Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motor - hvordan og hvor meget olie?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej,

Jeg har i forbindelse med min ombygget type 4 motor, lavet ekstern oliekøling med en 13 rækkers køler og 10 meter slange ud til fronten med tilhørende termostat.

- Første spørgsmål går på hvor mange liter olie skal jeg påregne at fylde på en type 4 motor?

- Dernæst hvordan får jeg olie ud i termostat/slange/køler efter montering? Fylder man en ½-liter ekstra på inden opstart, eller kører man den varm til termostaten selv åbner og fylder slange/køler, og først derefter fylder ekstra olie på?

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) SJN Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mængden er svær så køb rigeligt, og før du starter motor skal du være sikker på at alle slager er fyldte ellers kan det ende galt. Gør selv det med en pumpe til at sætte på boremaskinen. Af med slangen på udløb og så ellers pumpe indtil oliepinden viser fuld. Er det lavet rigtigt vil din olie løbe ned i køleren selvom termostat er kold, da alt den gør er at forhindre cirkulation. God fornøjelse, man finder hurtigt ud af at olieskift ikke er "bare liiige" ... :-)

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis motoren har kørt før, og ikke er helt drænet i pumpe og kanaler, så hæld 1 liter for meget på, Start den og kom med det samme op på 2500-3000 omdr. og hold den der i 10 min. Så skal olien nok finde derud. (Denne måde er FORUDSAT at du har en termostat på, som sorterer luften fra.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik_K Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Super godt spørgsmål, Lange.

SJN; Vil en lukket Termostat ikke forhindre olien i at løbe frem mod køleren?

Ja og hvad med olieskift med en ekstern oliekøler som er lavt monteret?

(permalink) SJN Member
Skrev for 9 years siden | | | |

En termostat er ikke "lukket" bare fordi den ikke har opnået driftemperatur. Der er blot lige meget tryk på ind og ud så der ikke er noget flow. Er den korrekt monteret vil det derfor kunne flyde ned i den når du pumper olie igennem systemet. Hermed ment at der skal være mulighed for luften at komme ud af sig selv.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har aldrig skænket fyldning og udluftning af oliekøleren en tanke. Andet end at kontrollere oliestanden. Hæld en ekstra liter på før start.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for inputs!

Jeg fylder slanger og køler med en sprøjte - og tjekker oliestand løbende.

Jeg mangler stadigt svar på hvor mange liter olie en type 4 motor ca. kan indeholde? Er det 2,5 liter som en type 1?

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 9 years siden | | | |

I min bog står der .3,5 liter ved skift a oliefilter .elles 3 liter

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja 3,5 på en type4. 4 liter hvis den får noget gas om hjørnerne.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lange Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak!

Skulle der være andre med frontmonteret oliekøler, så har jeg regnet lidt på det.

En 13 rækkers oliekøler indeholder 0,26L/olie
10 meter slange frem/retur (indre dia 11mm) indeholder 0,9L/olie
Så medmindre man påfylder køler og slange inden montering så skal der hældes 1,16L/olie på motoren inden opstart ud over de anviste 3,5L

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja tænk det var sådan vi andre måtte gøre før man opfandt indernættet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.