Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Justering af tænding/karburator på 914 2.0

(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har lige hjemtaget en restaureret VW/Porsche 914 2.0 fra Sverige. Motoren er hovedrenoveret for 2000km siden med skrappere knast, 2 dobbelte dellorto osv, og ifølge ejer boret op til 2.2L men desværre uden dokumentation. Problemet er at motoren går elendigt både I tomgang og under gasgivning. Den tænder ikke regelmæssigt på de 2 venstre cylinder. Har justeret tænding og grundjusteret karburator, men den kan ikke engang gå I tomgang uden at gå ud.
Sælger siger at motor gik fint da den blev kørt I garage sidste efterår og har ingen grund til at tro at sælger ikke taler sandt. Ved I om der er nogen I københavns området (eller Amager) som er gode til karburator/motorjustering på sådan en da jeg selv må kaste håndklædet I ringen?

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Der er da bare sikkert snask i tomgangsdyserne. Ud med dem, rens dem, og så kører den sikkert hæderligt igen.

(permalink) Dogfather Member
Skrev for 9 years siden | | | |

-------------------------------------------
Bor på Amager.
Kører pt en 67’er splitbus
(permalink) Snowdog Member
Skrev for 9 years siden | | | |

undskyld jeg blander mig i en tråd med et spørgsmål selv håber det er okay plemser...

PH1303/Claus...

min bobbel går fint når den er kold men når den blir varm falder den i for lave omdrejninger hvis man ikke træder lidt på gassen, hvilket kan være lidt svært under opbremsning... hvad er din første tanke om det? du er velkommen til at svare på min mail så vi ikke spammer denne tråd ;) sku du ha lyst self...

Hilsen Danny

og plemser håber dit problem løser sig, og spændende køb!

-------------------------------------------
mail: talkumm@hotmail.com
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tjek evt. også tændrør, kabler og dæksel. Hvad med ventilerne? - er de just korrekt?

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis ikke du selv vil rode med det, så få fat i en i området der kan hjælpe.

Ellers prøv at sprøjt startspray omkring manifold/topstykke i den side det er galt, så kan du se om pakningen er utæt mellem manifold og topstykke.

Hvis du vil checke benz tilførsel i karb, kan du gøre det ved at tage luftfilter af, og bruge em blomster forstøver med benz i og give små sprøjt ned spjældet, hvis det ændre motorgangen, er benz tilførsel stoppet ex tomgangsdyser.

Men før du går noget af det, så check ventilspillerum ved kold motor. Hvis det er begge cyl det er galt med, kunne det godt være pakningen

Hvis den har kørt fint tidligere er det et eller andet simpelt.

Tændkabler er nemt at checke ved at tage "de gode" og sætte på den dårlige cyl og se om det ændre noget. Tag tændrør op og kig på dem, byt evt. rundt, så ved du også om de er ok.

(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Først tak for de mange gode indlæg/forslag. er ny på forumet så dejligt at opleve et så aktiv et forum.
Har renset/blæst tomgangs dyser, taget kompresionstest, checket at der er gnist på tændrør (kabler/fordeler/platiner/tændrør er nye)og checket benzintilførelse, men driller stadig så må have overset noget. Har prøvet med startspray men heller ikke nogen forskel her.
I tomgang går den nærmest kun på de 2 cylinder I højre side. Begge afgangsrør I venstre side er kun håndlune, den suger næsten ikke noget vakum fra indsugningstragte og fjernes et af tændkablerne er der nærmest ikke nogen forskel I motorgang. Den reagerer slet ikke hvis "idle mixture" skruer I venstre side skrues helt ud eller I bund. Over 2500 omdrejninger begynder den at tænde på alle 4 men går stadig ikke jævnt. Motor kørte som den skulle inden den kom I vinter opbevaring. Mht ventiler, skulle det vel være underligt at den pludselig skulle stå for stramt på begge cylinder samt der er fuld kompresion? Tændrør er meget sorte og våde I venstre side. Har byttet rundt men gør ingen forskel.

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Du har vel ikke rodet rundt på tændings rækkefølgen skal være 1 4 3 2.
Hvis du har det går den som du beskriver. Der kan jo sagtens være gnist på alle 4 tændrør bare ikke i den rigtige rækkefølge. prøv at tjekke igen, der er mange der er blevet snydt af det.
Mvh Kenneth

(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Havde det bare været det, men de sidder I rigtig rækkefølge. Tændkabel til cylinder 1 sidder ca kl 13 set bagfra, og passer med rotor peger på TDC mærket på fordeler når TDC er synlig på blæser hjul. Tror jeg må have den ene karburator skilt ad og checke for skidt...

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Fint, har dog også set at fordelerdrevet er forkert monteret så når hakket på fordeleren passer og remhjulet passer på hakket så står den til tænding på cylinder 3, det eneste sikre er at tage ventildækslerne af og kigge efter, det er bare et skud i tågen, men dog set før. Held og lykke med jagten på fejlen
Mvh Kenneth

(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis tændrørene er våde (af benzin - ikke olie) - så tyder det på et tændproblem.

Hvis du hiver tændkablet af mens den kører og holder mod stel - kan du så se gnister?

Brug en tang med isolering... sæt tændrøret i hætten...

