Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Syn af Type 2 med type 4 1700 motor.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Selv tak. Her er lidt af de regler som jeg henviser til. Men du skriver nu 1700/2000. Er den ombygget til en 2.0?

Motorskift

Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.

Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning.

Motortuning

Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor. Vær dog opmærksom på, at der i medfør af anden lovgivning kan gælde en maksimal grænse for effektforøgelsen.

Det er SKATs opfattelse, at det generelt for alle typer motortuning gælder, at når det har karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlige indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil det blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.

Det er SKATs opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM2013.612.BR.

Eksempler på motortuning/-ombygning:
•En Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator) bliver monteret med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct. Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct.

•En Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor bliver tunet på følgende måde
Der drejes 1,7 mm. af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5: 1.
Indsugningsmanifold bliver ombygget/ændret for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg bliver monteret.
Garrat Volvo Turbo bliver monteret.
Intercooler bliver monteret. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.

•En Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l. motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren bliver tunet på følgende måde
Krumtap bliver udskiftet, slaglængde 95,7 m.m.
Andre plejlstænger.
Kompression bliver øget til 11: 1.
Indsprøjtningsdyseer bliver ombyttet med MB C 220 dyser.
Benzintryksregulator bliver ombyttet.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning er 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte.
Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.

•En Audi S3 1,8 T Quattro, årgang 1999, er forsynet med en motor af typen APY, med en slagvolumen på 1781 ccm. Motorens effekt er opgivet til 154kw, svarende til 209,44 hk. Bilen er fabrikken udstyret med turbo, intercooler og indsprøjtning.

Motoren ønskes monteret med anden og større turbolader (GT30 turbolader). Det skønnes, at effektforøgelsen er ca. 38 %.

Der foretages i den forbindelse følgende ændringer:
•Turbolader af typen GT30, med større dimension og kapacitet
•Udskiftning af kobling bestående af koblingsplade/trykfod/udrykkerleje
•4 stemplet bremsekalibre og bremseskiver med større dimension
•Udstødnings- og indsugningmanifold
•Større intercooler (én frontmonteret i stedet for to sidemonterede)
•Andre indsprøjtningsdyser
•Motorstyring

SKAT har truffet afgørelse om, at en sådan motortuning ikke medfører afgiftspligt. Heller ikke selv om der samtidig sker udskiftning af original kobling til en stærkere kobling, og der monteres 4-stemplede bremsekalibre med tilhørende skiver foran.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Og hvor vil du hen med det ?

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Sure gamle stodder. Det er da nogen gode eksempler på hvad SKAT siger til tingene. Man skal jo blot være opmærksom på at det stadig ikke er sikkert bilen kan godkendes med de nævnte ombygninger.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Split261 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Farmer, jeg vil derhen hvordan reglerne er for motorskifte eller tuning? Jeg vil gerne kontakte dig og høre hvordan du mener, at man kan få godkendt et motorskifte med over 20% effektforøgelse uden at skulle betale ny afgift? Jeg har selv bygget en del om, og rådgivet og færdiggjort en del flere, som alle har krævet ny afgift.

Ja Frank, jeg syntes også det er helt klare regler om hvad SKAT siger.
Som tidligere nævnt er der jo mange forskellige regler for samme ombygning. Et er jo hvad fabrikanten/importøren siger god for, noget andet er synsbestemmelserne eller detailforskrifterne, noget tredje er Skat, noget fjerde er MHS regler og noget femte er forsikringsselskabernes. Der er yderligere flere regelsæt end disse, så det er for nogle en jungle at sætte sig ind i. Men fælles for dem er, at de alle skal være opfyldt. Ellers havner man i en gråzone, hvor det er op til den gældende myndighed at afgøre sagen. Og selvom man tror sig sikker, kan Politiet endelig også give en bøde når sagen er afsluttet.
Det er ikke trafik/færdelsstyrrelsen som bestemmer om en bils ombygning er afgift berettiget men derimod SKAT, som er den overordnede myndighed.

-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887

Reply

You must log in to post.