Er det okay olie at købe til min nybygget 1835 motor
Eller
Eller andre gode bud?
Er det okay olie at købe til min nybygget 1835 motor
Eller
Eller andre gode bud?
Til indkøring af motoren hvad er det for et produkt der skal i sammen med olien og hvor købes det?
Farmer har det nok men jeg vil gerne have det sendt herhjem
Vantage.dk Castrol in Running
http://www.oliebiksen.dk/shop/gulf-classic-20w-1501p.html
Har købt dette til min type 4.
Prøv at søg lidt her på siden, omkring hvilken olie der er bedst til din luftkølet..
Der burde komme 5o forskellige indlæg frem.
Og så prøv Evt at læs/lyt til nogle af de forskellige affaringer der er gjort.
Konklusionen af alle indlæg er, at der skal være et højt indlæg af zink i olien!
Takker for svar;-)
http://www.billigbilpleje.dk/product/gulf-classic-20w-50-5-ltr-10556/
Denne er beriget med 2400ppm zink som vel er det meste man kan tilsætte.
Et ok skriv om Zink tilsætnings typer.
http://www.drivenracingoil.com/news/dro/training-center/articles/zinc-in-motor-oil/
God artikel Jankerbye.
Hvad den IKKE fortæller er, at de der superhøje Zink og Boron tal som nogen olie fabrikater nu averterer med, som en slags catch for "vælg min olie" på op til 2400 ppm (Z) er måske godt nok til at beskytte knast og løftere, Men i 9 ud af 10 tilfælde TÆMMER det oliens evne til at optage og endnu være afgive varme. DVS. at bruger man løs af kræfterne i motoren, så vil man opleve at top og olietemperaturen stiger uforholdsmæssigt meget. Holder man så på et godt stykke tid, så kan olie temperaturen godt gå hen og blive halv astronomisk i luftkølede motorer.
På vandkølede motorer er problemet ikke nær så stort, fordi man jo netop har vandet til at lede hovedparten af varmen væk. Så på nærmest alt andet gør det ikke så meget, omend der slet ikke er brug for så høje ZddP tal i almindelige motorer. Det er mest under indkøring af nye knast/løftere det kan være en fordel, Eller til all out dragrace motorer som tar mange omdr og har sindsygt højt ventilfjedertryk.
T
Ja, helt enig Torben. Man kan ikke bruge et Zink-tal som en "hellig gral" der betegner oliens egnethed for alle slags motorer. Som der også står lidt valent i artiklen: "Basically, the Zinc package needs to be optimized for the application, and this is where the confusion happens."
Jeg bruger forskellige olier med manuel ZDDP tilsætning (mest fordi jeg er lidt nærig) i min Rover V8 og i min ikke tunede luftkølede Type4. Jeg tror ikke jeg havde mod på Gulf Classic.. 2400 synes jeg lyder en anelse højt.. men.. jeg kører heller ikke ræs.. endnu :D
You must log in to post.