Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Justering af tænding/karburator på 914 2.0

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Du kan være nødt til at tage ventildækslerne af og sørge for at motoren står til tænding på cyl.1 og derefter kontrollere at drev og strømfordeler sidder rigtigt. Der er et hak i kanten af fordelerhuset. Den kant som dækslet sidder på. Det indikere cyl.1 på en Bosch-fordeler.
Så kan du sætte kablerne rigtigt. 1234 baglæns, mod uret. Cylindrenes numre står på blikket hvis du er i tvivl.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

OK. Rotor peger på cylinder 1 (hakket på strømfordeler) når mærket på blæser (TDC?) er synligt, tændkabler sidder i rigtig rækkefølge. Så skal checke at ventilerne for Cyl 1 er lukkede i denne position, korrekt forstået?

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

JA, og de skal samtidig vippe på cyl 3, så er du sikker på, at cyklyssen er rigtig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja det er korrekt, rotoren kan jo godt stå ved hakket i strømfordeleren og hakket i blæseren, men alligevel være til tænding på cylinder 3. SÅ JA af med ventildækslet stil den der hvor du tror den er til tænding på cylinder 1, kig om begge ventiler er lukkede ved at dreje remhjullet lidt frem og tilbage, ingen af vippearmene må bevæge sig på cylinder 1 Hvis den gør det skal du kigge på cylinder 3 hvis ventilerne på den cylinder ikke bevæger sig ja så vender det forkert.
check selvfølgelig også tændingstidspunktet hvis du eller end anden har har haft fordeleren løsnet. hvis du ikke forstår så ring lige 60601719

(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Så kom der endelig liv I alle 4 propper. Problemet var en kombination af tænding som ikke stod helt korrekt, og karburatorer som var helt ude af sync/justering og fik alt for fed blanding. Brugte en weber justerings guide til at grundjustere karburatorerne og det gjorde forskellen. I forhold til de guides jeg har set til justering af Dellorto, angiver weber en lidt anderledes procedure mht indstilling af tomgangsskrue og tomgangsblanding. Guiden kan finds her: http://www.redlineweber.com/html/Tech/idf_adjustment_controls.htm

Nu mangler jeg bare at finde et værksted som har erfaring med fintuning af karburatorer/gamle motorer så jeg kan få det optimale ud af motoren. Nogen som kender et sådan værksted I nærheden af København?

Tak for de mange gode indlæg og råd. Har været meget lærerigt og hjalp med til at udelukke og fejlfinde...

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Farmer har meget erfaring med Dellorto. De forvirrer mig lidt med det meget fine gevind der er til blandingsskruerne?
Men ellers er fremgangsmåden den samme, som på alle andre karburatorer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvor I landet holder Farmer til?
Har rimelig god erfaring med justering af karburatorer, men primært SU på gamle jaguarer med række 6er, så kunne godt tænke mig at få finjusteret motoren af en specialist som har større erfaring med dellorto/boxermotor end jeg selv har. Ifølge sælger er motoren ikke standard, men opboret og med andre knaster osv og skulle levere 120-130 hk målt på dyno, men desværre kender jeg ikke specifikationerne.

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Farmer er fra 6920 Videbæk

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hmmm - Poul Heichendorff - Erik Hoyers ( der mangler lige den der skraastreg gennem o'et - har ikke dansk tastatur ) har vist vaerksted i Valby. Han kan da noget med gamle biler og karburatorer. Kan vel ikke skade at gi ham et ring?

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

MPH Service
Skelmosevej 1
2500 Valby

20149640

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) plemser Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for input. Har en aftale med MPH service når der er kommet plader på, men I mellemtiden venter vi lige på afgitsvurdering fra skat..

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Selv tak da. Altid rart hvis man kan hjælpe. ;-)

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) plemser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har været forbi MPH service og fået finjusteret tænding/karburatorer samt fået større dyser I, motoren går og trækker som en drøm så tak for tippet og tak til Poul Heichendorff :-)

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 8 years siden | | | |

:-) Sku det være en anden gang. Og godt at du skriver at dit problem er løst. :-)

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Lange Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Er det dellorto eller weber du har på din motor?

Poul ville ikke røre mine dellortoer, han er bedre til weber ifølge ham selv

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) plemser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Dellorto, men de er stort set identiske med Weber IDF. Er det en 914?

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) plemser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Fulgte iøvrigt denne guide da jeg justerede mine dellorto. Ifølge Poul stod de næsten korrekt, blot var spjældende ikke helt synkroniseret.
http://www.redlineweber.com/html/Tech/idf_adjustment_controls.htm

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Må jeg spørge, hvordan finder Poul ud af hvilken dyse der skal i? Har han rullefelt?

(permalink) plemser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ingen rullefelt, så på gammeldags maner ved at prøve forskellige dysestørrelser, prøvekøre, checke tændrør osv, og så selvfølgelig mange års erfaring.

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Uden en lambasonde i udstødningen, der kan give et nøjagtig lamba tal, er det rent gætterier, hvilken dyse størrelse en motor skal køre med.
Hvis jeg var dig, ville jeg få den rigtige udmålt, så du ved den får den rigtige blanding.

Hvis man læser din tråd, virker det vildt, at den bare lige skulle (fin justeres)
Hvad lavede han ved motoren? Hvad var fejlen?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det kan man da "sagtens" Det tar bare lang tid. Og det er de færreste der idag ved hvordan "det skal se ud", fordi vi har så relativt let ved at bruge elekstronisk værktøj.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) plemser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Selvfølgelig kan kan man stille uden lambda sonde og div andet moderne teknik, som Farmer skriver tager det bare tid, og så hjælper det selvfølgelig med erfaring, hvilket Poul har.
Har rodet en del del med gamle Jaguar XK motorer og karburator renovering/justering, så det var ikke rent held at de næsten stod korrekt. Justere, lytte, prøvekøre gentagne gange indtil den kører/trækker optimalt I hele omdrejningregisteret. Kan nemt tage en dag eller 2.

Motoren fejlede ikke noget. Den er komplet nyrenoveret med ny blok, Nye større stempler, skrappere knast osv, så den skulle bare justeres på tænding og karburatorer. Er oprindelig født med sprøjt.

-------------------------------------------
Mvh Per
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Super.

-------------------------------------------
karmann martin

Reply

You must log in to post.