Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ny type Hovedlejer.

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Er der nogen der har gjort sig nogle affaringer, med de (ny) type 1 Hovedlejer. Midterlejet er uden stål bagside, og vejer ikke noget.
Jeg er interesseret i affaringer, eller link med folk der har gjort sig nogle affaringer. .
Jeg tænker at der var en grund til at vw lavede dem med stål.?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja du tænker som sædvanligt rigtigt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Vi har snakkede om det flere gange.. For og imod. . Men der burde være nogen der har gjort sig nogle affaringer.
Måske er de lette lejer mere skånsomme for blokken, måske er stål lejet for hårdt, og derved laver det trykmærker ned i leje skålen.
Jeg tænker bare højt. ☺
De ny lejer jeg skal bruge til min motor er med stål, men jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har prøvet de ny lette versioner.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det kunne jeg faktisk også godt tænke mig at vide.
Noget siger mig at at lejer uden stål er billigere at fremstille og der må jo være en grund til vw lavede det ene leje med stål bagside - og ikke de 3 andre. Måske fordi det er 2-delt ?
Kan man stadig få Kolbenschmit hovedlejer ?

Jeg har lige skilt en gammel AB motor ad hvor der på bagsiden er stemplet KS og vw mærke og så en elefant. KS er det Kolbenschmidt ?

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

du kan godt få Kolbenschmidt men de er uden stålinlæg idag

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

KS er kolbenschmidt.
Stål lejer blev mont. i motorer til lande med meget KOLDT klima = (lettere start)
Jeg bruger dem i mine Vee motorer. Holder målene bedre.(ovalitet)

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lige meget hvilken lejer du vælger, så skal du prøvemontere dem i blokken, og spænde blokken sammen, med Moment, og uden krumtap, og derefter måle lejerne og tjek pasform .
Jeg har set det flere gange, her på det sidste, at lejer er skæve, og elendigt bearbejdet.
I øvrigt så er De uoriginale knast lejer vejer Ca 4 g pr stk. De originale er med stål og vejer 13,5 g pr stk.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er delvis rigtig. krumptappen styrer jo lejerne, men så kan men ikke måle såååååååå??

(permalink) Mads B Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Man kunne vel måle med plastik gauge hvis man virkelig ville

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nej

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har lige bestilt Kolbenschmidt og Silverline - jeg vil se/mærke/prøve med egne øjne, og måle efter alle kunstens regler. Næste gang bliver det 2 andre mærker.
Der må være noget der dur - det kan ikke være skrammel det hele. Og Historier som " Jeg har hørt at Silverline er noget lort - det siger min fætters onkel der er gammel VW-mekaniker" kan jeg ikke bruge til noget.
Jeg vil selv se og afprøve.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nemlig SÅDAN skal det gøres.
John

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja jeg troede jeg havde bestilt Kolbenschmidt men det havde jeg så ikke.
Jeg bestilte ved Werk34 som har vældige billeder af Kolbenschmidt på deres side - dog uden at skrive det. Jeg modtog noget "Bronzinas Sintermetal" fra Industria Argentina !!!!!
Men så kan jeg lære det ;-)

Umiddelbart ser de rigtigt fine ud og er ikke ren aluminium.
Så er det bare om de holder mål.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det ser faktisk godt ud :

http://sintermetal.info/sinter/english-catalog.html

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har kørt med begge typer lejer i min ræser motor med 9800 O/min uden problemer.
Men motoren er meget fint afbalanceret tror det gør en forskel. Slag 72mm Boring 94mm

