Som Farmer og Rasser skriver er 6500 omdr mere end rigeligt til 120 hk på en 1914ccm. Hvis det er meningen at den maks skal have 120hk skal det helst ske før 5000 omdr, ellers bliver det en træls motor at køre med. Din knastaksel og andre stumper passer faktisk bedst til 140-150hk. Hvad skal du bruge motoren til? Race eller cruise og touring? Hvis du skal bruge den til cruise og touring skal du nok skrue lidt ned for tuningsgraden eller i stedet øge slaget på krumtappen. Husk topstykkerne er det vigtigste på motoren, brug en del tid på dem. Når man skal ”designe” en motor er topstykkerne som regel det første man vælger ud fra hvor mange hk man skal have. Der efter vælger man boring og slaglængde ud fra hvilket drejningsmoment og hvilket omdrejningsområde motoren skal arbejde i. Som nummer tre kommer udstødning og karburator.
Til sidst vælger man knastaksel, vippetøj og kompression, som nu nærmest er dikteret af de øvrige komponenter i motoren samt oktan tallet. Lige som tændings kurven og dyserne i karburatorerne er dikteret af hvad motoren forlanger.
Her er et eksempel på en motor som jer har bygget til mig selv. Det er en af de ”mildeste” motorer jeg har bygget, men en af dem som har virket bedst i forhold til hvilke stumper den består af.
Type1 1956ccm
Topstykker: Portetede 040 med 35,5 x 32 rustfrie ventiler
Boring: 90,5mm
Slaglængde: 76mm
Karburator: Weber 40 IDF
Udstødning: 1 ½” sidewinder med 2” potte
Knastaksel: 242° @ 0.050”
Vippetøj: STD 1.1:1
Kompression: 9.0:1
Effekt: 131hk@5175omdr.
Moment: 199nm@4222omdr.
Motoren er blevet rullet af flere gange, denne udskrift er den hvor den viser mindst.