Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Turbo bug "projekt"

(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej alle kære VW folk.
Et nyt projekt er faldt mig til hovedet.
Har altid været fascineret af turbo tuning på boxerne. Her den anden dag fandt jeg så ud af vi havde en 1600cc motor til at ligge, singel port, mener den er fra '71. Godt gemt væk i støv og pressening. Motoren ser fin ud, bortset fra lidt rust og andet skidt, jeg fandt faktisk knust bilrude glas nede mellem kølleriberne, måske har den kørt galt engang? Mener den er hentet fra Ærø.
Nå, men planen var at sætte en lille turbo på, ikke noget vildt der skulle præstere en masse.
Planen var også at holde blokken så vidt muligt samlet, turbo på std. motorer er gjort før og da budgetet ikke rækker til det helt store forventer jeg ikke noget vildt.

Det kunne være vildt fedt med noget gammel erfaring, kloge ord fra jer, da jeg selv er ret ny inden for dette.

(permalink) Klaus Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har selv prøvet dette her , http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=3&t=127936
Det virker bare, ca 80-100 HK på standard 1600 ccm.

-------------------------------------------


67 Notchback. Tlf. 40767786
(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Så langt er jeg kommet med dele indsamlingen:

Mangler stadig:
- Olie kølling
- Manifold
- DP topstykker
- Evt, nye cylinder med stempler
- Tilpasset gearkassehuset osv.

Lang vej endnu

wp_0006121.jpg
wp_0006131.jpg
wp_0006141.jpg
wp_0006151.jpg

(permalink) birke Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis du er på budget:
hvorfor ikke beholde de topstykker du har ?
Når du har trykladning er det vel netop IKKE vigtigt med DP topstykker ??

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nu har jeg allerede dobbelt portede indsugningmanifolde til at ligge, tror også det har en stor indvirkning på flow. Turboen for nemmere ved at "spool up" når den ikke skal presse luften yderligere sammen.

(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 9 years siden | | | |

jeg har et par nye 1600dp topstykker .de er godt nok monteret men motoren har ikke været startet da jeg kom til at plukke lidt stumper fra den.send en mail hvis det er noget.mvh poul

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Så har jeg kommet lidt tættere på turbo lyd.
Fik idag købt et kit med DP topstykker, nye cylindre og stempler, en 009 strømfordeler og masse pakninger. Lidt hårdt for budget, men så ud som den bedste, nemmeste løsning i sidste ende...

udklip.png
udklip.jpg

(permalink) 2llman Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den halvblinde... Hva skal dine 1600dp toppe koste.?

-------------------------------------------
VW 1303 73' 1600ccm
crazymikesstaff@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

En 009 fordeler er vel ikke ligefrem guf for en trykladet motor!?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Shysss .. Stille Rasser, ellers går vi glip af nedsmeltningen. (o;

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Massen1981 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Smide den fordeler tilsalg her. Og byg et rigtigt tændings system på.

(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nu ved jeg ikke meget omkring din affaring med trykladning.
Jeg har rodet meget med det, i form af kompressor, også på 16oo vw boxer motor. Jeg kører stadig med sådan en motor, og jeg laver 112 hk og 18o nm.
Vedr din tænding, så kræver det en hel del at få rigtig, hvis du bruger en oo9 fordeler. Jeg bruger selv sådan en fordeler, der er kraftigt ombygget.
Vedr benzin, er dette mindst lige så vigtigt. 1 minut med pedalen i bund, med forkert benzin/tænding, så er motoren færdig!
Jeg siger ikke dette for at skræmme dig, men for at du er xtra opmærksom på dette.
Det kan køre fantastisk, hvis man laver det rigtigt, hvis man laver den mindste fejl, så skal motoren nok fortælle dig det.
Mvh Martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg siger tak for de vise ord :)
Jeg er dog godt klar over at strømfordeleren skal retaderes når man kommer op i omdrejnigner, men er en 009 ligefrem dårligere end std?
Rigtig benzin-luft mix er selfølgelig også rigtig vigtigt, man skulle nødig lave nogen skærebrænder.

Har anskaffet mig bogen Turbomania hvis nogen kender den.

(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ellers har jeg en fordeler fra en turbo Volvo som du kan bygge sammen med din 009
ligger i viuf mellem Kolding og vejle

mvh bo tlf 25173329

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Massen1981 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Et råd fra en der har pustet en del heste.
Del 1 du ikke kan leve uden er en wideband måler. Forslår selv en plx, har trimmer mange biler med sådan en.
Del 2. Et tændings system der virker og som du kan justere på. Som minimum en Blackbox fra cp. Der kan du sætte din tændings kurve udefra omd og manifold tryk.
Prøver ikke at Være gammel klog. Men deler bare ud af dyrt lært erfaring.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

CB Performance har en rigtig smart og enkel fordeler hvor du kan styre/programmere tændingskurven ud fra omdr. og map sensor som Massen1981 også skriver om. Den ville være et oplagt valg til sådan et turbo projekt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Her var den: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=2014

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Massen1981 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Når nu er der ingen vej udenom. Jeg mår selv igang med en 1600turbo mål: 130hk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvad er termen, karburator(er) eller sprøjt ?

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

karburator Weber 40dcoe

Turbo bliver en k14 fra en Golf TD, kan det være et problem at den normalt kører på diesel biler?
Det er en 1,9 L

(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Så kom sneglen og de nye topstykker, det går da fremad :)

wp_000632.jpg

(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Overvejer selv at svejse en turbomanifold sammen, er dette muligt med en mig? Eller er tig den eneste rigtige vej at gå?
Hvor får man fat i udstødnings rør?

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det kan man godt men det er smag og behag, turboen fra en diesel er en og ide på en vw boxer, da diesel turboen ikke behøver så mange er Rpm for at levere tryk, her er et link til et system jeg lavet for et par år siden. http://vwnettet.dk/topic/132875/page/3

(permalink) anthonmeister Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja, jeg fandt også selv senere ud af at det var fordelagtigt med en turbo fra en diesel, lidt heldig ;D Det er jo et helt andet level du er på! ser satme godt ud. Sådan en har jeg nok ikke råd til, selvom mange siger den betaler sig tilbage sådan en rustfri.
Ved du hvor man for fat i rør? eller har den lokale vvs evt. noget man kan bruge :)

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvilke str rør skal du bruge? Har lidt liggende herhjemme,


Reply »

You must log in to post.