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Oilen har vel også en del at sige. Har hørt at mange moderne biler har alu lejer hvor man kører på multigrade olier.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

https://www.youtube.com/watch?v=8aBsC-yyFiU

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ham vwdarin har lavet mange film.. Jeg ved ikke hvad han er, og hvad han kan. . Men han ved snakker om en masse spændende emner, vedr type 1 motorer.. Han har lavet en go film, hvor han forklarer en masse om de forskellige motorblokke, man kan bruge.
Emnet med den lette ny type Hovedlejer (midter leje) har jeg/vi snakket meget om. . Jeg kan ikke finde nogen, der har oplevet noget dårligt, med de ny alu lejer, men personligt, skal jeg ikke bruge dem.. Mine sidste 4 motorer jeg har samlet, har jeg fundet stål leje til..
Du skal kontrollere alle lejer GRUNDIGT. Jeg satte også mine i blokken, og spændte den sammen, for extra kontrol.. Jeg har haft 3 sæt lejer, med alvorlige fejl.. Skæve/hakket.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvis man finder gamle orginale knast lejer, vejer de over 3x mere, end de ny knast lejer, man kan købe i dag..
Der var nok en grund til at vw brugte en masse energi på, at laver alle lejer, i forskellige materialer.. Det har været dyrt og bøvlet, og det gjorde de ikke uden grund.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ang hovedlejer så syns jeg det har været rimlig nemt at finde nogle MED stål.
Jeg har lige fået 3 forskelige sæt hjem som jeg skal undesøge nærmere. Alle MED stål

Original VW Mexico.
Silverline.
Sintermetal.

Ved øjesyn (med briller ;-) ) ser Sintermetal bedst ud - eller de ligner de originale mest.
De 2 andre ser også okay ud - dog er jeg utilfreds med de originale Mexico hvor leje 4 har raslet rundt i kassen op ad leje 2 så det nærmest er blankpoleret.Ellers ingen hakker eller uregelmæssigheder. Så må vi se hvad målingerne siger ved samling.
Jeg har tænkt mig at fortsætte i samme stil med plejl og knastlejer.

/John

lejer.jpg

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) sjukke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Øv
Har for godt en månede siden lagt en 1914 (lidt af en skriger) sammen, er dog ikke kommet længere end longblok pga husrenovering. Jeg har brugt Mahle hovedlejer, men bemærkede ikke lige vægten på lejerne. Nu overvejer jeg at skille den af igen, for at finde ud af hvad jeg egentlig har i motoren. Som jeg kunne se på det link John sendt, så er Mahle et af problem lejerne eller hvad?
Hvad råder i mig til?
Mvh. Lars

img_1765.jpg

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Man skulle synes, at hvis de ny lette lejer var dårlige, så ville man have hørt noget mere til det..!?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) sjukke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Lidt det jeg indirekte antyder, men omvendt når jeg scanner de forskellige forum, så er der flere der antyder, at de nok er ok til standart motor, men når der er lidt ekstra belastning på, så vil man ikke bruge dem.
Havde bestemt ikke tænkt at denne motor skulle overleve 50.000 km eller mere, ville nok åbne den for kontrol til næste vinter.
Nå jeg må se og blive færdig med det badeværelse, så jeg kan komme igang igen, indtil da overvejer jeg hvad der skal ske.
/Lars

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvis du alligevel åbner motoren næste vinter så kør - de kan vel umuligt være så ringe at de ikke kan holde en sæson.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) SJN Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tror nu at man skal passe på det der med gråspurve og kanoner. Har selv brugt KS lejer i min 2275 og da jeg efter 2 sæsoner (uheldigvis) måtte flække blokken igen så var det ikke lejerne der fejlede noget. Tværtimod var de som nye. Er muligt at de i en 100.000 km benchtest på en voldtunet motor ikke er lige så holdbare som de originale, men sørger man for at få samlet, målt og afbalanceret sin motor godt, så har jeg svært ved at tro at der er noget problem i dette. Har endnu tilgode at høre at et sæt lejer der var monteret korrekt og motoren lavet ordentlig, skulle være slidt op på notime. Med den kvalitet der findes på diverse andre komponenter i motoren tror jeg der er andet man skal bekymre sig om end lejerne ...

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers

Reply

You must log in to post.