Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:59 vw kdf haslev: søger torsionstang typ3 variant 72 73 længde 675mm dia.23,5mm højre side
19:30 Mr-M: type 1 strømdiagram
17:40 turbo-michael: Import
18:03 Dillen: Hvis en veganer slår en prut, - er det så en fibersprængning?
09:57 Mortensen: Svinghjul type 4
20:54 Bryrina: Reimo
11:34 Morten Stig: Tak Frank

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Sådan bygger jeg min 1915 motor

Tags:
No tags yet.

125
(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jeg skal i gang med at bygge mig en 1914/1915 type 1 motor. . Jeg har ikke bygget sådan en før, så jeg gør det bedste jeg kan, ud fra det info jeg kan finde.
Jeg havde en go 1300 som er blevet doner, og et godt udstødnings system,, så det skal jeg ikke købe.
Jeg skal ende med 120 hk, og Ca 6500 Max omd.
Jeg har 2 blokke i Tyskland, for at få dem flugtboret, og derefter fræst til 94 mm og full flow.
44 weber.
044 topstykker
Kontravægt 69 krumtap
215mm kobling
C45 knast.
Dobbelt gene Berg ventil fjedre
Extern oliekøler med armeret og klemte slanger
Oliefilter

Osv.
Jeg har lavet et vende værktøj, og en værktøj til at lege med ventil fjedre.
Hvis i har nogle fif og input er det velkommen

20150708_143101.jpg
20150708_143130.jpg
20150708_143222.jpg
20150708_143259.jpg
20150708_143304.jpg
20150708_143323.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Riis Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Det ser spændende ud

Ps. Vil du bytte værksted. Mit er på 4m2 og har et ujævnt betongulv :-)

(permalink) Hagen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Hej Martin

Du skal lige være opmærksom på at 044 toppe skal nulres omkring køleribberne.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=631461

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

He nej tak til værksteds bytte. ☺
Tak for tip. Jeg kigger lige på, hvordan jeg kan optimere lidt ved køle ribberne.
Jeg vil lave mest muligt selv, når jeg bygger motoren.
Jeg skal have hjælp på fræse arbejdet, men ellers vil jeg prøve alle arbejdsopgaver selv.
Jeg har lavet nogle 1600 diverse motorer med kompressor opsætning osv, og en del porsche 911 motor., men ikke en pint lille vw.
Det største opgave er, at sortere i alle de forskellige meninger der er. Lige meget hvem man snakker med, er der skræmmende historier om hvor meget sjusk/fejl der er lavet, forkerte stumper, og ringe kvalitet af de dele man køber.

Jeg er glad for alle input.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Hummel Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Uden at fornærme nogen tror jeg at du enten skal sænke dit forventet antal Hk, eller skrue op for din max opdrejninger. 120 hk ved 6500 RPM i en 1915cc lyder i mit hoved som en stor udfordring.

7500 RPM så hjælper det på det :D

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Uden at fornærme nogen, så vil jeg sige, at det er noget sludder. Det er et spørsmål om korrekt flow til motorstørrelsen og en god kombination af stumper.

Feks: 1914 : http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1205306.jpg
Eller en 2054, med en knast der er 7 grader mildere end en Engle 284: http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1208209.jpg

Men jeg vil give dig ret så langt som, at det er ikke bare lige.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 4 years siden | | | |

120hk ved 6500omdr og 1914.... det er der da ikke det store problem i?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Nej vel. ;-)

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) vwheino Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Her er der lidt fra de 2 blokke der skal bruges :-)

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) vwheino Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Og hjemmelavet vendehøjde værktøj :-) martin for lov at nørde..

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) 67_looker Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Som Farmer og Rasser skriver er 6500 omdr mere end rigeligt til 120 hk på en 1914ccm. Hvis det er meningen at den maks skal have 120hk skal det helst ske før 5000 omdr, ellers bliver det en træls motor at køre med. Din knastaksel og andre stumper passer faktisk bedst til 140-150hk. Hvad skal du bruge motoren til? Race eller cruise og touring? Hvis du skal bruge den til cruise og touring skal du nok skrue lidt ned for tuningsgraden eller i stedet øge slaget på krumtappen. Husk topstykkerne er det vigtigste på motoren, brug en del tid på dem. Når man skal ”designe” en motor er topstykkerne som regel det første man vælger ud fra hvor mange hk man skal have. Der efter vælger man boring og slaglængde ud fra hvilket drejningsmoment og hvilket omdrejningsområde motoren skal arbejde i. Som nummer tre kommer udstødning og karburator.
Til sidst vælger man knastaksel, vippetøj og kompression, som nu nærmest er dikteret af de øvrige komponenter i motoren samt oktan tallet. Lige som tændings kurven og dyserne i karburatorerne er dikteret af hvad motoren forlanger.

