Tusind tak dillen. Uden dig, havde jeg da ikke klaret den.
Jeg vil næsten sige, at uden alle dine gode kommentarer, og erfaringer du kommer med, så ville der ikke være meget at komme efter, her på vwnettet.
karmann martin
Tusind tak dillen. Uden dig, havde jeg da ikke klaret den.
Jeg vil næsten sige, at uden alle dine gode kommentarer, og erfaringer du kommer med, så ville der ikke være meget at komme efter, her på vwnettet.
Ja nu forstår jeg også meningen med det. Jeg troede selvfølgelig også det var afføring i snakken om! :-)
Undskyld mange gange. Fejlen burde være rettet på et tidligere tidspunkt.
Jeg skrev mit svar i sjov. Jeg synes det er fuldstændig ligegyldigt, vi forstår jo alle meningen, uanset om det så er stavet forkert.
Ja ved jeg godt ☺
Der er ofte emner omkring manglende luft ind i motorrummet. Nogle laver extra gæller i klappen osv.
Jeg har bare taget Nr pladen af, skåret et stort hul i klappen, lige lidt mindre end Nr pladen, sat en lille pæn kantliste på, og skruet Nr pladen på igen. Der er så sat nogle rør/bøsninger bag pladen, så den sidder 3 cm væk fra bagklappen. Man ser det overhovedet ikke, og på den måde, har man en masse extra hul, hvor luften kan kom ind/ud
Prøv med en forlygtespulepumpe og en dyse fra et oliefyr foran ventilatoren. Dyserne kan fås med en ydelse fra 2 til over 20liter/time.
Jeg køre med et sæt her fra.... bort set fra controlleren... der bruger jeg min vems
Dyse svejst i tryk rør 40cm før gasspjæld
https://goo.gl/photos/W2ynrwkdSAp5LZ6F9
Tak for en god tråd!
Spændende læsning
Jeg havde dette i tankerne på et tidspunkt for at øge kølingen på det hele. http://vwnettet.dk/topic/172885
(Beklager evt komma fejl, det har aldrig været min stærke side)
Da jeg byggede motoren, havde jeg flere orginale Remhjul at vælge imellem . Der var et, som var ret stort, i forhold til det 1300ccm Remhjul, som motoren er bygget på. . Det er det jeg kører med.
Men der må være en begrænsning i selve blæseren, hvor hurtigt den kan dreje, inden den går i stykker.. Jeg ved at de kan svejses, men synes de bliver skæve, når man svejser.
Ja jeg så godt din komma fejl:o)
Et af mine hoved mål, med den ny motor var, at den skulle køre (kold) det er ofte varmen, der slider hårdt.
Jeg har en (stor) Mercedes oliekøler under gearkassen, med en stor scoop, der trækker luften op til den.. Den er selvfølgelig termostat styret. Nu har jeg ikke kørt om sommeren i nu, men der har været flere lune dage, og lige meget hvordan jeg kører, er olien i sumpen 78 g. Det er der termostaten åbner.
Dette er måske koldere end hvad der er optimalt, når det kommer til hk, men det må være en kæmpe fordel, når det kommer til temperatur på motoren inkl topstykker.
Jeg er overbevist om, at det kraftigt forlænger en luftkølet motors levetid, hvis man kan holde den på 80 måske 90 grader i olien. Og selvfølgelig at man kun bruger en kvalitets olie, der er beregnet til gamle stødstangs motorer.
Hvor mange omdrejninger en blæser kan holde til, før den giver op? Det tror jeg Henrik Harder kan svare på, var det ikke ham, der havde en, der lukkede et DTM-hus op?
Det er ikke noget problem at svejse en blæser, så den ikke bliver skæv. Svejs på kryds og rigeligt med køling, jeg foretrækker TIG til opgaven. Jeg fik afbalanceret mit hos Westspeed.
