Min 1200 sparkäfer fra 73 driller mig fortsat mht gearskifte.
For 1/2 års tid siden "sprang" den ud af gear (hockey-staven i skifterhuset sad fast i 1. gear), da jeg skiftede gear fra 1. til 2. gear. Indrømmet, jeg voldtog måske gearstangen lidt for meget den dag, men når man kører bykørsel og ikke kan få den i gear ved rundkørslen, skal det sommetider gå stærkt. Det blev lavet...motor og gearkasse ud og sat på plads igen. Meget arbejde, men problemet blev løst - troede jeg.
En morgen nogle måneder senere, bakkede jeg ud fra garagen og ville sætte den i fri-gear, men den sprang ud af gear igen (eller rettere, den sad fast i bak-gear)....og derfor den "nye" hockey-stav og skiftehus. Denne gang skete det fuldstændig uden at være "voldtaget".
Efter at have fået ny hockey-stav og skifterhus monteret efterfølgende, synes jeg faktisk det hjalp i tiden efter....men så alligevel ikke helt som jeg forventede. Den driller fortsat, sommetider mere end andre, men især når jeg skal skifte fra 3. og ned i 2. gear ved rundkørsler eller når jeg holder og skal skifte fra 1. og til 2. gear kan det drille meget med at komme i gear.
Jeg skal faktisk holde næsten helt stille, før gearskiftet kan lade sig gøre fra 3. til 2. Hvorfor mon? Er gearkassen simpelthen slidt op?
Jeg har også skiftet ny bøsning i rammetunnel, samt nyt samle-led under pladen ved stelnummeret, alt sammen uden mærkbar bedring mht gearskifte. Der er overhovedet intet slør ved gearstang.
Er det tid for en ny gearkasse eller er der andre måder at løse problemet på?
Bilen kører ellers super godt...bedre end nogen andre folkevogne jeg har kørt.
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback