Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Rust beskyttelse - hulrum.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Et hulrum fremstår jo ofte med en anelse overflade rust, og som jo er vanskelig tilgængelig. Det er vel blot at sprøjte det med rust-beskyttelsesolie.

Men hvilken/hvilke produkter er efterhånden de bedste på markedet - nogen der har lidt indsigt i dette..?

Der er et firma i Thisted der reklamerer med en olie der (efter sigende) ligefrem skulle nedbryde rust:

https://www.facebook.com/pages/WEST-COAST-CARS/1527052444205714?sk=info&tab=page_info

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det mindste de kunne gøre var da at tage to lige dårlige billeder.
Jeg tror det er ligemeget hvilket produkt du køber. Bare det er til hulrum.
I min speedster har jeg proppet tunnelen til og fyldt 5cm. hydraulikolie i og ladet det stå en uge så det kunne trænge ud i samlingen mellem top og bund af tunnelen og ud i rammehornene. Og så tappet det af igen. Derefter har jeg sprøjtet tunnelen med tynd Pava. Ligesom i de andre hulrum.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Dårlige billeder..? Nu er det jo ikke ligefrem let at fotografere et hulrum indvendigt.. Der er jo kun nogle små huller (ca 8 mm), så har nærmest ikke engang mulighed for at kikke derind.

Og det er da - i mit tilfælde - også blot baseret på formodning. Altså på en karosse der er over 50 år gammel, er det jo ikke usandsynligt at der måtte forefindes en smule overflade rust indvendigt i diverse hulrum ! Men det ved jeg dog ikke med sikkerhed.... Men, det vil da være en smule naivt at tro, at alle hulrum (efter 55 år) stadig vil fremstå fuldstændig som nye - uden den mindste lille rust prik nogen steder..

PS: vil nok helst ikke ud i et forløb med olie der først skal sprøjtes ind, og så efterfølgende aftappes igen. Det er jo alle steder - også i indvendig i tagrum osv.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er da bare at sprøjte den. EFTER evt. maler,

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg ved ikke hvilke produkter der er de bedste på markedet..det er vel lidt smag og behag.

jeg er feks til Dinitrol og bruger Dinitrol 1000 i hulrum og som kan købes rimelig billigt i Harald Nyborg. Og som Frank beskriver, så bruger jeg samme trick i rammetunnel.

Olie der nedbryder rust? Vil se det, før jeg tro på det :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Er med på fremgangsmåden - sprøjte efter maler osv.

Det var blot hvilke produkter der var de bedste hertil nu om stunder, og om "olie der nedbryder rust" er noget der er realistisk..? Selv er jeg dog (ligesom Gert) noget skeptisk..

(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mike sanders prøv at se på youtube og læs tests noget af det bedste!! Dinitrol får tæsk i tests da det er fortynder baseret.

Læs her http://www.rostschutz-forum.de/board2-korrosionsschutz/board13-allgemein/387-rostschutzmittel-tests-zusammenstellung/
Se også youtube

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg vil mene at det er "Dinitrol ML" du skal benytte. Det er oliebaseret og derfor godt til steder hvor der allerede er rust..... har jeg læst mig til.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvad med dette her product: "Fertan" - nogen der har prøvet det.?

Hvis man nu startede med at sprøjte det ind i hulrummet, og lod det virke i et par dage. Altså inden man efterfølgende sprøjtede alm hulrumsolie ind..

http://www.froggatts.co.uk/page15.html

http://www.classic-oils.net/Product-340/Garage-and-cleaning/Rust-Protection/Fertan-Rust-Convertor

http://www.classiccare.dk/shop/vis.asp?Id=22604

http://www.californiaclassix.com/Bernard/PV544-1.html

(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Fertan og Ferpox er testet.
Fertan tip 1 - brug handsker, samtidigt har det scoret bundkarakter som et produkt man kan bruge alene. Problemet er at det overskydende skal vaskes af og det er svært i hulrum. Dog ved jeg ikke om det er testet sammen med et andet hulrums produkt. /har nok 800ml du kan købe billigt :)
Ferpox er jo en 1k epoxy, har brugt det selv, men kommer du f.eks sealing på så vil sealing ikke hæfte når det er tørt, synes også det virker blødt når det er gennemhærdet. Der vil en 2k produkt være stenhård.

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Som jeg lige umiddelbart læser vedr Fertan, så opløser det rust men beskytter ikke mod rust (flydende sandblæsning, bliver det også benævnt som). Så ja, der skal efterbehandles. Det skal vaskes af, såfremt der skal males. Men om det er nødvendigt, hvis der blot efterbehandles med olieprodukt kan jeg ikke lige vurdere.?

Men ellers ser dette her nu også interessandt ud "TimeMax":

http://www.timemax.de/en/rust-protection-for-cavities#

(permalink) Dillen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mike Sanders uden diskussion!
Glem alt med opløsningsmidler i, det tørrer altsammen.
Når Pava tørrer, danner det endda flager, der holder på fugt.
Mike Sanders tørrer i princippet aldrig, men bliver ved med at krybe rundt og skal
allerhøjest efterfyldes en smule med flere års mellemrum, afhængig af hvor meget, der er "stukket af" ud af revner og sprækker.
Har selv brugt det siden 1990 og kunne ikke drømme om at bruge andet til hulrum og lign.

