ikke at forglemme.... SYNKRONISERINGEN!
Det er supervigtigt at du har fået dem synkroniseret helt ens, således at når du ligger og kører ud af landevejen, så kører begge karburatorer med spjældene lige meget åbnet.
Dernæst naturligvis som Farmer skriver.
Det med at justere blandingen er forøvrigt et misforstået begreb. Misforstå mig ikke, du justerer det korrekt - men det har kun noget at sige for selve blandingen i tomgang, og akkurat lige derover. Lige så snart du er ude at køre, så kører den på progressionshullerne der sidder over din blandeskrue, og det har så usandsynligt lidt at sige hvordan din blandeskrue står indstillet, at det næsten ingen indflydelse har på din økonomi. Det der har noget at sige for økonomien er tomgangsdyse, luftkorrektordyse for tomgangssystemet. Hvis du bare ligger og cruiser stille og roligt afsted ud af landevejen, uden bakker og uden læs på bilen, bare konstant stille og roligt fart - så kører du næsten med garanti udelukkende på tomgangssystemet (hvis dine karburatorer ellers er synkroniseret korrekt, og din tænding er korrekt indstillet), det er helt fint fint!. Når du så kommer længere op i fart/omdrejninger (typisk sker skiftet fra omkring 2500omdr.), så vil du begynde at forlade tomgangssystemet på karburatoren, og motoren begynder at suge delvist på hovedsystemet. Nu begynder der så VIRKELIG at være mange faktorer der spiller ind på hvordan din blanding bliver! Det er ikke bare hoveddyse og luftdyse på hovedsystemet der bestemmer din blanding her. Det bliver en kombination af svømmehøjde (flydehøjde som Farmer kalder det), emulsionsrør, venturistørrelse samt hoveddyse og luftdyse. Emulsionsrøret har kæmpe effekt på hvor tidligt og hvor kraftigt blandingen bliver påvirket når hovedsystemet begynder at træde i kraft. Det kræver et rullefelt, eller en AFR måler i udstødningen for at blive klog på hvad din motor har brug for.
55 tomgangsdyse synes jeg også lyder som et rimeligt udgangspunkt.
Jeg mener også at dine venturi er for små, 30mm lyder mere rigtigt. Start måske med 120 hoveddyse og 30mm venturi, og tag så en tur i rullefelt, eller kør en tur med AFR måler, og se så hvad den gør.
Hvis du bruger tiden og energien (og PENGENE :-)) på at nulre dysningen, så vil du opleve at du virkelig kan hente en masse kørbarhed og økonomi ud af dine karburatorer.
Mht. problemet med at den lige dør for dig 2 sek. når du giver gas - så check lige at der kommer benzin ud af alle 4 acc. rør i toppen af karburatoren. Når du så har styr på det, så indstil mængden så den passer. Hvis du ikke har noget at måle cc med, så kan du til nøds sjusse dig frem ved at tælle hvor mange sekunder den sprøjter benzin ud ved fuldt åbent spjæld (slukket motor selvfølgelig). Igen er det vigtigt at begge karburatorer er indstillet præcis ens, og så kan du justere mere eller mindre og prøve dig frem. Et udgangspunkt kunne være 2 sek sprøjt, men det er rent gætteri fra min side. Jeg har ikke erfaring med det på weber, men det er nok nogenlunde det samme som på solex, dellorto osv.
Hvis du har noget at måle med, så prøv at indstil den til ca 0,50cc ved 2 pumpninger/sprøjt. Eller lav flere sprøjt og del udregningen op, det giver mere præcist resultat.