Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  4 gearkasser og 1 motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) kim_engrob Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hejsa.
Jeg mangler hjælp og erfaring til at vælge hvilken af disse 4 gearkasser jeg skal sætte på min kommende Buggy.

Vil du hjælpe med gode råd og fif?

Min motor har koden: AD754236 og skulle ifølge theSamba.com være en TYPE 2, 1600cc motor fra 1971-1973.

Gearkasserne har nedenstående koder: (Beskrivelse fra Volksworld.com)
AM4585627:1300 3.78 / 2.06 / 1.26 / 0.93 - 4.375 Saloon and Cabrio from 8/70
DC0946689:1500/1600 3.80 / 2.06 / 1.26 / 0.89 - 4.125 Type 3 IRS from 8/68
AM17 04 4:1300 3.78 / 2.06 / 1.26 / 0.93 - 4.375 Saloon and Cabrio from 8/70
AH4501675:1500/1600 3.80 / 2.06 / 1.26 / 0.89 - 4.125 IRS from 8/68 – 8/72

1 motor og 4 gearkasser.jpg
gearkasse-1.jpg
gearkasse-2.jpg
gearkasse-3.jpg
gearkasse-4.jpg
motorkode.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Med store bagdæk AM og med std. rulleomkreds ville jeg vælge en af 1600 gearkasserne. Std. rulleomkreds er 1900-1910mm.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

"AM 17 04 4:1300"
Er fra den 17 april 1974

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) kim_engrob Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for svar Frank og John.
Er der andet jeg bør tænke på når jeg vælger, eller er det lige nemt/svært at bruge den ene 1600 frem for den anden?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nogle type3 gearkasser har ikke pinolhul i skiftestaven opad. Man kan bore et eller tage en fra en type1.Skal du ikke også skifte skiftehuset for at bruge et andet forreste ophæng? Men uanset ville jeg nok bruge type3 gearkassen. De har som regel ikke haft så hårdt et liv som type1.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Da jeg satte en DC gearkasse i min 1303 måtte jeg skifte næsehuset og tog også hockeystaven med. Kan ærligt talt ikke huske om det blot var fordi type 3 næsehus var til gammel type. Det er ikke nogen stor operation, blot husk at få hockeystaven ind i vælger armene

"bagi" var der ikke huller til type 1 gearkasseophæng. Men gearkassen var forberedt det var blot at banke de propper ud, der sad i hullerne.

Men som Frank siger, så ville jeg også tænke over hvad dækmontering/fælge jeg skulle køre med på baghjul

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg køre med 1600motor i min buggy og en 1200 gearkasse, og har store bagdæk på 275-60-15
Men synes min tager for mange omdr ved fx 100km/t , så jeg overvejer at lave om til 1600gearkasse istedet, for at få omdr lidt ned,
Kender 2 som køre med 1600 gearkasse i deres buggy, og de er meget mere rolige/behagelige og køre fx 100km/t i, mener det er 2-300omdr i forskel, men det gør os en del

(permalink) kim_engrob Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mange tak for alle svarene. Jeg skal have kigget lidt mere på de 2 "store" gearkasser, og så må jeg hellere vælge en af dem. Jeg skal under alle omstændigheder have ret store bagdæk på min buggy :-)


Reply

You must log in to post.