Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Advarsel MAHLE 1675 ccm og varme

Tags:
No tags yet.

(permalink) TK Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har kørt ca 10.000 km med et cyl/stempel sæt fra MAHLE. Det har faktisk været super - godt bundtræk og fornuftig momentkurve. Alt i alt en behagelig oplevelse.
MEN MEN - var nok lidt for hård med gaspedalen over en relativ lang motorvejs strækning - var godt klar over, at olie- og motortemperatur kunne blive lidt heftig ved hård belastning. Ak ja manglende trækkraft og minus cyl. 4 til følge. Brændt stempel og revnet cylinder blev resultatet. Kørte med std. oliesump og std. oliekøler, hvilket nok var en fejl.
Der er nu et par muligheder.

1. Opsætning med brugt 1600 cyl. sæt
2. MÅSKE er der en ude i den store VW - verden, som ligger inde med et tilsvarende ødelagt sæt, som vil sælge de stumper, som kan bruges. Diam- 87,87 mm.

Jeg hører gerne fra jer - hvis der skulle ligge et stempel med cylinder ude i verden
.
(Efterfølgende montage af ekstern oliekøler.)

20150910_195428aa.jpg
20150910_195400aa.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Det kunne også ske på en std. motor. Du skal finde årsagen i stedet for at give cylindersættet skylden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Du har selvfølgelig ret Frank - jeg giver faktisk også mig selv skylden.
Det undrer mig dog en smule - har kørt med alle køleblik / køleplader - også "glemmepladerne".
Jeg har dog monteret en tysk KAMI "tandbeskytter" på motorklappen - kunne måske være medvirkende.

tandbeskytter aa.jpg
1f623.bmp

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

ja når du selv indrømmer hvad fejlen var - tænker jeg også at cylindersættet er fint nok...

det er en nok desværre en ren fejl "40" ;-) det er en almen kendt motordræber at gi sin luftkølet for mange snoninger for længe ad gangen på motorvejen.. har selv gjort det et par gange for lang tid siden.

og jo tynderer cylinder jo dårligerer leder den varmen - det var jo næsten dømt til at gå
galt med en ilter fyr bag rattet ;-)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Forkerte eller tilstoppede dyser, forkert tændingstidspunkt, forkert karburator/strømfordeler. Tændingsavancering der ikke virker. Tilstoppet tomgangsdyse i en karburator ved motorer med flere karburatorer- symptomerne går væk når den får noget gas :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Jeg har kontrolleret en del cylindere fra 1914 kittet som måtte hones op da de var under mål. Kvalilten variere for meget.

Har kørt med en overdosis på 9800 O/Min og set samme problem. Mit problem forsvant ved det rigtige mål. Men jeg tror Frank har svaret på dit problem.

JP motorsport har løst det ved at lave cylindrene tykke så de ikke blive ovale og klemmer i en ny stål leggering.

Bare input til tråden

(permalink) vw_arne Member
Skrev for 9 years siden | | | |

TK
Jeg har et Mahle cyliner/stempelsæt fra en adskelt motor hvor det ene har lidt samme skæbne. det ser ud til kun at have kørt få km.der står 87/93 på stempeltop.
(har ikke selv kørt med(ødelagt)motoren)
ved ikke om det er noget du kan bruge?
Mvh Arne

-------------------------------------------
vw.arne@tdcadsl.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Mahle cylindere var generelt noget skrammel de sidste år inden de fik nye værktøjer.(2012) Det var ikke unormalt at skulle købe 2 sæt for at få et godt sæt. Idag er de noget bedre, men AA cylinderne er faktisk bedre end Mahle idag. Der kan så være noget med at man skal vælge "korrekt" når man vil snurre højt, da der er 3 kvaliteter på stemplerne.

Ovenstående problem med slip in 1680 sættet er velkendt. Motordræberen hjælper absolut heller ikke på det. Mit gæt er en kombination af tændingstidspunkt, fuel mix og for lidt køleluft.

Før i tiden lavede jeg osse af og til en af den type motorer. Jeg fandt ud af at den eneste måde at få dem til at leve lang tid på var at lave "zero deck" og så have vendehøjden i topstykkerne, og endvidere sænke kompressionen til 7,5-1. En af dem ved jeg der har krydset 40000 km. De første 35K i en 1303, derefter i en buggy.

JP´s cylindere er bestemt dejlige, men ikke nødvendige til almindelige effekter op til omkr. 90 hk/l. Derefter kan de absolut være et godt alsternativ.

