Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Erfaringer med extra køling af topstykker

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

På en type 1 motor, er topstykkerne nok et af de svage punkter, pga af de bliver for varme.,og især på tunings motorer er der extra varme udvikling.
Er der nogen der nogen der har erfaringer med at få noget fartvind op på topstykkerne, for extra køling.
Jeg tænker at der er masser af vind under bilen, der kan ledes op på topstykkerne og ventil dækslerne.. Hvis dette laves rigtigt, må man kunne sænke temperaturen væsentlig.
Nogle links/ideer?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Man kunne lave nogle plader der trækker luften derop, eller nogle slanger, men et scoop system. . Det skal selvfølgelig laves flot og prof.
Jeg ved af erfaringer med mit subaru motor projekt, at der er masser af vind under bilen, jeg kunne køle en subaru motor , kun med køler under, og ved siden af gearkasse.
På min nuværende 1914, har jeg en oliekøler under gearkassen, og den køler helt vild godt... Så vind er der masser af.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg tænker lige højt..
Hvis man skulle køre trackday, hvor man har brug for Max køling, kunne man måske lave vand dyse sprøjt ind i blæsehuset, så der kommer vandtåge med i køle luften, dette er i hvert fald effektivt. En lille vandtank, en pumpe, og en eller flere dyser. Evt en kontakt der aktiverer systemet ved fuld gas.
Man bruger tit dette system til optimering af intercooler.. Lidt vandtåge på intercooleren, og den bliver meget mere effektiv, pga af fordampningen.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

jeg tror ikke fartvinden kan blæse mere end luften i blæserhuset.luften i blæserhuset er konstant og køler også når man holder stille.midt bud vil være at du skal køre over 70 før fartkølingen vil virke med trakte og rør.vil du køle nedefra og op.så skal bagklab nok a

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det kunne være sjovt et måle temperatur forskel med og uden vand sprøjt. , hvis med have en lille vand forstøver dyse, der sprøjtede vand ind bag i blæsehuset, lige hvor luftindtaget/møllen er.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) birke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Køleluft fra blæsermøllen kommer ovenfra og ned.
Tænker at det vil blive modarbejdet hvis du prøver at lave ledeplader der presser fartvind nedefra og op.
Måske hellere lave luftindtag for fartvind i bagskærme og lede det ind til blæsermøllens luftindtag ?
Du kan sikkert google det, mon ikke der er nogen der har prøvet det før ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Topstykkerne er måske 300 grader .dampen vil spære for kølingen.og cylinder vil ruste

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) MOUFLOW Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tysk tuner af Type4 motor fører slanger fra blæsehus ned under motor og op til underste køleblik for øget luftmængde. Desværre er navnet forsvundet fra hukommelsen .

(permalink) Hagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er Klaus tuning

http://klaus-motoren.com/luftkuhlung/

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Vand spray vil måske virke men det virker som meget arbejde.

På min 1776 kørte jeg en luft slange nede fra gaflerne op i motor rummet nær blæseren så blæseren fik alt det luft som den kunne æde.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg ville også gøre som Hagen. En super løsning, der er lavpraktisk, men fungerer! Husk net til at fange blade osv med :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Løsningen fra Rolf Klaus virker kun på type 4 motoren, - og bedst i forbindelse med Porsche blæs. Det er primært udvilket for at køle 103-105 mm cylindere tilstrækkeligt på undersiden i et forsøg på, at minimere warping.
Type 1, what Hagen said, sammen med keramisk coatning af de belastede dele.
Watermisting har osse en vis effekt. Methanol assist er bedre, hvis det skal være.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Rent praktisk tager det ikke mange timer, og lave en forstøver dyse, der sprøjter vand ind bag i blæsehuset, ved møllen. .
En sprinklervæske dunk, med indbygget pumpe, en slange /dyse, og en kontakt.
Indsprøjtning skulle kun bruges, under Max belastning, fuldgas på motorvejen, eller trackday . . Det vil helt sikkert være meget effektivt.
Topstykker ruster ikke, og mine stødstangs rør ruster heller ikke.. Cylinder vil selvfølgelig anløbe, men tvivler på at det vil være et problem.
Men Jeg er mest til at udnytte luften under bilen.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Mads B Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Vand indsprøjtningen ind i motoren... det virker.... jeg har det på min jeg kan se at min cht falder når systemet er aktivt.... selvom det er ved fuld gas og 1bar ladetryk

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Hagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har selv købt et air scoop her fra som jeg vil prøve med.

http://new.minimania.com/part/NMB4000/Performance-Brake-Cooling-System-Upgrade-Kit---R50-52-53-Cooper--S

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Martin.
Ring lige har en ide( er afprøvet)som er svær at forklare her
John. 40257965

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det vil jeg meget gerne høre mere om.. Jeg har har lige en 20 hk hovedpine, på 3 dag, så jeg ringer lige en dag hvor jeg er frisk.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mads b. Hvad er oversættelse af cht?
Jeg havde en 3,2 911, hvor jeg byggede kompressor på. Der havde jeg vand indsprøjtning ind i indsugningen.. Yderst effektiv

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

God bedring du ringen bare

(permalink) warp Member
Skrev for 8 years siden | | | |

CHT = Cylinder Head Temperatur

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mads b. Hvilken motor har du disse erfaringer fra.?
Hvordan måler du cht temp? Hvor sidder føler?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Mads B Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er fra min type1 1600cc motor som sidder i min buggy... temp er målt af føler monteret på topstykke ved cylinder 3

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Erfaringer.
Det hedder erfaringer.
Vil du ikke nok rette overskriften?
Og det er ikke fordi jeg ikke har respekt for ordblinde eller sådan noget, men
når jeg skimmer ned over siden efter spændende indlæg og der står affaringer, så
ser jeg det som afføringer...
Når folk generelt staver ord forkert, er det ofte fordi de også udtaler
det forkert.
I dette tilfælde udtales ordet "ER-faringer".

Det vil også gøre det nemmere at søge på siden og vha. Google.
:-)

Martin

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nørder !!! - med både det ene og det andet ;-)

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) 67_looker Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har også leget med tanken om vand/metanol- indsprøjtning ind i midten af blæseren, jeg tror det vil have en god effekt. Systemet skal kun aktiveres når høj temperatur og høj belastning af motoren forekommer, så jeg tror ikke rust vil være det store problem da vandet hurtigt vil fordampe når du kører langsomt. Fart vind til køling af topstykkerne tror jeg også er en god idé. Jeg ville lave en slange-studs forrest i ”slæde blikket” der kan lede kold luft hen under topstykket, som ellers kun vil få varmere luft fra oven. Fart vind ind i motorrummet, som andre har foreslået vil også være godt.


Reply »

You must log in to post.