Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lader ikke???

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej alle. Min første bobbel giver mig lidt udfordringer allede her den første måned. Det er en 1200 fra 67, og der er installeret et eksternt lade relæ(12V) og jeg har målt at der kommer spænding fra både Dynamo og ud fra laderelæ(ca 5 V i tomgang) men batteriet bliver afladt når jeg kører. Når motoren er startet kan jeg godt tage batteriet fra, og så kører den stadig fint0, hvilket jeg antaget betyder at dynamoen generer strøm. Ledninger er forbundet således:
Batteri + til B+ på relæ
Batteri - til DF på relæ
Dyn D+ til D+ på relæ
Dyn DF til DF på relæ

Så er der en blå ledning fra 61 Relæ til ladelampen(går jeg ud fra, den lyser dog ikke;()

Håber er er en eller to der kan hjælpe!

Kenneth

image.jpg
image.jpg

(permalink) brotgaard Member
Skrev for 9 years siden | | | |

er det noget du selv har bygget sammen det der , er ikke sikker på det ser helt rigtigt ud. df er feltet i dynamoen , så den skal ikke til minus er jeg ret sikker på , men nærmere til ladelampe. hvis ladelampen ikke virker , ja så får du ikke dynamoen til at lade ,

-------------------------------------------
brotgaard@esenet.dk
307039enogtyve
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 9 years siden | | | |

d+ skal på D+ på relæet.
DF skal på DF på relæet
B+ på relæet skal på, ja du har gættet det. B+,Batteri plus.
Det er så let at alle kan deltage.
Den sidste, som du selv er inde på, til ladelampen, hedder 61 på laderelæet.

image.jpg

(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis den kun lader 5V så er der noget galt. Hvad måler den hvis du giver lidt gas?

Har du målt om der er afladning på?

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej alle. Tak for input. Hvis jeg fjerner forbindelsen mellem batt - og DF så lader dynamoen ikke! Betyder dette at der ikke er stelforbindelse fra dynamoen. Kan den ikke lade, hvis ladelampen ikke virker?
Når den omtalte forbindelse er på, så lader den op til 12-13 V ved omdrejninger, så det er vel ok? Ja, jeg har selv lavet den måske tvivlsomme forbindelse for at få dynamoen til at give noget spænding!;)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Der må ikke være forbindelse til DF andre steder end mellem relæet og dynamoen. Hvis du giver stel til DF brænder dynamoen af. For så kører den uden regulering og yder fuldt hele tiden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har fjernet den omtalte forbindelse, men jeg synes ikke jeg kan finde en stel fra dynamoen til relæet som angivet på diagrammet. Hvordan skaber jeg forbindelse mellem dynamoen og stel, og skal det være til relæet eller blot stel ?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Dynamoen er forbundet til stel gennem huset. Du må ikke forveksle det med at dynamoen er "stelreguleret" Relæet regulerer over DF. Men det er stel den regulerer. Hvis bare relæet sidder på stel. Hvis det sidder på glasfiber virker det nok ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Frank. Har gjort som du skriver, men uden held. Har forbundet stel til en af benene på laderelæet, men uden held. Når jeg starter motoren kan jeg ikke fjerne + på batteriet uden motoren stopper. Det betyder vel at dynamoen ikke leverer strøm, og dermed ikke lader. Kan jeg tjekke om det er laderelæet der er i stykker, eller skal jeg bare købe et nyt. Tak for hjælpen.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg ville starte med at måle om dynamoen virker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den virker, men kun hvis jeg giver DF på dynamoen stel forbindelse

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja lige netop. Hvad gør den så. Hvor mange volt giver den ? Du skal kun holde en ledning på, ikke sætte den fast. En 12 volt skal give 48 volt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

I tomgang giver den 3-4 V og ved omdrejninger op til 12V!
Men skal jeg lave den ekstra stel til dynamoen, eller...?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den skal give fire gange sin normale volt ved et par tusinde omdr. Ellers skal du finde en anden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej igen. Jeg har forbundet det iht. det diagram Lars Vegas har vist, dvs. jeg har givet dynamoen en stel fra dens kabinet. Den lader stadig ikke, kun hvis jeg forbinder DF på Dynamo til stel. Når dynamoen laver spænding, dog ikke 48 V, men blot en 12 stykker ved lidt omdrejninger, kan det så ikke være relæet, eller måske kullene, eller er det med kul enten eller? Har haft dem alle ud og rengjort dem!
Sidste desparate forsøg før der købes ind!
Igen, tak for hjælpen alle sammen

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis du tester som omtalt skal du gøre det uden relæet. Altså de to ledninger på D+ og DF skal tages af.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Dynamoen kører hvis den bliver forbundet direkte til + på batteriet, så den er vel ok?
Så jeg konstaterer at det er relæet der er stået af. Er i enige?
Tak for jeres tålmodighed og gode råd!

(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej igen. Så er Dynamo og relæ skiftet, men nu lyser ladelampen konstant. Dynamoen laver masser af spænding og motoren kan også køre uden + fra batteriet. Jeg har målt den lader, men kan ikke finde ud af hvorfor ladelampen ikke slukker. Gode råd er meget velkomne!

(permalink) morten hammer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ledningen til ladelampen skal sidde på klemme 61 som er det det samme som D+,pæren i speedometeret får før start 12v fra tændingen og stel fra klemme 61 (D+) når motoren starter kommer der 12-14v på 61(D+) og ladelampen slukker.

-------------------------------------------
のではなく。まわり道をしたりのではなく。まわり道をしたり立ち止まっ
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Morten. Det er præcis sådan jeg har fået fortalt det og det er også sådan det er forbundet, men lade lampen lyser ikke ved tænding( nøglen drejet) og lyser konstant selv ved høje omdrejninger. Kan der være noget der er galt forbundet ved ladelampen oppe i instrument brættet?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja alt er muligt. Der har været mange eksperter på bobler gennem årene.
Lyser de andre kontrollamper til blink og olietryk?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Blink og de andre lys til instumenter virker. Olietrykslampem lyser ikke, men det skule den vel heller ikke, eller bør den også lyse ved tænding?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jaah. Ladelampen og olietrykslampen lyser i en Vw når man sætter tænding på. Blinkkontrollampen og lade og olietrykslamperne får strøm med samme ledning og så er der en messingbro på bagsiden af speedometeret der breder det ud til alle tre. Pærerne får så "stel" fra hver sin ledning.
Dvs. Olietrykslampen får stel fra motorblokken som bliver afbrudt når der kommer tryk.
Jeg kan ikke huske hvorfor blinklampen blinker.
Ladelampen får egentligt ikke stel. Den går ud fordi der ikke er nogen spændingforskel over pæren, og så slukker den. Som en indikation for at der lades.
Har du aldrig kørt bil før, siden du ikke ved hvad lamperne forventes at gøre? Ikke teorien bag men bare hvad de skal gøre?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kennethgraa Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Frank. Tak for input. Jo, er helt med på hvad de enkelte komponenter og lamper forventes at gøre, men kender hvordan systemet bag er bygget op, og det er jo nødvendigt når jeg prøver at fejlfinde.


Reply

You must log in to post.