Hej Martin
Man kan jo Købe blæsere som er svejst og afbalanceret fra Gene Berg. Det ville jeg nok invistere i hvis jeg var dig. Din originale blæser vil ryge fra hinanden,det er kun et spørgsmål om tid.
Jeg ved Gerd Weiser fra Tyskland sælger en modificeret type 4 blæser som passer i et type 1 blæser hus.
http://vwnettet.dk/topic/154993
Det skal dog siges at den havde kørt en del år hvor den fik klø. Men det satans ved en 66 mm type 4 krumtap er at den kan tage mange omdrejninger og stadig trække.
Som jeg ser på det, så skulle du set at få målt temperaturen på dine toppe, når du er ude at køre friskt. Bare for at se hvor du ligger henne. Din olie-køler køler jo ikke ret meget på toppene.
Som hovedregel bør temp ligge under 170 °C. Mere så du ved hvad du er oppe imod. Med de investeringer du ellers har foretaget, så er det vel bare en dråbe i havet at sætte cht på?
Gad vide hvad Udo Becker & Co gjorde for de type 1 motorer i toliter-klassen, i Kaefer Cup race-serien? Er ret sikker på at det både var type 4 og type 1 motorer. De har sikkert kørt med Pårshe-mølle, men der har jo nok ikke ligefrem været en forbedring på type 1'erne.
/Peter
Kan man komme til at montere en cht føler, mens motoren er i bilen.?
Hvor i topstykket sætter man den?
Skal der bores et hul, hvor man skruer føleren i?
Jeg har tit tænkt på käfer cup, hvilke maskiner de kørte med.?
Føj for en brag med den mølle.. Den har vel drejet 14-15000 omd, da den sprang i luften... Vildt.
7000 motor omdr./min driver blæseren 11000 omdr./min med et 160mm remhjul. Jeg monterede et 140mm remhjul, det sænkede omdrejningerne til 9000.
"Jeg ved Gerd Weiser fra Tyskland sælger en modificeret type 4 blæser som passer i et type 1 blæser hus. "
Virker ikke en disse bedre end en type 1 blæser. Bin there done that helt tilbage midt i 90érne. Tests foretaget sammen med "turbo Tommy" her i DK og i USA af Joe Lociero (opfinderen af DTM blæsehuset.)
Men denne løsning blir ved at dukke op , som "nytænkning" med jævne mellemrum.
T
Jeg fik ny gearkasse i boblen. Før kørte jeg Ca 117 ved 4000 omdrejninger, med den ny 3.88/0.89 kører jeg knap 140kmt ved 4000 omdrejninger.
Men topstykke temperatur er så lige steget rigtig meget, et sted mellem 30 og 40 grader.
Det er logisk at den vil stige, når motoren skal trække mere, og blæseren kører langsommere.
Men vildt at det betyder så meget.
Jeg tænker lidt på ham, her på vwnettet, der vil have den helt høje gearing i hans bus. 3.88/0.82. Der skal godt nok noget seriøst køling til..
Ekstra kølerib ?
De sidste Type4 topper jeg har lavet til Bom's dragracer , er med en ekstra kølerib . Jeg tog ribberne fra et par kasserede bustopper , tilpassede dem , sv. , og derefter blev de bearbejdet .Alt for at lave mere køleoverflade ved cyl./top. Om det har givet en sænkning i temp. ved top. ved vi ikke , har aldrig målt det , men det må vi hellere i år.Motoren kører med elektrisk Porsche blæser. De har nu kørt race i mange sæsoner , med en opfriskning ind imellem , motoren er på 2.8 L og laver 280+ .
Det skal nok give en forskel, med extra ribber.
Det kunne være sjovt, at vide, hvad en helt standard kører med i temp. 12/13/15/1600 ccm.
Bare af nysgerrighed, har du så nogle billeder, af de køleribber du lavede på de type4 toppe.?
Nu vi er ved det, har du så set type1 og type4 topstykker side om side? Der er markant større køleflade på type4 topstykker.