Det kobles således:
Gul: klemme 49 (plus)
Lilla: Klemme 49a (blink signal)
Blå: Klemme 31 (stel)
mvh Henrik
Det kobles således:
Gul: klemme 49 (plus)
Lilla: Klemme 49a (blink signal)
Blå: Klemme 31 (stel)
mvh Henrik
Hej.
Ved syn kan det forekomme at synsmanden tar en sikring ud til pos. og baglys,
derved går lyset ud i en side, og derfor 2 ledninger.
gugge
@Henriksen: Jeg har nu monteret ledningerne efter dit diagram. Det funker - Men er det ikke meningen at hvis man træder på stop og samtidig blinker - så skal den ene side blinker men den lyse fast?
Som det er nu blinker kun den ene side hvis blinker og samtidig træder på stop....
PS. jeg har blink og stop i eet...
Den skal altid blinke, uanset om man træder på bremsen eller ej..
mvh Henrik
Men hvis man træder på bremsen og blinker - burde den "modsatte lygte" så ikke lyse op?
Jo, det SKAL den gøre.
Ok - men det gør den ikke jvnf. Henriksens diagram? Eller kan jeg have forbundet det forkert??
Bremselys virker i begge - når der ikke blinkes.
Blink virker i begge sider når der ikke bremses.
Men komboen af de 2 virker ikke...
Det er det allersidste jeg har anvendt.
@OvalerLars: På "dit" diagram er ikke tilsluttet blink i semaphorerne - hvor kobler du det på?
Bare lige for en god ordens skyld. Det 1. diagram jeg har vist, har jeg selv haft anvendt i en ´52 (ombygget til 12V) som jeg havde for år tilbage. Er det lavet korrekt - så fungerer det ! Den bil kører sikkert stadig med dette. Og selve bremsekontakten bliver ikke frakoblet ! Men en kontaktfunktion til lygten der skal blinke, frakobler signalet fra bremsekontakten.
Det 2. diagram (som du har taget udgangspunkt i) fungerer også. Nu er det svært lige at gennemskue, hvor der går noget galt. Men ok:
Du kan blinke – begge sider (korrekt).
Du kan bremse (korrekt).
Hvis vi nu kikker på det 2. diagram, du har taget udgangspunkt i. Den blå ledning, op til kontrolpæren. Hvordan har du lavet den..? Kommer den fra dine blinkrelæer eller fra dine retningsvisere..?
Jeg har ikke monteret den blå ledning endnu...
Du har helt ret Henriksen! Begge diagrammer virker. Jeg havde vist ikke fået kaffe nok da jeg kiggede på det første diagram i går :-)
Så Henrik_K, det må være et spørgsmål om en defekt/fejl et sted i ledningsjunglen.
Hmm, det lyder en smule underligt.. Er vi enige i at:
- Hvis du KUN bremser, så lyser bremselysene som de skal (begge sider)..? Hvis ja, så er dine relæer ok i "hvilestilling".
- Hvis du KUN blinker, så blinker dine baglygter som de skal (både højre og venstre side)..? Hvis ja, så trækker dine skifterelæer som de skal (henholdsvis relæet til højre og venstre side).
Og hvis ovenstående er tilfældet, og der ikke er lavet en overgang (højre/venstre side) ved kontrolpæren - så skal det altså også kunne virke sammen.
Eller sagt på en anden måde: "hvis dit bremselys virker, uden at du rører ved blinkkontakten, så skal dit bremselys også fortsætte med at virke, i den modsatte side som du måtte begynde at blinke til - imens du stadig bremser".
Er det ikke korrekt at det er en 6V..? Hvis ja, så prøv lige igen, men motoren (og dermed dynamoen) igang. Sometider kan eventuelle dårlige stelforbindelser mv, godt drille lidt - særlig på en ny opsamlet bil...
mvh Henrik
Fik du det løst Henrik_K?
Både ja og nej.
-det "har virket" men gør det ikke pt. Umiddelbart hælder jeg til at skifterelæerne er gået død.
En anden ting. Tilkobling af indikator. Jeg forstår ikke helt hvordan det skal kunne virke (udfra Heriksens iøvrigt rigtig udemærkede diagram). Herfår Indikator lampen plus fra afviservingen - men Indikator lampen har jo permanent plus via speedsometeret?
Mvh, Henrik
Ps. Mangler nu 2 6-volt skifte relæer hvis nogen har?
Er den blå leder på Henriksens diagram ikke bare den originale blå leder? Den slutter jo til stel ude i vingen når den klapper op.
Ok. Det må jeg lige checke af. Tak for info.
Skylder lige at sige at vingen blinker og basker upåkalgeligt. Det er kun bag på det driller..
Jeg har købt og monteret dette. http://www.trend-cologne.de/wbb/index.html
Dog kan jeg ikke få min indicatorlampe til at virke.
Nogen bud på hvordan den skal hægtes på?
Pfht, Henrik
.
You must log in to post.