Med fare for at få prygl med både arrogance og jante-stokken, så kommer jeg lige med et indspark mere til jer der har svært ved at se ud i den store verden.
Der bliver da hentet biler i udlandet fordi man kan finde nogle federe modeller, eller nogle i markant bedre stand! Eller i det hele taget bare finde nogle.
Den der med at finde nogle billigere i udlandet, det er da ovre for lang tid siden. De billige biler (globalt set) bliver da hentet her i lille DK og Sverige (ja og sikkert også Norge og Finland).
Vi har netop været på ferie i Sverige i vores splitbus, og pudsigt nok så triller der en belgier og hele hans familie ind på campingpladsen. Han ankommer med et fejeblad, og vil straks hen og snakke VW med mig. Det viser sig så at de er på vej til Stockholm for at tage færgen videre mod Finland, hvor de skal hente en 1966 sambabus.
Kan i da slet ikke se hvor mange biler der ryger ud af danmark fordi der ikke er nogen der vil betale prisen herhjemme? Bare for et par uger siden røg der en 1950 standard type 1 ud af landet, til den nette sum af 17500euro, og den var på ingen måde perfekt.
Jeg ser intet problem i dette, om den er dansk, fransk, belgisk, hollandsk eller tysk-ejet, er fuldstændig ligegyldigt for mig. For når der sidder en alm. lønmodtager i den anden ende og bruger så mange af hans surt tjente penge på at købe så gammel en bil, så må han i min verden være 100% entusiast, og bilen får derfor næsten med sikkerhed et nyt godt ejerskab. (Eller også er han en rig stodder der bare skraber investeringsobjekter til sig - men det er en helt anden snak :-))
Og ja, vi kan diskutere priser dagen lang IBA2000, men når alt kommer til alt, så er en bil det værd som den bliver handlet for.... og det gælder i den grad også selvom den bliver solgt ud af danmark. Så hvis en bil er annonceret til 100.000 i DK og der kun er en der vil byde 60.000 for den her, så kan man jo ikke bare sige at sælger har skudt 40.000 ved siden af - Verden er jo større end lille DK, og hvis der sidder en belgier og er ved at pisse i bukserne over at ville købe en Skandinavisk perle til 95.000. Ja så er det jo det bilen nu engang er værd! Ikke det i synes den skal koste i DK, men det sælger kan sælge bilen for.
Netop det i skriver med at markedet er skruet for højt op i DK, det passer simpelthen ikke. I kan jo se hvordan det gang på gang på gang går med biler der eksempelvis bliver annonceret her på vwnettet. Der kommer en masse skambud, og efter noget tid mister sælger tålmodigheden, og den fine tanke med at finde en ny dansk ejer der kan videreføre ejerskabet af køretøjet visner hen, og bilen annonceres til salg på mobile.de, Thesamba.com eller lignende udenlandske sider.... og vupti så er bilen solgt videre til en pris der virkede helt forrykt i DK.