Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Erfaringer med extra køling af topstykker

Tags:
No tags yet.

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tusind tak dillen. Uden dig, havde jeg da ikke klaret den.
Jeg vil næsten sige, at uden alle dine gode kommentarer, og erfaringer du kommer med, så ville der ikke være meget at komme efter, her på vwnettet.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja nu forstår jeg også meningen med det. Jeg troede selvfølgelig også det var afføring i snakken om! :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Undskyld mange gange. Fejlen burde være rettet på et tidligere tidspunkt.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg skrev mit svar i sjov. Jeg synes det er fuldstændig ligegyldigt, vi forstår jo alle meningen, uanset om det så er stavet forkert.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja ved jeg godt ☺

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Der er ofte emner omkring manglende luft ind i motorrummet. Nogle laver extra gæller i klappen osv.
Jeg har bare taget Nr pladen af, skåret et stort hul i klappen, lige lidt mindre end Nr pladen, sat en lille pæn kantliste på, og skruet Nr pladen på igen. Der er så sat nogle rør/bøsninger bag pladen, så den sidder 3 cm væk fra bagklappen. Man ser det overhovedet ikke, og på den måde, har man en masse extra hul, hvor luften kan kom ind/ud

20151220_112141.jpg
20151220_112154.jpg
20151220_112205.jpg

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Henrik_R Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Prøv med en forlygtespulepumpe og en dyse fra et oliefyr foran ventilatoren. Dyserne kan fås med en ydelse fra 2 til over 20liter/time.

(permalink) Mads B Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg køre med et sæt her fra.... bort set fra controlleren... der bruger jeg min vems

http://www.aemelectronics.com/?q=products/water-methanol-injection-systems/water-methanol-injection-kit-for-forced-induction-gasoline-engines

Dyse svejst i tryk rør 40cm før gasspjæld
https://goo.gl/photos/W2ynrwkdSAp5LZ6F9

-------------------------------------------
28106142
Fredericia
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for en god tråd!
Spændende læsning

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg havde dette i tankerne på et tidspunkt for at øge kølingen på det hele. http://vwnettet.dk/topic/172885
(Beklager evt komma fejl, det har aldrig været min stærke side)

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Da jeg byggede motoren, havde jeg flere orginale Remhjul at vælge imellem . Der var et, som var ret stort, i forhold til det 1300ccm Remhjul, som motoren er bygget på. . Det er det jeg kører med.
Men der må være en begrænsning i selve blæseren, hvor hurtigt den kan dreje, inden den går i stykker.. Jeg ved at de kan svejses, men synes de bliver skæve, når man svejser.
Ja jeg så godt din komma fejl:o)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Et af mine hoved mål, med den ny motor var, at den skulle køre (kold) det er ofte varmen, der slider hårdt.
Jeg har en (stor) Mercedes oliekøler under gearkassen, med en stor scoop, der trækker luften op til den.. Den er selvfølgelig termostat styret. Nu har jeg ikke kørt om sommeren i nu, men der har været flere lune dage, og lige meget hvordan jeg kører, er olien i sumpen 78 g. Det er der termostaten åbner.
Dette er måske koldere end hvad der er optimalt, når det kommer til hk, men det må være en kæmpe fordel, når det kommer til temperatur på motoren inkl topstykker.
Jeg er overbevist om, at det kraftigt forlænger en luftkølet motors levetid, hvis man kan holde den på 80 måske 90 grader i olien. Og selvfølgelig at man kun bruger en kvalitets olie, der er beregnet til gamle stødstangs motorer.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvor mange omdrejninger en blæser kan holde til, før den giver op? Det tror jeg Henrik Harder kan svare på, var det ikke ham, der havde en, der lukkede et DTM-hus op?
Det er ikke noget problem at svejse en blæser, så den ikke bliver skæv. Svejs på kryds og rigeligt med køling, jeg foretrækker TIG til opgaven. Jeg fik afbalanceret mit hos Westspeed.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Hagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Martin

Man kan jo Købe blæsere som er svejst og afbalanceret fra Gene Berg. Det ville jeg nok invistere i hvis jeg var dig. Din originale blæser vil ryge fra hinanden,det er kun et spørgsmål om tid.

