Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ny Weber 40mm, fed blanding, noget jeg har overset?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lars B Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har skiftet mine gamle og utætte pdsit karburatorer ud med nogle nye weber 40mm, 28 venturi, 55 tomgang og 115 hoveddyse.
Motor er standard CJ og det er nærmest som at have fået en ny motor. Den kører og trækker rigtig godt. MEN den er gået fra at køre ca. 10 km/l til ca. 8 km/l. Udstødningen og tændrørene er meget sorte. Jeg kan ikke justere blandingen længere ned uden at motoren begynder at gå dårligt, og den står også som foreskrevet ca. 3/4 - 1 omgang ude. Jeg startede med 50mm tomgangsdyser, men der skulle blandingen stå 1,5-2 omgange ude. CO i tomgang er 3-3,5.
Er det forventeligt at de nye karb. skal bruge så meget mere benzin? Jeg synes nemlig jeg har hørt modsatte, altså at når de var justeret rigtigt ind skulle den gå en lille smule længere på literen.
Er der noget jeg har overset eller er det bare "omkostningen" ved nye karb og en motor der kører godt, bortset fra et dødt punkt 1-2 sek. når speederen trædes i bund. Nogle der har erfaringer/forslag? Eller som er gode til at justere webere ind i hovedstadsområdet? Og har lyst og tid til at hjælpe med det? For passende betaling selvf.

Mvh Lars

-------------------------------------------
Desværre ikke længere '78 221 2,0
T:25890585
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

No offense to ya. Men det er en typisk misfortåelse af at et sæt karburatorer bare er til at "kaste" eller "smide" på, som det ofte omtales. Og at one size fits all.

Anyway:
HVILKE 40 mm IDF har du købt ? Spanske, Empi, Decade, Fajs, eller ægte italienske?
Hvis du har købt Decade eller Fajs siger jeg bare god arbejdslyst.

Bruger du vacum til strømfordeleren?
- Tjek flydehøjde.
- Venturierne er for små. De bør være 30 mm. Dys derefter om.
- Hvad str er luft korrektur dysen på tomgang?

- Genjuster tænding til 10/30/38-40 gr.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ikke at forglemme.... SYNKRONISERINGEN!
Det er supervigtigt at du har fået dem synkroniseret helt ens, således at når du ligger og kører ud af landevejen, så kører begge karburatorer med spjældene lige meget åbnet.

Dernæst naturligvis som Farmer skriver.

Det med at justere blandingen er forøvrigt et misforstået begreb. Misforstå mig ikke, du justerer det korrekt - men det har kun noget at sige for selve blandingen i tomgang, og akkurat lige derover. Lige så snart du er ude at køre, så kører den på progressionshullerne der sidder over din blandeskrue, og det har så usandsynligt lidt at sige hvordan din blandeskrue står indstillet, at det næsten ingen indflydelse har på din økonomi. Det der har noget at sige for økonomien er tomgangsdyse, luftkorrektordyse for tomgangssystemet. Hvis du bare ligger og cruiser stille og roligt afsted ud af landevejen, uden bakker og uden læs på bilen, bare konstant stille og roligt fart - så kører du næsten med garanti udelukkende på tomgangssystemet (hvis dine karburatorer ellers er synkroniseret korrekt, og din tænding er korrekt indstillet), det er helt fint fint!. Når du så kommer længere op i fart/omdrejninger (typisk sker skiftet fra omkring 2500omdr.), så vil du begynde at forlade tomgangssystemet på karburatoren, og motoren begynder at suge delvist på hovedsystemet. Nu begynder der så VIRKELIG at være mange faktorer der spiller ind på hvordan din blanding bliver! Det er ikke bare hoveddyse og luftdyse på hovedsystemet der bestemmer din blanding her. Det bliver en kombination af svømmehøjde (flydehøjde som Farmer kalder det), emulsionsrør, venturistørrelse samt hoveddyse og luftdyse. Emulsionsrøret har kæmpe effekt på hvor tidligt og hvor kraftigt blandingen bliver påvirket når hovedsystemet begynder at træde i kraft. Det kræver et rullefelt, eller en AFR måler i udstødningen for at blive klog på hvad din motor har brug for.
55 tomgangsdyse synes jeg også lyder som et rimeligt udgangspunkt.

