Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
09:15 iversen20: Buggy
20:04 Leif Bjørn Lønborg: Leo C
11:14 cab 1969: skivebremser
15:06 WBXManden: ?
15:06 WBXManden: pladearbejde
05:54 Helweg: Ankor wax
17:44 Mr-M: Tandstang

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Registreringsafgift på split camper - 13.440???

Tags:
No tags yet.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Check Brian. Det syntes jeg nok jeg kunne huske, selv om det er et stykke tid siden jeg har trukket en igennem.
Det kan være, at termen Personbil/beboelse bruges når der ikke er 4 sovepladser (?) Men det er ren spekulation. Jeg må lige spørge mig for.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) pech01 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej alle

Nu har jeg været hos SKAT, som udover det faktum, at de tog mine penge, var flinke til at forklare.

Regelsættet forholder sig (i hvert fald mit tilfælde) således:

VETERANBILER OG BRUGSVÆRDI:
Da det er en veteranbil tages der afsæt i bilens brugsværdi, og IKKE mar-kedsværdi. Frygten for – som flere har peget på - at SKAT går på den blå avis og ser, hvad de gamle biler blive solgt for, er altså umiddelbart en ubegrundet frygt. Min vurdering er, at det er en skrøne, idet det ret eksplicit er reguleret i registreringsafgiftslovens §10, stk. 4.

BEREGNING AF BRUGSVÆRDI:
”Brugsværdi” findes ved – som Jan også er inde på – at tage 40% af nyprisen på et tilsvarende køretøj (som SKAT dokumenterer ved en standardpris-blanket fra det relevante år). I mit tilfælde fås en afgiftspligtig værdi på 6800.

FRA AFGIFTSPLIGTIG VÆRDI (BRUGSVÆRDI) TIL REGISTRE-RINGSAFGIFT:
Der beregnes 105% af den afgiftspligtige værdi op til 81.700 og beregnes 180% af den afgiftspligtige værdi der er over 81.700. I mit tilfælde 105% af 6800 = 7100.

Registreringsafgiften er dermed 7140.

BEREGNING AF BENZINTILLÆG:
I forbindelse med registreringssynet blev det lagt ind i forbindelse med syn, at bussen kører 9,7 km/l. SKAT tager så det antal km/l, der ligger under 16 km/l og ganger det med 1000 kr. (præcis som Jan siger). I mit tilfælde fås således en benzinafgift på 6300 (6,3 km/l under de 16 km/l).

Samlet registeringsafgift og benzintillæg: 13.380.

CAMPER VS. IKKE-CAMPER
Som flere har været ind på, så er min bil synes som en ”personbil, beboelse”. Der er ikke længere noget i synsverdenen, der hedder ”camper”, så vidt jeg fik det fortalt.

DOG er min bil i skattemæssigt forstand ikke til beboelse, idet der ikke er 4 sovepladser og ståhøjde – selvom den er godkendt til det i synsmæssig for-stand. Den havde sikkert været bedømt anerledes, hvis jeg alene havde sendt de to interiøerbilleder de bad om, idet de så ikke ville kunne have fastslået antallet af sovepladser, og sikkert heller ikke den med ståhøjde.

Altså har jeg svaret afgift af den, som var det en personbil.

MODIFICERING VS. ORIGINAL
Selvom jeg har svaret personbilsafgift, så betyder det IKKE, at jeg kan mo-dificere løs, som der vist også er lidt usikkerhed om. Forudsætningen er fortsat, for at reglen om anvendelse af ”brugsværdi” til fastsættelse af den af-giftspligtige værdi, at skidtet fremstår originalt.

En herlig tur Høje Taastrup... Nu 13k lettere :-)

(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 9 years siden | | | |

hvad er der af krav til beboelse, udover 4 sovepladser a 50x180cm og ståhøjde??? ..jeg har svært ved at finde noget sort på hvidt :(

-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) 1961 ragtop Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det er sjovt at der er forskellige historier alt efter hvilken skat medarbejder man får fat i.....

-------------------------------------------
NEMESIS

Henv på 4093l4 fire otte
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

HM! Ja, der er hvertfald forskel på udregningen.
Jeg må indrømme, at jeg ikke var klar over, at "camper" termen ikke brugtes mere. (Jeg kan faktisk ikke helt forstå det, for det giver jo en vis usikkerhed andre steder i reglementet, set fra vores side. Det må jeg have læst lidt på)
Den med brugsværdien på en importeret bil, som så oven i købet bliver beskattet på 40% afgift har jeg heller ikke set før (?) Det er normalt af køretøjets oprindelige salgspris der ligger til grund for det.
Men når den nu (desværre) er fastsat efter 40% regelen, skal den som du osse selv skriver altid fremstå historisk korrekt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det har ikke heddet camper i de 13 år jeg synede biler og mig bekendt heller ikke før.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Har fået en vudering på min westfalia camper fra 71.
De vil heller ikke lade den komme på camper afgift pg. Den manglende soveplads.
Så ben kommer på veteran person bils afgift til 14.900

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968

Reply

You must log in to post.