Jeg ved Gerd Weiser fra Tyskland sælger en modificeret type 4 blæser som passer i et type 1 blæser hus.

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/154993

Det skal dog siges at den havde kørt en del år hvor den fik klø. Men det satans ved en 66 mm type 4 krumtap er at den kan tage mange omdrejninger og stadig trække.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Som jeg ser på det, så skulle du set at få målt temperaturen på dine toppe, når du er ude at køre friskt. Bare for at se hvor du ligger henne. Din olie-køler køler jo ikke ret meget på toppene.
Som hovedregel bør temp ligge under 170 °C. Mere så du ved hvad du er oppe imod. Med de investeringer du ellers har foretaget, så er det vel bare en dråbe i havet at sætte cht på?

Gad vide hvad Udo Becker & Co gjorde for de type 1 motorer i toliter-klassen, i Kaefer Cup race-serien? Er ret sikker på at det både var type 4 og type 1 motorer. De har sikkert kørt med Pårshe-mølle, men der har jo nok ikke ligefrem været en forbedring på type 1'erne.

/Peter

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kan man komme til at montere en cht føler, mens motoren er i bilen.?
Hvor i topstykket sætter man den?
Skal der bores et hul, hvor man skruer føleren i?
Jeg har tit tænkt på käfer cup, hvilke maskiner de kørte med.?

Føj for en brag med den mølle.. Den har vel drejet 14-15000 omd, da den sprang i luften... Vildt.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 8 years siden | | | |

7000 motor omdr./min driver blæseren 11000 omdr./min med et 160mm remhjul. Jeg monterede et 140mm remhjul, det sænkede omdrejningerne til 9000.

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

"Jeg ved Gerd Weiser fra Tyskland sælger en modificeret type 4 blæser som passer i et type 1 blæser hus. "

Virker ikke en disse bedre end en type 1 blæser. Bin there done that helt tilbage midt i 90érne. Tests foretaget sammen med "turbo Tommy" her i DK og i USA af Joe Lociero (opfinderen af DTM blæsehuset.)
Men denne løsning blir ved at dukke op , som "nytænkning" med jævne mellemrum.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg fik ny gearkasse i boblen. Før kørte jeg Ca 117 ved 4000 omdrejninger, med den ny 3.88/0.89 kører jeg knap 140kmt ved 4000 omdrejninger.
Men topstykke temperatur er så lige steget rigtig meget, et sted mellem 30 og 40 grader.
Det er logisk at den vil stige, når motoren skal trække mere, og blæseren kører langsommere.
Men vildt at det betyder så meget.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg tænker lidt på ham, her på vwnettet, der vil have den helt høje gearing i hans bus. 3.88/0.82. Der skal godt nok noget seriøst køling til..

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) MOUFLOW Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ekstra kølerib ?
De sidste Type4 topper jeg har lavet til Bom's dragracer , er med en ekstra kølerib . Jeg tog ribberne fra et par kasserede bustopper , tilpassede dem , sv. , og derefter blev de bearbejdet .Alt for at lave mere køleoverflade ved cyl./top. Om det har givet en sænkning i temp. ved top. ved vi ikke , har aldrig målt det , men det må vi hellere i år.Motoren kører med elektrisk Porsche blæser. De har nu kørt race i mange sæsoner , med en opfriskning ind imellem , motoren er på 2.8 L og laver 280+ .

(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det skal nok give en forskel, med extra ribber.
Det kunne være sjovt, at vide, hvad en helt standard kører med i temp. 12/13/15/1600 ccm.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) martin Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Bare af nysgerrighed, har du så nogle billeder, af de køleribber du lavede på de type4 toppe.?

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nu vi er ved det, har du så set type1 og type4 topstykker side om side? Der er markant større køleflade på type4 topstykker.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.