Jeg mener også at dine venturi er for små, 30mm lyder mere rigtigt. Start måske med 120 hoveddyse og 30mm venturi, og tag så en tur i rullefelt, eller kør en tur med AFR måler, og se så hvad den gør.

Hvis du bruger tiden og energien (og PENGENE :-)) på at nulre dysningen, så vil du opleve at du virkelig kan hente en masse kørbarhed og økonomi ud af dine karburatorer.

Mht. problemet med at den lige dør for dig 2 sek. når du giver gas - så check lige at der kommer benzin ud af alle 4 acc. rør i toppen af karburatoren. Når du så har styr på det, så indstil mængden så den passer. Hvis du ikke har noget at måle cc med, så kan du til nøds sjusse dig frem ved at tælle hvor mange sekunder den sprøjter benzin ud ved fuldt åbent spjæld (slukket motor selvfølgelig). Igen er det vigtigt at begge karburatorer er indstillet præcis ens, og så kan du justere mere eller mindre og prøve dig frem. Et udgangspunkt kunne være 2 sek sprøjt, men det er rent gætteri fra min side. Jeg har ikke erfaring med det på weber, men det er nok nogenlunde det samme som på solex, dellorto osv.
Hvis du har noget at måle med, så prøv at indstil den til ca 0,50cc ved 2 pumpninger/sprøjt. Eller lav flere sprøjt og del udregningen op, det giver mere præcist resultat.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars B Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for svarene. Der var lidt at undersøge for mig. Mht. SYNKRONISERINGEN synes jeg den er svær. Der er CB hex bar med og jeg har virkelig bakset med det, men synes jeg har fundet et godt niveau nu. Bruger I normalt extension joint til venstre side?

Det er denne jeg har købt :http://vwparts.aircooled.net/CB-Performance-Dual-IDF-Weber-Carb-Kits-p/cb-dual-idf-weber-carb-kit.htm med deres carburetor setup option. Jeg har lige spurgt til hvad servicen præcis indeholder, så jeg ved hvor jeg skal starte med fejlsøgningen, ifht. hvad I skriver ovenstående. Umiddelbart kunne det godt lyde som om luftkorrektor dysen på tomgangssystemet måske skulle være en tand større end den er nu. Men det løser self. ikke problemet med det døde punkt.

Indtil videre, tak

-------------------------------------------
Desværre ikke længere '78 221 2,0
T:25890585
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ændring på tomgangsluftkorrekturdyserne er normalvis ikke noget man roder med. Kun hvis man virkelig nørder det! Så det er ikke der du bør ligge dine kræfter lige nu.

større venturi samt hoveddyse, synkronisering og justering af accelerationstilskud.... så er du meget langt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars B Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Thx - der er vel bare ikke noget af det der bringer benzinforbruget nedad, tænker jeg

-------------------------------------------
Desværre ikke længere '78 221 2,0
T:25890585
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Når nu man sætter dobbelt webere på i stedet for standard kommer den vel os kun til og bruge mere benz..

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nej Brian. Det er en generel misforståelse.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok, spændende.
der er virkelig forskel på hvad folk siger om dette emne.
skal man over en hvis størrelse motor før at det er en fordel og sætte sådan et par 40 mm webere på...?

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er en kombination af omdr. og motorstørrelse der afgør både karburator og venturistørrelse.

Eksempelvis vil en 2 liters type4 motor højst sandsynligt løbe tør for luft inden den når sin max effekt, hvis man bruger et sæt 28mm venturier.

CSP har en udemærket beregner hvis man er helt på bar bund, og vil ha et fornuftigt udgangspunkt at bestille stumper ud fra.

Du må selv være lidt kritisk og sortere i hvad folk siger om det, for ja der er mange meninger om det. :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Men tag nu ikke fejl! Fabrikken har brugt i tusindevis af timer på at sætte standardkarburatorerne op med de rigtige stumper, så de performer bedst muligt.
Det er ikke realistisk at tro man bare kan bestille et sæt db. Weber og så performer de ligeså godt eller bedre end std. - det kræver meget arbejde og test at få det til at spille 100%.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har sendt dig en mail på den i bunden af dit indlæg rasser..:)

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej
Jeg har Købt Lars's bus, så nu er detmig som forsøger at justere den. Jeg har fået Problemer med at den skyder Op gennem karburatorerne og mistænker derfor justeringen af Tænding. Hvad skal den stå til når motoren kører i tomgang..

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866

Reply

You must log in to post.