Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Shell V-Power

Tags:
No tags yet.

(permalink) bent bs Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Vil høre om der er nogle der har oplevelser med denne benzintype - eller måske forstand på.
Jeg har fyldt det på min 1303 med 1300 AR motor. Jeg føler en bedre motorgang, starter super, kører rigtig godt både kold og varm, går fint i tomgang.
Ville egentlig have været på rullefeldt i Esbjerg til VW-Vest klubtræf for at se om der var effektforøgelse - men køen var lang og vejret dårligt, så jeg kørte tidligt hjem.
Ved godt at det er frås med oktan 99 i en 8 ventilet boxer - men??
OBS jeg tilsætter blyaditiv, selvom jeg ved at mange undlader dette.

-------------------------------------------
1303 cabrio,
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På nogle nyere motor konstruktioner, f.eks motorer med direkte indsprøjtning (FSI) har det en effekt, men nok mest fordi disse motorer er optimeret til oktan 98. Jeg har selv haft sådan en og prøvet med V-power uden at mærke den store forskel. På en gammel boxer tror jeg ikke du opnår noget, andet end en højere benzin regning, men hvis du føler det er vejen frem skal du naturligvis fortsætte ;-) Men drop additivet, det er helt unødvendigt. Har kørt i 25 år uden og aldrig haft problemer.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) bent bs Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for indlæg til HNC.
Du har sikkert ret - det er reklamen der spiller mig et pus. Normalt kører jeg også uden additiv, men har fået at vide at V-Power har en meget rensende effekt - så derfor.

-------------------------------------------
1303 cabrio,
(permalink) Hummel Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg kører kun på V-power. Men min motor er også forholdsvis ombygget, jeg vil mene at der kan mærkes forskel på alle motorer, og hvis du have valgt at få den rullet vil jeg også mene der ville være målbar forskel.

Min gamle Daily driver lavede omkring 60 hk mere på V-power. (1.8T)

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 9 years siden | | | |

60hk kun på at skifte til v-power?! Det lyder meget voldsomt!

(permalink) Hummel Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Bilen var heller ikke standart. Det skal nok lige med :)

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På biler med turbo eller kompressor, har v pover er meget stor effekt.. Man kan køre noget højere tænding, inden motoren tændings banker, og det kan give rigtig mange hk. . Alle nyere motorer mærker selv, når motoren tændings banker, og når det sker, tager motoren tændingen (tilbage), hvilket er = med - hk.
Jeg har haft 7-8 forskellige trykladet motorer, der alle havde STOR glæde af v pover.
Hvis man kører med pumpet suge motorer, kan der også være en effekt forøgelse.
Jeg har prøvet alle andre benzin mærkers (top) benzin, uden at opnå det samme som v pover.. Jeg har prøvet oktan booster, uden at opnå det samme.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har også kun hørt go'e ting om v-power (undtagen prisen) ville bare lige lægge den ned af man ikke henter 60hk "udelukkende" ved kun at skifte til v power, der skal pilles lidt ved nogle andre småting også.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hvis motoren er std eller tæt på, opnår man normalt intet ved at bruge V power eller andre højoktan brændstoffer, ud over den rensende effekt. Man vil faktisk ofte se en reduktion af motoreffekten, fordi højoktan jo er "langsommere" om at antænde. Begynder man at flytte på tænding etc kan man af og til vinde lidt. det sker af og til, at denne øvelse så kan maskere et problem, så man fornemmer, at motoren kører bedre. Men man kunne jo osse bare rette det reelle problem ;-) Et tidligere tændingstidspunkt er ofte lig med flere kræfter, men det er OSSE lig med meget mere varme fra forbrændingen pga meget større pumping loss.

På en moderne bil med masser af elektronik og en højkomprimeret motor vil man typisk kunne se en lille positiv forskel.
Oktan bør generelt vælges efter den dynamiske kompression. Dynamisk kompression op til 165 psi (i en luftkølet sugemotor) passer fint til 95 oktan. Hvornår har man så det (?) Det kan man regne ud når man kender flowet i toppe, eller mere korrekt indsugningen, knast tider og kompressionsforholdet. Det er der ikke så mange der ved, så må man slumpe sig til det baseret på erfaring og tommelfinger regler.

Der er dem der vil påstå, at deres (relativ almindelige) motor kører koldere på V power. Det kan osse meget nemt være korrekt. Det skyldes nøjagtig det jeg nævnt tidligere, nemlig at højoktan brændstof er langsommere om, at antænde. Dvs at det reelle tændingstidpunkt (aktiv forbrænding) faktisk er måske en grad eller 2 senere end det man regner med. Det burde så pr tommelfinger regel give mindre effekt. Men det er ikke sikkert, fordi med senere tænding har man osse mindre pumping loss.
Soo, there is a fine line.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) bent bs Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Tak for supergode indlæg, Det giver meget til eftertanke for en hobbymekaniker som mig. Jeg har bestemt mig for at fortsætte med V-Power, selvom jeg er klar over at en VW-boxer ikke kan udnytte det potentiale der er i denne type, alene renseeffekten tiltaler mig meget, har bemærket at mine udstødningspiber får en lidt sundere farve.
Mit forsøg bunder egentlig i en erfaring jeg har fra min 1303 Cab. Det er en USA bil som jeg var så uheldig med at motoren ikke var brugbar. Jeg købte en anden af FARMER, en pumpemotor 1600 med div. trim så den skulle yde 70HK.
For 2 år siden var jeg på rullefeldt i Esbjerg til Klub Vest træf, 75HK, solen skinnede og jeg fløjtede hele vejen hjem - dengang havde jeg V-Power i tanken.
For et år siden var jeg på igen og tænkte at nu er den lidt tilkørt, så det bør ikke være mindre. Men ak 70HK. Det startede med at da jeg kørte på fik den stukket CO2 måleren i halen, og ja der var lidt forurening der skulle justeres - og ja jeg kørte på alm. 95 oktan.
Jeg er ikke i tvivl om at V-Power har en virkning - også på gamle motorer.

-------------------------------------------
1303 cabrio,
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Nå det er DIG ! :-)

Det kunne jo osse være at den trænger til at blive sådan rigtig trimmet ind. En tur på rullefelt hjælper jo ikke meget på trimmet, hvis den er lidt ude og man ikke gør noget. Så det kan nemt være at jeg kan hente om ikke alt det tabte, så det meste, samt noget kørbarhed og brændstoføkonomi. Hvis eksempelvis den går lidt for fed ud ad landevejen er der en god chance for at den er lettere tilsodet. Så kan man hente meget ved at få den "renset ud" og justeret ordentligt ind.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Når du nu siger renset ud, så har jeg hørt at man kan smide motor op i rpm og så et skud danskvand i karburatorne. Og så pumpe den så den holder sig i live, Der er osse nogle film med det på youtube hvor de bruger en forstøver. Nogle der ved om det er noget der virker?

(permalink) bent bs Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Farmer, ja men jeg tror da at jeg vil kigge forbi engang hen over sommeren og få den trimmet rigtigt ind, jeg mangler såmænd ikke hverken hk eller køreglæde, men hvis der ligger et par heste og slumrer, skal de piskes igang. Jeg ringer nærmere.
Jeg vil dog lige tanke et par gange V-Power inden, for at se om mine udstødninger ændrer sig lidt i positiv retning. Jeg er lidt svær at rykke fra at der er en positiv virkning.
Måske skulle vi trimme dem begge - men det tager vi senere.

-------------------------------------------
1303 cabrio,

Reply

You must log in to post.