(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har lavet samme konvertering på min 914 2,0
Fordelerdrevet skal netop vendes 180 grader hvis du montere anden type fordeler end den org. til indsprøjtning
så måske er det netop det problem Kenneth beskriver
Men du skriver den kørte fint før vinter opbevaring...så det burde jo ikke være det ..
Har du selv hørt motoren spinde ??

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Rasser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Der er gnist på alle tændrør (har også byttet rundt på tændrørerne).
Tændkabel til cylinder 1 sidder ca kl 13 set bagfra og derefter 4-3-2 (med uret) så strømfordeler skulle være vendt 180 grader.
I tomgang er der næsten ikke vakum på de venstre karburatorer. Ingen reaction hvis man lægger hånden på tragter. Masser af vakum I højre side.
Sætter jeg et rent tændrør I venstre side, lader motor køre 5 minutter og piller tændrøret ud igen er det kun let fugtigt af benzin (ikke olie) samt udstødning ikke lugter specielt af uforbrændt benzin, så noget tyder på at den får for lidt benzin, så næste projekt må være at skille karburator ad.
Har ikke selv hørt motoren spinde inden køb, men den meget høje standard af renoveringen samt min mavefornemmelse mht sælgers troværdig siger mig at sælger taler sandt mht at den kørte fint da den blev kørt I garage for vinteren.

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 9 years siden | | | |

bør tændkabel 1 ik sidde kl 11 set bagfra bilen. ka du ikke set det på din anden 914er du har tilsalg

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På min anden 914 med standard motor/indsprøjtning sidder tændkabel 1 kl 11, men det er en anden type fordeler med vacuum. Mener jeg har prøvet alle kobinationer mht placering uden held, men checker lige I morgen.
Har nu haft karburator helt adskilt og blæst I alt hvad der kan blæses i, men det har ikke gjort nogen forskel. Desuden har jeg prøvet at sprøjte diesel/benzin start direkte ned i karburatorerne mens den kørte og der var ingen forskel, så det udelukker nok et karburator/benzin problem.
Så det kan vel kun være en af følgende ting:
1: For svag gnist, da kablerne jo er lidt længere til cyl 1-2 (def tændspole)?
2: Tændkabler monteret forkert på fordeler.
3: ventiler står for stramt (men så ville der vel ikke være fuld kompresion?)
Kæft det er til at få lange no.... af...

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jammen jammen du skriver du har byttet rundt på tændrør og kabler, der kan sagtens være gnist på alle 4 tændrør, men hvis de ikke tænder i rigtige rækkefølge er det jo ikke meget ved. det er så enkelt at fatslå ved at tage ventildækslerne af dreje motoren baglæns, så skal den slappe af i ventilerne 1 2 3 4 og skifte hver gang du har kørt en halv omgang på remhjulet. det er den eneste måde du kan være helt sikker. Har du prøvet det ?
Mvh Kenneth

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hørte du den igang da du købte den, så du ved om den rent faktisk HAR kørt rimeligt/fornuftigt/ordentligt ?

Hvis nej, kan du jo have købt katten i sækken. Salgstaler er der masser af.

Hvis ja, og det er opstået hen over vinteren, så er det af med alt gammelt brændstof. Nye filtre, måske slanger. Af med karburatorerne og gennemrens dem. På med det hele igen, og så grund indstil både karburatorer og tænding.

At den ikke trækker på den ene side kan jo lissågodt være en syncronisering der er helt ude i hampen, som det kan være stoppede dyser.
Det er MEGET sjældent at et tændingssystem waster 2 cylindere og så tænder på de to andre, specielt på kold motor/spole. På varm motor er det set en sjælden gang.

Hvis det går helt i hårknude, kan du eventuelt sende den over med Falck. Hvie resten af motoren er iorden, så skal vi nok fixe det for dig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har set Dellorto karburatorer, der havde stået vinteren over. Svømmerhusene lignede noget der havde ligget på havets bund, indeni. Det vil kræve en meget grundig rengøring at få dem til at virker igen og en minutiøs gennemgang af alle kanaler og boringer. Det vil kræve en som farmer der har lang erfaring med Dellorto.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg gad godt vide hvor fugtigt de karburatorer havde stået. Jeg har kørt med dellorto i mange år, og de har stået om vinteren på bilen, uden problemer. Også i de senere år med "den nye" benzin.

Men det tager da ikke mange minutter lige at tage toppen af karb og kigge ned i svømmehuse

(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Bilen har stået i tør garage i vinters. Har adskilt karburator totalt og renset/blæst alle kanaler/dyser. Den har kun kørt 2000km og så ud som ny indeni. Tror ikke det skyldes karburator da den heller ikke reagerer på at få sprøjtet benzin/diesel start direkte ned i tragtene.

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Når det hele er i orden og tændingsrækkefølgen er byttet på plads igen. Kan det være den bare skal have fire tændrør der ikke har været våde, så kører den.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jaeh, altså, jeg går ud fra at man har styr på tændingsrækkefælgen, osse på tændrørene. Men 4 nye propper er da et relativt billigt forsøg.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tændkabler sidder i rigtig rækkefølge, 1 sidder kl 13 set bagfra og derefter 4-3-2 (med uret). Men hvordan checker jeg om det sidder på de rigtige positioner på fordeleren? På min anden 914 med standard motor/sprøjt og vacum på fordeler sidder kabel til cylinder 1 i position kl 11.

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det har jeg skrevet tidligere du kan ikke gå ud fra at fordelerdrevet er rigtigt monteret


Reply »

You must log in to post.