Jeg har en 6 volt motor 1200 type 1 og vil gerne have et svinghjul på fra en med 12 volt startkrans, er der noget jeg skal være opmærksom på?
Hilsen Per
Jeg har en 6 volt motor 1200 type 1 og vil gerne have et svinghjul på fra en med 12 volt startkrans, er der noget jeg skal være opmærksom på?
Hilsen Per
Krumptap og svinghjul skal passe sammen.Hvis dit 12 volt svinghjul er med Oring,
skal dit 6 volt også være det.
Er det kun med hensyn til startkrans(130 tænder) du vil skifte? Typ 1 1200/1300 aug.66 og frem 6 volt er med 130 tænder, men 180mm kobling.
Takker for info.
Og ja det er kun for at få startkrans skiftet til 130 tænder 12 volt starter.
Det er kun en 34 hk industri motor, så 180 mm kobling er også ok.
Du skal også huske at checke axial spillerummet når du samler sammen med nye grejer, og muligvis udskifte skiver efter behov, for at opnå 0,07-0,13mm spillerum. Alternativt ligger du det nye og gamle svinghjul side om side og sammenligner mål, og monterer uden at kigge tilbage.
Hvis du monterer ny O-ring, så husk at smør den med fedt/olie, så den ikke kommer i klemme under montering.
og nu når du alligevel står med den svinghjulsbolten afmonteret, så check lige at nålelejet deri roterer fint rundt, og ikke er rustet fast eller helt indgroet i skidt. Så gør du dig selv, og din gearkasse en tjeneste :-)
Spænd godt!
Det var vist det :-)
Et 12 volt/200mm 130 tænders svinghjul har større udv dia. så du skal måske slibe ud i koblingshuset for at få plads.
Jeg lånte for mange år siden en skabelon/selvbygger VW værktøj af Fvee.
Egil.
Det er kun hvis man bygger om fra 109 tands man skal slibe. 130 tands er (selvfølgeligt) lige store uanset om det er 180 eller 200mm.
Er det ikke noget med at en 6v starter sagtens kan klare 12v
Så i teorien er der ingen grund til og skifte? Ret mig hvis jeg tager fejl :)
Det er korrekt, det fungerer fint. Men det er nok ikke sundt for starteren at køre i laaaang tid ad gangen på denne måde.
Takker igen for input.
Og ja en 6 volt starter kan godt holde til 12 volt ved normalt forbrug, men som Rasser skriver ikke i lang tid.
Min udfordring er at jeg har en 6 volt motor, som jeg har konverteret med 12 generator og vil gerne sætte den i en bil der har en 12 volt starter i. Der kan jeg ikke bare sætte en 6 volt starter i, starter bøsningerne er ikke lige store.
Så mit spørgsmål ud over selvfølgelig at "simse op" ved ombytning, om der var mere at tage højde for og igen som Rasser skriver checke nålelejet og evt. skifte O ringen.
Men Egil du skriver noget med O ringen, er disse ikke ens?
Kunne vi her ikke få billeder, hvis de kan oploades :-), af jeg værktøjer/opsætninger til mål af krumtap slør.
Jeg så en YouTube video, hvor manden havde lavet et aggregat der var magnetisk, smart :-)
Per, du kan faktisk få en 6v starterbøsning der passer i en 12v gearkasse. Det kører jeg selv med. Den er tynd i godset, så for en sikkerhedsskyld gav jeg den lidt loctite under montage. På den måde kan du bruge en 6v starter i en 12v gearkasse.
Virker fint fint. Min starter er så godt nok en 12v starter med 6v gear på, men historien er den samme.
Jeg har det værktøj du viser der, jeg har så bare opgraderet det, så der nu sidder et måleur deri. Det må du gerne låne, hvis du beslutter dig for at skifte svinghjulet. Personligt havde jeg blot skiftet bøsningen, og kørt videre med 6v starter.
Min oval er med 6v starter, og hvert forår fylder den begge karburatorer helt op med benzin før den starter op :-) Det ser ud til at have holdt sådan i over 10 år nu, med en i forvejen brugt starter :-)
Fedt :-) Og i min motorstand kører jeg blot 6 volt starter ind i 12 volt gearkasse huset uden bøsningen og det virker da endnu :-) Men må da få en sådan bestil, og den må da være tynd i godset.
Og tror jeg bestiller den der fra CSP, bedre end intet... :-)
Og vender tilbage Rasser, hvis jeg skifter
Uha I roder rundt. Selv om I får en 6 eller 12 volt starter mokket på en given gearkasse, skal starterens tandhjul og svinghjulets tandkrans da stadig passe sammen, som Rasser også er inde på.
Ikke noget med evt. skifte O ring. Den SKAL altid skiftes når man har svinghjulet afm.
Ja Frank det ved godt 6 volt 109 tænder og 12 volt 130 tænder.
Og den Rasser bruger er en sjælden 6 volt med 130 tænder.
Den er vist original fra noget type 3?
Og fint Egil altid at skifte O ringen, er de altid ens?.
Starter 6v 130 tænder er en org, VW starter mont. i bl.1300 Typ.1 aug. 1966
Nej den jeg bruger på bussen er faktisk en 12v starter men med "109tands" gear og aksel. Endnu mere sjælden om du vil. Den kommer vist fra noget industrimotor. Dertil bruger jeg så den lille bøsning der tillader "109tands gearaksel" i en nyere 12v gearkasse.
På min oval er gearkassen noget midt 60'er, og deri sidder blot en orig. 6v starter med 109tands gear. Den kører så på 12v :-)
Jeg kan godt se at snakken længere op i tråden kan give lidt forvirring. Når jeg har snakket 6v, så har jeg tænkt 109tands. Men det er jo egentlig ikke den bedste måde at gøre det på, når nu de som i siger også findes i 130tands.
Det bliver hurtigt rodet :-)
Ja der er mange måder at lave det på. Jeg drejer 6v akslen ned til 12v dia minus et
smalt stykke der skal holde ringen til låseringen.
You must log in to post.