Jeg skal så småt igang med at montere el i min Oval.
Er der nogen som kender til et diagram som viser hvorledes de ekstra relæer skal kobles sammen med resten for at få lys og viften i afviservingerne?
Pfht, Henrik
Jeg skal så småt igang med at montere el i min Oval.
Er der nogen som kender til et diagram som viser hvorledes de ekstra relæer skal kobles sammen med resten for at få lys og viften i afviservingerne?
Pfht, Henrik
Ja, det har jeg lavet flere gange.
Er den med hjertebaglygter, eller med den senere baglygte..? Når jeg spørger, skyldes det at du også kan vælge at anvende bremselyset som bag-blink. Men det behøves ikke med hjertebaglygter. Der kan man i stedet blot vælge at flytte blink op i "hjerteglasset".
Hvad angår retningsviserne, så er den simpleste løsning at anvende 2 blinkrelæer. Disse placeres efter blink kontakten (mod normalt før). Således at der går et fast plus signal til henholdsvis blinkrelæ og retningsviser.
Vil du yderligere have bremselyset som blinkr, kræver det dertil 2 skifterelæer.
PS: Er bilen 6 eller 12 v..?
Det er med "normale" baglygter - altså ikke hjertelygter..
Det er 6 volt.
Kan du lave en tegning af en art?
Henrik kan sagtens tegne et diagram,-det har han gjort så mange gange før :) Har Du i forvejen relæ'er ? Ellers er dette en mulighed :
http://www.trend-cologne.de/wbb/index.html
http://vwnettet.dk/bb-media/pictures/7/6/667/e68_Blink.jpg (et af Henriks dia.)
https://www.google.dk/?gws_rd=cr,ssl&ei=TvGeVJgMhJ7JBOjjgqAD#q=blink+i+afviserarme%2Bdiagram
Jeg har brugt nedenstående. Du skal have trukket en ekstra ledning ud til hver afviserarm, og en ekstra ledning om til baglygterne.
Og så skal du selvfølgelig have fundet arbejdsrelæer og blinkrelæ i 6V udførelse.
Tak til alle :-)
Jeg har nogle relæer - skal lige checke at de kan bruges. De er 6 volt. Spgm. er om det er blink relæer eller arbejdsrelæer...
Angående baglygterne. Hvis du vælger at bruge bremselyset som blink, kræves der ikke ekstra ledning dertil. Det bliver så samme ledning/pære - og med skifte funktionen (relæerne) siddende ude foran instrumentbordet).
Angående retningsviserne. En løsning med 2 blinkrelæer kan dog give problemer med indikator funktionen på speedometeret. Kan huske at strømmen løb gennem det "passive" blinkrelæ, og det reagerede retnignsviseren på (i modsatte side som man blinkede til). Det kan løses ved at trække en ekstra ledning ud til retningsviserne, og så bibeholde den originale funktion til speedometerlampen fra retningsviseren. Men så lyser indikator lampen (mod normalt af blinke).
Sidst jeg lavede det, endte jeg med at vælge en løsning med kun 1 blinkrelæ. Det kræver så nogle skifte relæer, hver med 3 kontakt funktioner. Dem tror jeg dog kan blive vanskelige at skaffe i 6 V...
Har stadig den ca 15 år gamle skitse liggende. Og her er der ej heller behov for ekstra ledning ud til retningviserne. PS: ledningen ud til speedometeret er tegnet som en stel.
På en ovaler er du nød til at trække en ekstra ledning om til den ene baglygte (den anden kører videre på den eksisterende). Der er desværre kun én fælles (bremse-)ledning fra fronten af bilen, og om til bagenden hvor den splitter ud til de to lygter.
... meeeeen man kunne selvfølgelig bygge lidt om på ledningsnettet. Der er ab fabrik 2 ledere fra front til bag til positionslyset, og én fælles til stoplyset. Det kunne man om-konfigurere til én fælles ledning til positionslyset, og så gafle den anden til stoplyset i den ene side. Så er der godt nok lidt knas med ledningskvadratet (kvadrat 0,75 på originalt positionslys og kvadrat 1,0 på originalt stoplys), men mon ikke det går? Der skal så trækkes dobbelt så meget strøm i 0,75eren til positionslyset.
Hej Lars. Du har fuldstændig ret. Og kan huske at jeg byttede rundt på ledningerne.