Her er et eksempel på en motor som jer har bygget til mig selv. Det er en af de ”mildeste” motorer jeg har bygget, men en af dem som har virket bedst i forhold til hvilke stumper den består af.

Type1 1956ccm
Topstykker: Portetede 040 med 35,5 x 32 rustfrie ventiler
Boring: 90,5mm
Slaglængde: 76mm
Karburator: Weber 40 IDF
Udstødning: 1 ½” sidewinder med 2” potte
Knastaksel: 242° @ 0.050”
Vippetøj: STD 1.1:1
Kompression: 9.0:1
Effekt: 131hk@5175omdr.
Moment: 199nm@4222omdr.

Motoren er blevet rullet af flere gange, denne udskrift er den hvor den viser mindst.

1956_131hp.jpg

(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Flot udskrift,!
Jeg kan bedre li at blive overrasket, end skuffet, derfor har jeg sat en realistisk mål på 120 hk. . Alt over det er velkommen ☺
Jeg vil gøre mit bedste for at optimere mine ny 044 topstykker. Flow. Kammer. Og ligeledes at alt er i balance i motoren.
Jeg vil have en motor der kan bruges til hverdag, men den skal trække minimum 6500 omd, og have et Max Moment ved omkring 5000 omd. . Den skal sidde i en let bobbel, der er lavgearet. Og jeg har, og har haft motorer med masser af bundtræk,, nu er det tid til at lege med omdrejninger. ☺
Jeg har en masse søde/dygtige mennesker omkring mig, der guider lidt, og sparker mig ind på sporet, når jeg er ved at køre af.
Men fedt med nogle eksempler på opsætninger, og resultatet af forskellige motorer.
Mere af det tak.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jeg er lidt forvirret her.... har du ikke haft en 1914 cc i før?

/Peter

(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jo.. Men så fik jeg den ide, at jeg skulle under 10 min på nurburgringen.. Jeg byggede en 2,2 subaru i boblen, som jeg stadig kører med.
Jeg kørte 24 runder på nurburgringen, med 9.44 som hurtigst.
Nu er jeg så kommet i type 1 Humør igen. ☺

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Spørgsmål 67 looker..
Hvad havde du lavet ved dine topstykker, på den 1956 du viser eksempel fra.?
Har du slev portet dem? Og har du selv lavet motoren fra bunden?
Det er da rigtig mange hk, du laver med rimelig små Ventiler. . Du må have ramt helt godt med flow.
Mvh Martin

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Her er den udstødning jeg skal bruge. Den lavede jeg til den tidligere 1914. Der er diskret sidepipes.
Rigtig go lyd,, ingen resonans.

20150710_192904.jpg
20150710_192844.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Det så her vwnettet mangler en "syntes godt om" knap. (Syntes jeg iøvrigt på flere af dine tråde)

-------------------------------------------
Type 1 59- low riders, the ride is the destenation. Detkudugodtliatvide(sjovtA)hotmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Det er lidt specielt med sidepipes. Men hele min bil er lavet lidt costum, med finurlige løsninger.
Der er rigtig go lyd fra det, og ingen larm når man Cruiser. Det er også helt gemt under bilen, så der er lidt clean style.

20150710_152754.jpg
20150710_193555.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Mads B Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Spændende projekt.... hvad løb flugtboring af motorblokke op i ?

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jeg ved det ikke i nu. . Det er udo becker i Tyskland, der får det gjort.
Men tror det koster Ca 1000 pr blok + forsendelse.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) fvee Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Husk at kontrolmåle (Cylindimåler) dem inden du samler.
Det er jo 100/dele vi taler om.

(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

De har sådan et cylinder måle værktøj i biltema. Er det nøjagtigt nok.?
Affaringer?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) FrostyRacing Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Wow 9,44 på Nordsløjfen's 20,8 km det er ca 130 km i gennemsnit, godt gået Martin :-)
Jeg skal der ned til OldTimer GP her først i August glæder mig :-)

-------------------------------------------
http://www.aircooled.dk
Er fra AA
(permalink) martin Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jeg har ikke målt på cylinder i nu.. Selve stempel/cylinder kit kommer fra AA performens. Det er lækkert ud. Alle 4 Stempler vejer ens inden for 0,2 gram. ..flot.
Jeg har før været med til at skulle grave 18 g ud af mahle Stempler, før de var ens.
Hvor meget må cylinder være skæve?
Hvad gør man, hvis men måler skævhed.?
Hvem kan lave dem, så det er en 100 procent i orden?
Vægt på Stempler
496,0
496,1
496,1
496,2

-------------------------------------------
karmann martin

125

Reply »

You must log in to post.