TK. Det er da startskuddet til at du skal bygge dig en ordentlig motor nu ;-) Ikke nødvendigvis kæmpe, men noget der dur.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TK Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Til Bornholmer.
Jeg hælder også lidt til din bemærkning om tyndt gods og hermed manglende evne til at bortlede varme. Med hensyn til drab på luftkølede maskiner ved for mange snoninger - så er 4.500 - 4800 omdr/min. nu ikke så meget. (Smiler)
Det må bemærkes at det aldrig lykkedes mig i min ungdom, at tage livet af maskiner i de luftkølede, som jeg havde dengang. NSU 1000 TTS (Rally 1970 - 1971)og senere VW 412E.
NSU'en slog kolbøtter og WV'en rustede op.
Til Frank.
Karburator std. Solex 34 PICT 3
Dysser std. efter bogen til 1600 ccm.
Fordeler BOsch 0231 170 186 JFU4
Fortænding ved 900 omd/min. 10 grd. før top
Avancering ikke udmålt efter bogen - dog konstateret bevægelse ved gasgivning
Tilstoppede dysser - NIX
Skrevet med smil og godt humør.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Forudsat at motorens roterende dele er i nogenlunde balance, er det ikke omdrejningerne der slår den ihjel, ikke det der hvertfald. (i gamle dage var der en tommelfingerregel med, at man ikke skulle cruise med mere end 4300 omdr med en std motor)

Hvis du har indstillet tændingen til 10 gr. BTDC uden at have begrænset den i den anden ende, så er der god mulighed for, at den avancerer til 33-34 gr @ WOT. Det er mere end nok!!!
At karburatoren er dyset pr instruktionsbog er jo n;sten et klokkeklart signal om, at motoren har kørt mager på fuld last. En simpel udskiftning af udstødning fra en std til feks. en 4-1 header kræver jo almindeligvis en dyse der er 0,25-0,50 større end std.
Men det er da rart at humøret ikke tog skade ;-)

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) bent bs Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej TK
har et enkelt MAHLE 87,93 sæt stående, har aldrig været monteret.

-------------------------------------------
1303 cabrio,
(permalink) TK Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Hej Bent.
Tak for dit tilbud og indlæg. Jeg tror, at jeg vælger det vi i gamle dage kaldte en "krigsreparation" - billig løsning.

For at imødekomme enhver misforståelse af overskriftens ordlyd - vil jeg gerne, som jeg også har skrevet til Frank gøre opmærksom på, at årsagen til skaden helt og alene er min egen skyld - kald det manglende viden eller omtanke. Selvfølgelig skal man tænke sig om med en gammel mekanik og samtidig kun 2,5 liter olie i bundkarret.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Blot af nysgerrighed, har du ikke nogle målere på din motor, tænker olietemp o.s.v.?

(permalink) TK Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja jeg har monteret olietemp. måler (gammel vane)
Må dog indrømme, at jeg ikke har kontrolleret nøjagtigheden på målingerne

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ok, var bare nysgerrig på om du ikke kunne se at den blev for varm der.

Og nej det med nøjagtighed er godt nok svingende selv med "VDO". Det handler mere om at kende sit instrument :O) end hvad den viser

(permalink) TK Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Ja det er korrekt Henrik.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Apropos ure/følere. - køb Stack hvis i skal have nye. Det er de mest præcise på markedet, med mindre man går over i temperatur kompenserede, som Westtach og Dakota digital.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Sidst jeg kontrollerede mit VDO, viste det 100 grader når vandet i en elkedel kogte. Det kan jeg godt leve med.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TK Member
Skrev for 9 years siden | | | |

Motordræber - ja er ikke så kvik mere - overvejede lidt om det var mit nye tilnavn. Det tog lidt tid inden der gik et lys op for mig.
Motordræber/tandbeskytter - ja køleluft stjæler den ganske afgjort. Prøvede et lille forsøg i går aftes.
Ved godt, at det ser "lamt" ud som de yngre siger - men det virker. Jeg prøvede, at montere motordræberen omvendt - med upside down.
Der må gerne grines - men det blev til en "Super Kühler" max. 80 grd. olietemp ved hård kørsel over 20 km.
Der må grines og hånes.
Helt sikkert køleproblemer + andre faktorer.

20150923_095528_resized.jpg
20150923_095540_resized.jpg

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 9 years siden | | | |

anderledes look :O)

Jeg ville pille den helt af og køre uden. Hvis man kører hele året kan jeg godt se det praktiske i at den tager regn og sne som ellers ville have i motorrummet. Har selv kørt med den i tidernes morgen.


Reply

You must log in to post.