Men I samme runde, lavede jeg den også om til 12V - og så er der ingen spekulationer vedr ledningskvadrat (kræver jo kun det halve ift 6V).
PS: en oval med hjerte baglygter kan undlade kontakt funktionen til baglygten, og I stedet anvende hjertelygten som blink, og så samtidig flytte bremselyset ned (til pæren med alm lys) - ved at sætte en 2 polet fatning herpå. Og så lige et par ekstra ledninger..
Her er iøvrigt link til hvor man kan købe de skifterelæer som kan anvendes sammen med den skitse jeg tidligere har indsat her (har selv lige bestilt 2 stk).
Dermed kan man køre med kun 1 blinkrelæ; blink i retningsvisere; blink i kontrolpære i speedometer og blink i bremselys. Men ja - umiddelbart kun 12V..
http://www.elsag.dk/stikbensrelae/4-pol/stikbensrelae-4-omskifter-led-spole-12vdc-kontakte.htm
Relæet har 4 kontakter, men man anvender blot de 3 af dem.
...og hvis nogen skulle mangler pære til afviservinger, jeg sælger et sæt med 3 nye pinol pærer til 110kr inkl forsendelse
Lad os se billed af relæerne, så burde det være ligetil at lave en tegning de kan kobles efter.
Yderligere skal det oplyses om bagerste blink er kombineret med bremselys, eller seperat. Hvis det er seperat, kan du også lave en løsning med kun 2 stk 6V blinkrelæer.
Tænder lige lyset :-)
Bageste blink er stoplys...
Jeps. Din løsning I 6V er egentlig ligetil.
2 blinkrelæer (som sidder efter blinkkontakten), og 2 skifterelæer som frakobler bremselys når der blinkes). Kontrolpæren I speedometeret må givesvis kun lyse (som indikation for at retningsviser er udslået), og der kræves ekstra ledning ud til retningsviser (til pæren).
Kan godt lave en præcis skitse senere, visende hvordan det skal kobles sammen.
Som jeg husker fra min 57 lodded jeg den tynde ledning af i vingen som gå til pære og den ledning som går til blink i instrument delte jeg i to og brugte den som blink, så man behøver ikke at trække nye ledninger til vinger
I bladet fra Brezelfenstervereinigung - som jeg er medlem af - er der hver gang en reklame for et relæ, der kan alt dette + alarmblink til både 6 og 12 volt.
Se linket: http://www.rettung-fuer-den-winker.de/index.html
Med venlig hilsen,
Steen R-M.
Der er også denne mulighed. Som hvis jeg forstår det rigtigt kan omstilles til
både 6 og 12 Volt.
Tak til alle for input.
Hvis jeg kunne anvende de relæer jeg har - så vil det være super.
Der er trukket 2 ledninger til afviserarmene - så de skal bare monteres. Med 2 menes een til lys og een til vipperiet...
@Henriksen; kunne du lave et diagram hvor mine relæer indgår? Skal jeg hive relæerne helt af for se hvad der står på benene?
pfht, Henrik
Hej Henrik_K.
Her er en skitse, som vil kunne fungere med de relæer du har. Der er 3 ledninger ud til retningsviserne, således at kontrolpæren lyser når retningsviser er udslået. (blå på tegning).
Hvis man kobler begge blinkrelæer til kontrolpæren, går der overgang I systemet - I hvert fald med de blinkrelæer jeg har prøvet at rode med (kontrolpæren sættes normalt til klemme 49a - men "normalt" sidder kontakten også efter blinkrelæet, og ikke før). Om der findes nogle, hvor det ikke sker, ved jeg ikke. Men hvis relæerne ikke reagerer på dette, kan man undlade den 3 ledning ud til retningsviserne.
Blinkrelæerne kobles således: Gul til klemme 49; lyserød til klemme 49a; blå til stel 31.
Håber det kan hjælpe dig videre..
mvh Henrik
Tusind tak for hjælpen ;-)
Hej,
Det relæ som jens linker til er super, jeg har kørt med det i 8 år og det virker perfekt og er meget nemt at koble efter den vejledning der følger med.
Henrik.
Grundet travlhed med mine 3 projekter er jeg først kommet til EL'en nu.
@Henriksen: Det sidste diagram du har vist - hvad skal der monteres på de 2 blå "klemmer" på blinkrelæerne?