Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Affaringer med lambda værdi på tunings motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej. Er der nogen der vil dele lidt affaringer ud, hvor fed blanding en 1914 motor skal have som minimum. AFR værdi?
Jeg er mest vant til indkøring at turbo/kompressor motorer, så er ikke helt på hjemmebane med suge motor.
Motoren er rimelig frisk. 6500 omd og Ca effekt 115 til 130 hk. Ved ikke i nu.
Det er fuldgas værdier jeg er interesseret i.
Som min er nu, hvis jeg giver fuldgas på motorvejen op ad bakke.
3000 omd= 12,8
4000 omd= 13,0
5000 omd =13,4-13,5
6000 omd =13,1
6500 omd= 13,2
Det er Ca de tal jeg kører med. . Jeg har testet mens det er koldt, Ca 8 grader, og tørvejr. . Tallene vil nok blive lidt mere fed, når luft temp stiger,.

20151207_150350.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg plejer at sigte efter 12-13 stykker ved WOT (WideOpenThrottle)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mads B Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg er ikke så piver.... jeg kører 13-13.5 på min turbomotor... der er mere effekt at hente ved 13.5 end ved 12

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har altid gået efter 12,0-12,5 på trykladet. Måske 11,8 lige inden den ringer helt ud.. Det har virket for mig..
Jeg har så hørt mange steder, som Mads skriver, at på (moderne) turbomotor, de kan sagtens køre 13,5, og det gir go effekt.
Som jeg kan læse mig frem, er 13-13,5 rigeligt fed på en sugemotor, og jeg ligger nu på 12,8 til 13,2. . Den laver et lille udsving til 13,4 ved 5000 omd, men bliver federe igen derefter.
Flere affaringer tak.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nu skal vi lige være helt enige om at det er med FULD gas, og at det er en gammel 8 ventilet boksermotor, og at vi ikke har nogen forureningskrav, katalysator eller andet gøjl at tage hensyn til.
Mener i så stadig at der er mere effekt ved 13,5:1 ? Det er nyt for mig nemlig. Men jeg er ikke for gammel til at lære endnu, så gider i forklare hvordan det hænger sammen, og hvorfor fysikken pludselig har ændret sig?
Jeg kan måske forstå det hvis vi snakker en hypermoderne motor med flere indsugningsventiler, og specieldesignede forbrændingskamre og stempeltoppe, hvor man så vha. moderne indsprøjtning, kan få så fin en forstøvet blanding, at den giver maks effekt på lidt mere mager blanding, end vi er vant til med vores gamle motorer.
?

Men det er da bare i rullefelt og se hvad den giver maks ved. Feltet lyver ikke ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Rasser hvis du husker fra Dynoday, så er originale motorer jo magre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg husker også at når der har været en org. motor der har kørt lidt mager, så har Laulund altid sagt at der lige skulle laves en lidt større hoveddyse til den ;-).

Men jeg vil stadig gerne have lidt bevis for hvorfor "man" nu pludselig siger at max effekt hentes bedst ved 13,5. Det er som sagt nyt for mig, men jeg lytter gerne hvis der er nyt info.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er ikke nyt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg kører 13-13,2 ved fuldstændig Max gas, op af bakke på motorvejen.
Jeg tænker ikke Max effekt, jeg tænker sikkerhed. . Jeg vil være sikker på, at jeg ikke ødelægger noget, hvis det er for mager.
Som jeg husker subaru motoren, gik den 12,5 ved Max, og der læste /hørte jeg, at den ville gå bedre, og få flere krafter, hvis den blev magret lidt ud.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Frank, det er nyt for mig.
Som jeg skriver kan jeg til dels forstå lidt af logikken bag, hvis vi snakker på en helt moderne motor.
Men på vores gamle motorer med karburatorer??

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er vel underordnet om det er karburator eller indsprøjtning.
Det mere forbrændings kammeret/ventil osv, der er meget gammeldags.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja, det skrev jeg også i tidligere indlæg.
Man kan så selvfølgelig altid diskutere om man med indsprøjtning får en bedre forstøvning, men det må være i en anden tråd ;-)

Men vi er bare nødt til at være enige om at det er vores gamle 8v VW boksermotorer vi snakker om, og ikke en moderne motor.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.