Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  forreste skivebremser piver

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På min netop færdig-restaureret 1302 cabriolet (min første vw med skivebremser), og som ellers går som en drøm, piver de forreste skivebremser. Er der noget at gøre ved det?

Jeg går ud fra, at det er belægningen på klodserne, der er problemet...eller hvad?
Er der forskel på bremseklodser (kvalitet), så man kan undgå dette piveri, ved evt. at købe nogle andre klodser? Eller forsvinder det med tiden?

Hvilke erfaringer har I andre?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ja, det er kvaliteten. Har prøvet nøjagtigt det samme for år tilbage. Det var klodser af mærket pagid.

Prøv at find nogle af de gamle i god kvalitet. Kører selv med dem med Asbest i.

Hvad kaliber har du?. Girling eller ATE, og hvis ATE så med 1 eller 2 huller i klodserne. Altså på bilen 0:).

Har lidt forskelligt liggende i gammel kvalitet. Har et sæt med Asbest til 1 hul og 2 hul til ATE.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er nok små vibrationer i bremseklodserne der gør det.

Jeg ville prøve at tage bremseklodserne ud og så smøre den med kobberfedt der hvor stemplet ligger an på bagsiden af bremseklodserne. Samr smøre lidt kobberfedt på de sider hvor bremseklodsen rammer bremsekaliberen. Det kunne afhjælpe det.

Jeg ved ikke om man stadig kan købe sådan en meget tynd "plade" "anti skrig plade" til at lægge imellem bremseklodserne og bremsekaliberne.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mht type kaliber, så er de mærket med VW logo. Både kaliber og klodser fulgte med projektet og ved faktisk ikke, hvilke type klodser jeg kører med.

Jeg prøver at smøre bagsiden på klodserne med kobberfedt i første omgang og vender så tilbage Henrik, når jeg ved mere om typen på klodserne. Jeg er hooked på et sæt med asbest.

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ok, En nem måde at se om det er ATE eller Girling er, at ved ATE kan du tage klodserne ud uden at kaliber skal af spindel. Det kan man ikke ved Girling

http://www.typ-17.de/index.php/cat/c652_Scheibenbremsbelaege.html

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ellers mener jeg FTZ har sådan noget antivibrations tape man klistrer bag på klodser - plejer at tage det vist det kun er lidt.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Skyggen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Slib belægningen på klodserne skrå i top og bund

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-16458.htm]
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På både ATE og Girling kalibrene skal stemplerne stå i en bestemt stilling. Enderne af stemplerne, der ligger an mod klodserne har en udfræsning der passer til føromtalte anti-skrigeplader. Disse kan - såvidt jeg ved - kun fås som en del af et renoveringssæt.

Det er vigtigt, at antiskrigepladerne er monteret. Herudover betyder kvaliteten af belægningerne en hel del. Jeg har selv kørt med både Girling og (nu) ATE-kalibre. Girling måtte jeg opgive at få til at tie stille. Efter en gang rengøring og smøring med kobberfedt - også der, hvor klodserne ligger an mod kalibrene - begyndte skrigeriet igen efter 3-4 ugers kørsel.

I dag kører jeg med ATE med 2 pinde gennem klodserne. Har lige måttet skifte klodserne (de gamle originale var slidt op) og erstattet dem med et sæt fra Hoffmann_Speedster. Hverken de gamle eller de nuværende (har siddet på 2 måneder) har givet uønskede lyde fra sig.....

(permalink) Dillen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har også haft problemer med Girling skivebremserne. Jeg prøvede alt; Fire-fem
forskellige fabrikater af klodser, skar riller, sleb hjørner og kanter,
smurte med kobberfedt, lagde bronze og gummiplader bagved samt påsatte
diverse klisterværk og fulgte alle de gode råd, jeg fik fra eksperterne i
alle tænkelige kombinationer.
Den sidste lyd, jeg hørte fra dem, var da de ramte bunden i
metalcontaineren på genbrugsstationen - der har været stille lige siden.

Martin

(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det må vel næsten være Girling kalibre jeg har på. Tænk sig...at der ligefrem findes anti-skrigeplader! Jeg har ihvertfald ikke sådanne monteret.

Martin; måske det også bliver den sidste lyd jeg hører fra mine ;-)

Nå men de lover jo regnvejrsdage lørdag-søndag...så er der lidt at rode med :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Montere højre kaliber i venstre side, og venstre kaliber i højre side, så hyler de ikke mere.... Hvis du ikke tror mig, kan du jo bare prøve at få dem til at hyle i bakgear.. Den samme fidus kan også bruges til kadanled der larmer..

