Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lejer i plejlstænger

Tags:
No tags yet.

(permalink) Banken Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg er ved at renovere en ældre motor, og holder mig til at skifte lejere og løftere.

Jeg vil gerne skifte lejerne i plejlstængerne da jeg fornemmer et lille "slip".
Skal man holde fingrene fra det og købe nye? Eller kan det gøres ordentligt?

-------------------------------------------
Slow and steady wins the race!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Man kan ikke gøre andet ved plejllejerne end at købe nye. Hvis du kan mærke slør skal du tage plejlstængerne af og se om krumtappen har taget skade. Hvis den ser fin ud skal du måle sølen (lejefladen på krumtappen) dels for slid, ovalitet og hvis den ligger på mål kan du betille nye lejeskåle.
Hvis sølen er blå eller på anden måde misfarvet skal du spare dine penge og finde en anden.
Til siderne må de have næsten en millimeter slør.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Banken Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ved nærmere inspektion er det lige præcis det sidegående slør jeg mærker!

Tak.....

-------------------------------------------
Slow and steady wins the race!
(permalink) warp Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvorfor vil du skifte løftere? Hvis der er slør ved løfterne er det blokken der er oval eller konisk og det hjælper ikke kun at skifte løfterne. Der skal bøsninger i eller en ny blok til. Men mål det nu lige ud og se om tolerancerne er i orden inden du skifter gode originale dele ud med dårlige Kina-dele. Desuden er det risiko for at køre knasten flad hvis ikke løfterne og knasten køres korrekt ind sammen og løfterne desuden er af rette kvalitet.
Hvis motoren er værd at renovere ville jeg som minimum også kigge på ventilstyr i topstykkerne, bøsninger i plejlstænger, slør i vippetøj, hovedlejer, cylindre og stempelringe.
Det er spild af penge bare at skifte lejer hvis resten af motoren er slidt op.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Husk at måle Plejlstængerne for ovalitet inden du monterer
nye lejepander (husk korrekt tilspændingsmoment inden du måler)

(permalink) Banken Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Motoren skal selvfølgelig måles efter!!
Holder den ikke mål, skal den flugtbores.

Der er som sådan ikke noget i vejen med løfterne, men de har nogle bitte små krater i fladen.
Jeg ved ikke om det er kriminelt, men tænkte at de måske burde skiftes.

Jeg ku bare ha fyret op for den gamle motor, men der er sjovere rode med det.
Det kan godt være det bliver lærepenge - men så har jeg forhåbentlig lært lektionen til en anden gang.

-------------------------------------------
Slow and steady wins the race!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Du har helt ret, der skal bestemt nye løftere (og sikkert også knastaksel) til, og jo der er som sådan noget i vejen med dem ;-)
Når det ser ud som du beskriver. Det er dog helt normalt, og ses ofte. Byt til nyt, og mål mål mål og kontroller.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Banken Member
Skrev for 8 years siden | | | |

De bliver skiftet :)

Jeg vælger at tro at blokken kan bruges da den har været parkeret siden start 80'erne (og er fra 71)
Men det er jo langt fra en selvfølge...

Jeg er igang med rengøring - så må vi se!!

Hvem skal jeg ha til at flugtbore og måle den igennem?? Bor ved Vejle, så gerne Fyn eller Jylland.

-------------------------------------------
Slow and steady wins the race!
(permalink) Banken Member
Skrev for 8 years siden | | | |

De bliver skiftet :)

Jeg vælger at tro at blokken kan bruges da den har været parkeret siden start 80'erne (og er fra 71)
Men det er jo langt fra en selvfølge...

Jeg er igang med rengøring - så må vi se!!

Hvem skal jeg ha til at flugtbore og måle den igennem?? Bor ved Vejle, så gerne Fyn eller Jylland.

-------------------------------------------
Slow and steady wins the race!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nå du har skilt den ad? Ellers ville jeg have rådet dig til blot at spænde blokken efter.
Der er et par firmaer i Tyskland der kan flugtbore.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.