Det kan godt være at det er fint til varmt cali klima, men husk nu på vi er i DK!
Når jeg siger det, så er det fordi jeg kan se at de monterer en Porsche style oliepåfyldning/breathertower, og derfra kører de så slanger videre over til en lille breatherbox monteret midt på blæserhuset.
Jeg havde selv en lignende opsætning på min type4 motor, og der fandt jeg ud af at der var en svaghed i den opbygning. Ihvertfald i vores klima. Der skete simpelthen det at der i slangen fra mit porsche style breather og op til den anden åndeboks blev dannet oliemayonaise. Som jeg ser det, så sker det simeplthen fordi temperaturen når at falde så meget at olie/vand når at kondensere inde i slangen. Så ca. hver sæson måtte jeg have slangen af og rense den igennem fordi den var ved at blive stoppet til med snask.
Jeg kørte også min bil meget i de tidlige og sene forår/efterårsdage. Det kombinereret med en motor der var overkølet (jeg kørte med den brede mølle i blæserhuset - uden at have doghouse monteret), gjorde selvfølelig heller ikke at det var nemmere at få ordentlig drifttemperatur på motoren på de kolde dage (kørte uden thermostat).
Men uanset så synes jeg bestemt det er noget man bør være opmærksom på når man planlægger rørføringen på sit åndeboks setup.
Desuden er jeg er ikke vild med slanger fra ventildæksler, jeg har aldrig haft andet end besvær med det, og er siden gået over til at at lave ekstra ventilation i selve krumtaphuset, og det har vist sig bare at virke helt perfekt.
Da jeg kørte med min første 1914 og havde slanger til ventildækslerne, der kørte det fint når man holdt den under 6000omdr, men så snart den kom op til de 7000 lidt mere end regelmæssigt :-), så blev åndeboksen (den lille model som vist i linket på blæserhus) fyldt med olie så det svinede i motorrum (jaja, den blev da kørt hårdt, men så fandt man også alle svaghederne hurtigt ;-)). Min løsning blev at droppe ventildækslerne og tilføje en ekstra studs på krumtaphuset. Det virkede for mig.
Summasumarum - jeg ville lave minimum 2x 1/2" studser (med godt hul i - der er forskel på fittings!), og føre dem op i bunden af en åndeboks med skilleplader i (og muligvis stålsvampe filter el.lign. som tidligere nævnt). Fra toppen ville jeg så føre ud til luftfiltrene. Csp laver en ok boks der kan dette - http://csplink.de/uC9GdwH7eU
Husk at lav føringen af slangerne således mellem motor og åndeboks at olien har frit tilbageløb, og så der ikke bliver lavet en "vandlås".
En anden ting der er værd at bemærke det er at VW også selv har opgraderet i tidens løb. Se på nogle af de seneste oliepåfyldinger, der er "ånderøret" meget meget større end på de tidlige modeller. Langt de fleste lettere tunede gade motorer ville sikkert med fordel kunne nøjes med sådan et setup.
De VW ånderør med størst diameter, begynder at nærme sig den dimension som Porsche 356 har brugt fra starten af deres egne udviklede motorer (1956->)