Karsten

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Dillen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg husker ikke, om jeg forsøgte at ombytte venstre/højre, men mine hylede
også, når jeg bakkede og bremsede så jeg er ikke sikker på, om det havde gjort
den store forskel.

Martin

(permalink) ibdanmark Member
Skrev for 9 years siden | | | |

nu lyder jeg nok som en gammel mand,men jeg stod i lære den gang man gik fra asbest til det vi har i dag,
et af de mærker vi havde forhandling af var ikke glad for asbestfri klodser,så vi prøvede lidt af hvert inden vi fandt en løsning,køb et sæt nye klobser og en blyant,flæk så blyanten og mål stiften,find et bor i samme diameter og bor 3-4 huller i hver bremseklods put et stykke af stiften i hullet ,monter dine klodser og kør,så hyler de ikke mere

-------------------------------------------
bred buggy nu med spær
flere airbag frie zoner i dk
40753159
(permalink) Genau Member
Skrev for 9 years siden | | | |

De plader 1-0654961 omtaler er ikke mod lyde det er så ikke stemplerne drejer sig.
Bytte om på H og V kaliber ??????????hvad så med udluftskruen??????

(permalink) Dillen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Den med blyantstiften har jeg ikke hørt før. :-)

Man kunne sikkert nok udlufte inden montering ved at lade den klemme
om en træklods el.lign.
men jeg kan ikke lade være
med at tænke på, hvorfor man skal ændre på noget, for at få det til at virke.
Det kan ikke have skreget sådan fra ny.

Martin

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Genau.. Du udlufter dem før du monterer dem "upside down"

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) 1-0654961 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Såvidt jeg husker, havde mine Girling kalibre 2 udluftningsskruer hver - så de kunne bruges i begge sider.

Det kunne være spændende at vide, om man ved sideskift også skal flytte antiskrigepladerne......

(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har sådan noget anti hyle dæmper til at lægge bagved klodserne, det kan du komme efter
Rene

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

På mine Girling kalibre kom der klodser med asbest og så de plader. ingen forkerte lyde derfra.

På min anden 1303 har jeg kørt med 1 huls og 2 huls ATE. Satte asbest klodser i og intet andet. ikke noget sliben på kryds og tværs. Igen ingen forkerte lyde.

Men pladerne til Girling er nok vigtige, jeg var heldig at de stadig var der på min cabrio. Tror ikke vw sendte noget på gaden med skrigende klodser 0:)

(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er Girling kalibre jeg har på.
Har netop fået afmonteret bremseklodserne. Og kan se, at klodserne faktisk har en belægning på bagsiden. Er denne belægning "anti-hyl" eller skal der yderligere noget mellem klods og cylinder?

bremseklods 1.jpg
bremseklods 2.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Henrik Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg ville prøve at trække bremseklodsen hen af en stykke grov sandpapir, så den ¨glas/blanke¨ belægning forsvinder, det kan nogle gange hjælpe på hylen :)

(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Henrik, det blev også gjort inden montering... men ved brug, bliver de vel hurtigt "blanke"? Og det bliver selvfølgelig slebet igen, inden næste montering.

Jeg mangler åbenbart de plader vist på tegning mellem klods og cylinder, så mon ikke det løser sig. Rene har dem :-)

plader bremseklodser.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) HNC Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Gert, hvis de ser sådan ud efter kort tids brug bør du måske overveje at skifte dem ud med et nyt sæt. Det ligner at der har været bremsevæske på dem. Normalt bliver de ikke så blanke hvis de har været slebet på en korn 80 inden montage, med mindre de har været meget varme.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Gert Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Lidt update: fik pinlig rengjort og slebet klodser, monteret anti-hyle-dæmpningsplader (4 stk - en på hver bremseklodse) og fik smurt bremsecylinder-anlægsflade med kobberfedt.

Første køretur idag var uden en eneste lyd fra bremserne. Håber det fortsætter :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Faldt lige over mit gamle indlæg her og vil lige fortælle hvad det endte ud med;
Efter en kort periode uden "bremse-hyl" fra de forreste kalibere, kom det tilbage og var til sidst uudholdeligt. Jeg købte så efterfølgende nye bremseklodser (den nemme løsning) og har nu kørt en sæson uden problemer :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback

Reply

You must log in to post.