger importør på den efterfølgende regning fra skat...

Jeg syntes disse regler, hvis de findes. Er helt op i hampen. Når man har betalt afgift, så er der fame ikke nogle der skal bestemme om man vil sætte andre fælge på!

Måske tiden snart er kommet til et træf inden foran Christiansborg! Så politikerne kan vågne og stoppe de mafia metoder skat er begyndt at bruge. Den rocker lov er blevet udvidet lidt kreativt af skat. og går nu ud over fredelige folk som os!

Vi er så pisse retskafne her i lille dk. Måske vi skulle gøre som franskmændene :-) bare lidt mere fredeligt måske.

https://www.youtube.com/watch?v=U-RVg-25z40

-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis man så vælger IKKE veteranafgift af en veteranbil (læs over 35år). Vil man så beregne afgiften efter hvad man har givet for bilen eller bilens pris dengang den blev produceret ??

-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Henriksen har fuldstændig fanget problemet.. Hvis man vil betale IKKE veteran afgift, vil det være sån cirka 60% af en tilsvarende bils handelsværdi.

-------------------------------------------
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 9 years siden | | | |

§ 10. For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Stk. 2. Den afgiftspligtige værdi kan ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt.

som jeg læser det kan den afgiftspligtige værdi ikke overstige køretøjets nypris ( f. eks bobbel i 1963 ?), altså 60% af ...???..kr

-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) 1961 ragtop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er jo som det plejer at være, folk er nærige og vil slippe billigst muligt... Nu har skat så fundet hullet og så skal der penge i kassen

-------------------------------------------
NEMESIS

Henv på 4093l4 fire otte
(permalink) Hagen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Min type 1 fra 1963 kostede 16500 fra ny kr mener jeg.
Så 60 % af 16500 = 9900 kr. Det er da ikke galt hvis man så slipper for alt det lort.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) 1961 ragtop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Præsis
, men det er desværre ikk sådan skat regner
Men problemet er bare at de tager ca 66% af nuværende salgspris som de kan finde på nettet

-------------------------------------------
NEMESIS

Henv på 4093l4 fire otte
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 9 years siden | | | |

og så kommer der lige ekstra straffe halløjsa...så lige at der den 8/9-2014 var betalt 24135 kr i afgift for en 1978 vw bus, med " som oprindelig " veteranstatus.. værdi var sat til 16700kr.. :(

-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Når I søger om værdifastsættelse, og bilen er original, så sørg for at have dokumentation for nyprisen med til SKAT. Tal ordentligt til skattedamen, hun kan ikke gøre for at hendes kolleger er blevet fyret.
Og lad så være med at sætte "patinerede" sænkede vrag til salg på nettet til flere tusind kroner.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvordan er proceduren hvis man vil betale den fri for det veteran halløjsa? Har nogen prøvet. Hvad gør de hvis der ikke er lignenede modeller til salg på nettet i dk?

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Sig det til SKAT som det er. Du vil gerne sætte andre fælge under din bil og derfor vil du gerne have den værdifastsat og betale afgift.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Gaffa - det tror jeg faktisk kun det er SKAT der kan svare korrekt på - selvom det lyder helt ude i hampen ;-)

og Frank - tror der tænkes mht til en uorginal/ombygget bil der evt allerede er betalt alm veteranafgift af.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det har jeg forstået. Men man er nødt til at spørge SKAT og jeg regner da med at det er fuld afgift af hele bilen, så det er ligegyldigt om den allerede kører eller den lige er kommet fra udlandet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ja prisen bliver forunderligt nok det samme - man får ikke engang et afslag selvom man allerede har betalt veteranafgift af sin bil.. også er danmarks verdens næst mindste korrupte land - øh nåh ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det har ikke noget med korruption at gøre. Det er ren terror fra systemets side. Jeg er bare ikke helt klar over hvad det myndighederne vil opnå. Selvfølgelig kan man bruge pengene men jeg syntes det er så små beløb at det virker som administrativt chikane.
Skal vi helst sidde hjemme og se Xfactor. Så laver vi jo heller ingen oprør så længe?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mit råd for øjeblikket er: HOLD NU OP MED AT PRØVE AT SPILLE SMART !

Der arbejdes på, at finde en løsning, som er spiselig for alle parter, og det indebærer IKKE en ny afgift, men derimod en "udligning" om man vil, fra 40 til 60%.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 9 years siden | | | |

er der nogen der er faldet over en "prisliste" så man kan se hvad de forskellige modeller har kostet i dk fra nye af. Hvis afgiften beregnes udfra nypris i år xx uden afgift. ?

-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

har vi en ca dato / deadline for det der arbejdes på ?

er det en forening eller nogen privatpersoner der arbejder på det

vil det sige at der IKKE er andre der skal påbegynde, med at presse skat for lign ting ?

eller er der andre man ikke skal presse, fordi de allerede er presset ?

det ville jp være dumt at spolerer nogen andres arbejde, men det kan man jo nemt komme
til hvis man ikke ved noget om noget andet arbejde..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Meget interesseret i at høre nyt, skal told syne her i foråret, og vil helst kunne ændre en smule,med fælge og sænkning uden at skulle kigge sig over skulderen hele tiden. Gode råd modtages

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja Holmer, i skal holde snitterne i ro indtil videre ;-)

Svendsen, hvis du skal toldsyne til foråret, er det jo lige ud af landevejen.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nej det er ikke bare lige ud af landevejen, for han skal jo være opmærksom på at synsmanden der toldsyner bilen, ikke bare pr. automatik sætter kryds i original/ældre end 35år.
Man er nødt til aktivt selv at gå ind og sikre sig den ikke bliver beregnet som veteran!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.