Martin

(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Dillen, det produkt du har brugt, skal det varmes op ?

-------------------------------------------
(permalink) Dillen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På en varm dag, kan man godt smøre det på med en pensel og lidt god vilje,
det skal nok krybe rundt selv efterfølgende, men til hulrum må det
opvarmes og sprøjtes ind.
Der sælges på Ebay en opvarmnings-anordning i form af en isoleret spand med
varmelegeme, termostat og aftapningshane.
Den varmer op til ca 100gC, hvilket er fint.
Samme sælger har også en isoleret sprøjte-beholder med en lang snabel med dysse
og tilslutning til trykluft.
Det ser lidt Fætter Guf-agtigt ud, men det virker faktisk udmærket.

Min vogn blev behandlet i 1992 og den kan stadig stå og dryppe lidt når
solen skinner på den en hed sommerdag.

Martin

(permalink) Hans_vestergaard Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har også læst mange positive test af Mike Sanders Korrosionsschutzfett.
http://www.mike-sander.de/
http://www.oldtimer-markt.de/sites/default/files/oldtimer_markt_rostschutz-test_teil_1.pdf
sprøjte + fedt kan også findes på amazon.de
http://www.amazon.de/TBS-Druckbecherpistole-Mike-Sander-etc/dp/B003ICE7PQ/ref=sr_1_3?s=diy&ie=UTF8&qid=1425023598&sr=1-3&keywords=Mike+Sanders+Korrosionsschutzfett
Noget jeg selv vil købe snart, for det skal prøves!

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Men hvad er holdningen til at sprøjte korrosionsfedtet ind i et hulrum, hvor overfladen må formodes at fremstå med en smule overflade rust..?

Og vil man rense hulrummet igennem først, for anden eksisterende olie produkt..?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja, det er lige præcis dén Hans_Vestergaard linker til på Amazon, jeg har.

Hvordan vil du fjerne overfladerust i et hulrum?
Nå, men uanset hvad du gør, om du renser det rust af, der allerede er dannet eller
lader det sidde, er den samme mængde metal allerede angrebet og tabt er tabt.
Når du lukker for luftens (og anden) fugtigheds adgang til metallet, stopper rusten.
Sprøjt fedt ind, fordel det rundt med dysen så godt, du kan og hvis du så
blot lader Hr. Sander tage sig af resten, så er sagen i de bedste hænder.
Faktisk giver det en lidt bedre kapillar-virkning, hvis der er lidt urenheder (rust).

Du skal så bare gå efter med en klud i ny og næ, og aftørre, hvor det kryber ud.
Behandler du en dør indvendig, kan du regne med at der kryber fedt ud ved hullerne
til pyntelisterne i løbet af nogen tid.
- Og det bliver ved og ved.
Det er fedt.

Martin

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nå, mr Frank A.

Har nu opskåret bunden af A-stolpen, som er der hvor bilen er mest rusten. Og nu kan jeg så tage et billed af det indvendige hulrum.

Men det ser heldigvis ud til, at tidligere ejere har været flinke til at få den sprøjtet med fedt. Så intet tegn på overflade rust på den indvendige side af hulrummet.

Bilen står dog overfor en udvendig sandblæsning, så må igang med at få den skyllet grundigt igennem inden da..

1960-10.jpg
hulrum.jpg

(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Altså...Henriksen, som jeg forstod Fanks indlæg, så var det dit link, som han kommenterede billedet på: http://www.facebook.com/pages/WEST-COAST-CARS/1527052444205714?sk=info&tab=page_info

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) trine52 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Til alle
Brug Corrosion-x rustbeskyttelse i alle hulrum.Det er certificeret til brug i fly der bruges til operationer på hangarskibe og derfor særdeles modstandsdygtig selv over for saltvand.Produktet er meget penetrerende og stopper rust.Har selv brugt det i mange sammenhænge sprøjter min Twitter bobbel i alle hulrum. Så er jeg over rustproblemer
Hans

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for tippet - det ser fint ud.

På theSamba er der også et par tråde vedr emnet - og hvor der laves tests med forskellige produkter:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=417184&postdays=0&postorder=asc&start=0

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=479448&start=0

mvh Henrik

(permalink) Dillen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

CorrosionX er et rigtig godt produkt, men det indeholder også
opløsningsmidler, så har begrænset virkningstid.
Fabrikanten oplyser en garanteret virkningstid på minimum 2 år.
Derefter skal det fornyes og ideelt skal det gamle fjernes før nyt påføres (det fjernes med Acetone..).

Martin

(permalink) Mr. Gaffa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er også derfor Mike sanders duer, mere besværligt da det først skal varmes op men så holder det også...

-------------------------------------------
http://www.vw-mplate.com/mplate-19263.htm / 30783064 / themuh snabela gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Henriksen. Lad nu være med at gøre rustbeskyttelse til en doktorafhandling. Tynd Pava virker i hulrum og det stivner ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.