Hej Ib m.fl.
Som jeg efterhånden har forstået det, forholder det sig som du skriver. Det der har haft forvirret mig, er at der opereres med 3 forskellige ”veteran-begreber”. Og som kun har det til fælles, at de vedr biler som er 35 år eller ældre – mener de forholder sig således:
”Veteran kørsel”: Kan alle biler få (importerede/ikke importerede & origínale/uoriginale). Vælges ifm periodisk syn eller på skat.dk. Fordelen er at man så får 8 års syn og nedsat vægtafgift. Og begrænsningen ligger udelukkende i brugen af bilen (må så kun bruges lejlighedsvis = veterankørsel).
”Veteran forsikring”: Har intet med skat´s regler at gøre. De forskellige selskaber kan frit definere Deres egne regler for veteranbiler (herunder brugen og originaliteten osv). Importerede biler har jeg aldrig hørt skulle være en begrænsning.
”Veteran afgift”: Vedrører KUN importerede biler som er minimum 35 år gamle. Forudsætningen for denne afgift er, at bilen skal fremstå original – også efterfølgende ! Og det vil så sige, at, alle ændrimger/ombygninger - selv ”ikke afgift berigtigede ændringer”, aldrig bliver tilladte ! (hvorimod en oprindelig dansk indregistreret bil frit kan gennemgå diverse ”ikke afgift berigtigede ændringer”).
Men – som du er inde på – må man kunne betale veteranbiler fri på almindeligvis (således at de sidestilles med biler der altid har været dansk indregistreret). Om man så får sin tidligere betalte ”veteran afgift” retur, er nok tvivlsomt (den har man jo også gjort brug af, såfremt bilen har været indregistreret). Og man gør nok klogt i at fremvise en original bil ved et sådant afgift skift..
PS: Nogen der egentlig ved noget om dette: Hvis man sælger en importeret veteranbil til udlandet. Kan man så få returneret den veteran afgift man i sin tid betalte..?