Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp/råd søges. Gearskifte-problem på en 1200

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Min 1200 sparkäfer fra 73 driller mig fortsat mht gearskifte.

For 1/2 års tid siden "sprang" den ud af gear (hockey-staven i skifterhuset sad fast i 1. gear), da jeg skiftede gear fra 1. til 2. gear. Indrømmet, jeg voldtog måske gearstangen lidt for meget den dag, men når man kører bykørsel og ikke kan få den i gear ved rundkørslen, skal det sommetider gå stærkt. Det blev lavet...motor og gearkasse ud og sat på plads igen. Meget arbejde, men problemet blev løst - troede jeg.

En morgen nogle måneder senere, bakkede jeg ud fra garagen og ville sætte den i fri-gear, men den sprang ud af gear igen (eller rettere, den sad fast i bak-gear)....og derfor den "nye" hockey-stav og skiftehus. Denne gang skete det fuldstændig uden at være "voldtaget".

Efter at have fået ny hockey-stav og skifterhus monteret efterfølgende, synes jeg faktisk det hjalp i tiden efter....men så alligevel ikke helt som jeg forventede. Den driller fortsat, sommetider mere end andre, men især når jeg skal skifte fra 3. og ned i 2. gear ved rundkørsler eller når jeg holder og skal skifte fra 1. og til 2. gear kan det drille meget med at komme i gear.

Jeg skal faktisk holde næsten helt stille, før gearskiftet kan lade sig gøre fra 3. til 2. Hvorfor mon? Er gearkassen simpelthen slidt op?

Jeg har også skiftet ny bøsning i rammetunnel, samt nyt samle-led under pladen ved stelnummeret, alt sammen uden mærkbar bedring mht gearskifte. Der er overhovedet intet slør ved gearstang.

Er det tid for en ny gearkasse eller er der andre måder at løse problemet på?

Bilen kører ellers super godt...bedre end nogen andre folkevogne jeg har kørt.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er sjældent gearkassen. Men ok de bliver slidte engang.
Når du skiller den ad og skifter hockeystaven, har delene så taget skade ?
Kobler den ordentligt ud. Hvis du holder i tomgang og kobler ud og sætter i bakgear, knaser den så ?
Når du ikke kan skifte. Hjælper det så at slukke motoren ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank, nej delene har ikke taget synligt skade. Dog var den gamle og nye (også brugt) hockeystav ikke 100% ens, forstået på den måde, at bøjningen/vinklen var en smule anderledes på den nye...hvilket fik mig til at tro, at den gamle var bøjet en anelse.

Den knaser ikke, når der sættes i bakgear (bakgearet virker faktisk fejlfrit, efter skiftet af hokcey-stav)

Jeg har ikke prøvet det med at slukke motoren, når der er problemer med skiftet - da det som regel er i et lyskryds eller rundkørsel med en del trafik - og fortsætter derfor i 3. gear, når den ikke vil ned i 2. :-)

jeg kunne let skifte gear i de "tappe" der sidder i gearkassen, da skifterhuset/hockeystaven var afmonteret.

Jeg tjekker op på koblingen. Synes bare det er meget underligt, at jeg næsten skal holde helt stille, før den vil fra 3. og ned i 2. gear.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Prøv at skifte gearolie. Men der kan godt gå 14 dage før det hjælper. Hvis altså du kører i bilen.
Og gør så mig en tjeneste. Lad være med at bruge vold. Det gør ondt i mit hjerte og du finder ikke fejlen hvis ikke du mærker efter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Danny211 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Hej Gert. Har fulgt lidt med i jeres korrespondence for jeg har et lignende problem. Jeg kan ikke hjælpe dig, men må jeg blande mig i din tråd. Hilsen danny

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Danny, du er velkommen til at blande dig :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

tænker måske der er en tidligerer ejer der har været lidt for voldsom ved dit gearskift, så måske en skiftegaffel - eller nogen af bøsninger i skifte stangen har taget lidt skade, derfor din tidligerer hockey stav var en anelse bøjet..

tror ikke helt på koblingen - dette er skrevet ud fra at jeg har SET bilen og nogen af de dele der kan være påvirkede...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Danny211 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg spørger lige til et andet gearskifte problem på min type 1 fra 61 med1300 motor. Med kold motor skifter den fint gear, men når motor er rigtig driftvarm knaser den voldsomt når den skal i bakgear. Er der olien eller hvad kan det være ???
Danny

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er koblingen der ikke slipper ordentligt. Hjælper det at tælle til fem efter du har koblet ud men før du sætter den i bakgear?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Danny211 Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank det har jeg ikke prøvet. Hvis den går i bakgear uden knas, hvis jeg venter lidt er det så tegn på at koblingen skal skiftes ?

-------------------------------------------
Vestsjælland, 51390008
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Efter at have rodet mere med gearskiftet idag, kommer jeg dertil, at problemet må være slitage generelt, eller skæv-vridning i gearskifteforbindelsen/armen.

Hvis gearstangen kommer ca 5 mm for langt mod venstre, kan den ikke gå i 1. Ligeledes skal jeg ramme præcist i 2., også ca 5 mm før "anlægskanten" mod venstre. I højre side (3. og 4. gear), går det fint og uden problemer. Dette problem er der uanset om motoren er slukket eller tændt, om jeg kobler ud eller ej. Jeg har forgæves prøvet at justere på den plade, man skruer gearstangen fast mod tunnelen...uden et bedre resultat, uanset hvorledes den sidder.

Og bøsning i rammetunnelen og gearolien er skiftet første gang jeg havde gearkassen ude.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) bugservice Member
Skrev for 10 years siden | | | |

hullet i h staven passer ikke prøv at sætte en alm bolt i og drej og saml det så det er lidt skævt hvis du forstår :)) så kører det , har haft problemet mange gange især på buggyer med afkortet bund
nogen gange har jeg taget taget gearstangen ud i bunden og vredet den

Dennis
29112161

-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Man skal flytte den inderste del af gearskiftet ved at stikke en skruetrækker ind under den yderste del og holde på inderdelen. På den måde flytter man anslaget til 1/2 gear.
Læg mærke til at gearstangen skal hælde 11 grader !! Bagover :-)

gear.jpg
merestang.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

YESS!! Så virker det!
Det er som at få en ny bil og gearskiftet kører let og smertefrit, med kort afstand mellem gearerne. Nøj altså, hvor er det en lettelse at køre den nu.
Og hvad var fejlen? Jo, anlægspladen var vendt forkert (180 gr) og det har den altid været i den tid jeg har haft bilen...og jeg er 100% sikker på, at det har været problemet lige fra start af og årsag til alle mine mange problemer med den gearkasse og gearskifte.
Jeg takker dig mange gange for dine råd, Frank... men det var tegningen der gjorde hele forskellen :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 10 years siden | | | |

fik da i det mindste ret i at det ikke var koblingen så - nej pjat godt det virker - havde været dejligt hvis vi havde tænkt på det sidst du havde gearkassen ude af bilen ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Gert Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Frank, vil de sende de to tegninger til min mail: gertchristensen@fiberflex.dk

Jeg kan desværre ikke gemme dem herinde fra.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Det er svært at rådgive via nettet når noget er samlet forkert. Men godt du fandt ud af det. Desværre er der mange der kører rundt med et defekt gearskifte fordi de tror at bilen altid har været dårlig.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.