Hvis motoren er std eller tæt på, opnår man normalt intet ved at bruge V power eller andre højoktan brændstoffer, ud over den rensende effekt. Man vil faktisk ofte se en reduktion af motoreffekten, fordi højoktan jo er "langsommere" om at antænde. Begynder man at flytte på tænding etc kan man af og til vinde lidt. det sker af og til, at denne øvelse så kan maskere et problem, så man fornemmer, at motoren kører bedre. Men man kunne jo osse bare rette det reelle problem ;-) Et tidligere tændingstidspunkt er ofte lig med flere kræfter, men det er OSSE lig med meget mere varme fra forbrændingen pga meget større pumping loss.
På en moderne bil med masser af elektronik og en højkomprimeret motor vil man typisk kunne se en lille positiv forskel.
Oktan bør generelt vælges efter den dynamiske kompression. Dynamisk kompression op til 165 psi (i en luftkølet sugemotor) passer fint til 95 oktan. Hvornår har man så det (?) Det kan man regne ud når man kender flowet i toppe, eller mere korrekt indsugningen, knast tider og kompressionsforholdet. Det er der ikke så mange der ved, så må man slumpe sig til det baseret på erfaring og tommelfinger regler.
Der er dem der vil påstå, at deres (relativ almindelige) motor kører koldere på V power. Det kan osse meget nemt være korrekt. Det skyldes nøjagtig det jeg nævnt tidligere, nemlig at højoktan brændstof er langsommere om, at antænde. Dvs at det reelle tændingstidpunkt (aktiv forbrænding) faktisk er måske en grad eller 2 senere end det man regner med. Det burde så pr tommelfinger regel give mindre effekt. Men det er ikke sikkert, fordi med senere tænding har man osse mindre pumping loss.
Soo, there is a fine line.
T