Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad gør man, når motor sidder fast?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg er igang med at adskille en 1600 type 3 motor, som har stået stille i mange år og derfor sidder fast. Jeg har uden problemer fået begge topstykker af, samt cylinderne i højre side.
Begge cylindere og stempler i venstre side er derimod mere besværlige og sikkert årsagen til, at motor ikke vil dreje rundt. Jeg har nu brugt wd40 i begge cylinder, stillet motor på "højkant" og vil lade det stå til i morgen.

Der er ikke brugt vold på nogen måde og som det ser ud, kan motoren sagtens reddes...men hvad er næste skridt, hvis de 2 cylindre stadig sidder fast?

Kan jeg evt. prøve med varme? Eller mere wd40 og tålmodighed?

8ff78394-ab74-4789-a26f-c52e35591082.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Stil motoren på højkant og hæld ½ cola ned i hver cylinder. Lad den stå i 10-12 timer, Så plejer mange at løsne sig.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg havde bare flækket blokken og boltet plejstængerne af krumtappen og sat cylinder og stempel på højkant til opløsning med cola. Citron syre ect hvad man har lyst til og efter tilstrækkelig marinering sat cylinderen over i en presse og presset stemplerne ud.
Så kan man komme videre med adskillelsen mens at stemplerne bliver marineret

(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for jeres input.

Det bliver først til aften, at den får en cola...så må vi se, hvorledes det ser ud i morgen :-)

Jeg kan forstå, at man også kan rense stemplerne med citronsyre eller cola?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Brian S Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg ville nok forsøge at varme cylinderne op med en varmepistol, således at cylinder og stempel får "driftstemperatur", og så se om det løsner noget på rust og sod, når de evt bliver kolde igen :-)

-------------------------------------------
VW Type 1 årg. 1963
mobil 22867994
Hobro
(permalink) Rasser Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har selv stået med samme problem. Endte med at køre en vinkelsliber på tværs ned gennem en cylinder og derved brække den lidt mere åben, så løsnede det sig. Problemet var at et stempel og cylinder var groet fast. Kunne godt lyde til du har samme problem.
Og der skal nok alligevel nyt stempel/cylindersæt, og det koster jo ikke ret meget.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har også haft en der sad fast. Jeg brugte luftnøglen på remhjulet og lirkede frem og tilbage til den gav sig. Derefter kunne jeg skille den ad som normalt.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så er der hældt cola i cylinderne :-)

Jeg vender tilbage med resultatet i morgen.

Fastbacken er fra 69, og blev stillet til side i så vidt vides 76/77, så har ikke kørt mange km, så det ville være optimalt om motoren kunne reddes. Jeg prøver jeres råd...og om ikke andet, er der vinkelsliberen som sidste mulighed.

8dc13b6a-73b9-4a20-b619-3cc771f88020.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg må nok erkende, at cylinder nr. 3 og 4 - og stempler - ikke står til at redde.
De sidder uhjælpeligt fast - nu på 38. år, så det er vel ikke så underligt.

De har stået ca. et døgn med cola...derefter et par døgn med toilet-rens (som jeg har fået anbefalet - og det rensede toppen af stemplerne perfekt!)...efterfølgende med wd40, varme og en slagnøgle på remhjul uden den ønskede effekt.
Efter en møgsommelig adskillelse af motorblokken (det var sku en udfordring med to fastsiddende stempler!), var mit håb intakt, men stemplerne sad desværre stadig urokkeligt fast.

Så der er vist kun en sidste udvej tilbage: vinkelsiberen, som Rasser har foreslået. Jeg vil også mene, at hvis stemplerne - om muligt - bliver presset ud med magt, vil det ødelægge stempler og cylindre alligevel. Anyway, så har jeg ikke en presser, der kan gøre det.

7be5decb-ddbb-4ade-a79a-2fc6ad052cda.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) hansy Member
Skrev for 8 years siden | | | |

prøv evt med dieselolie

-------------------------------------------
tlf 9161-9161 vw 4ever....
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

ind i ovnen i en time 200 grader eller en varmepistol .dieselolie når de står som på sidste foto.ting tar tid

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) BKA Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Varme og lette slag på en træklods løste problemet for mig med en 25Hk der sad fast uden synlige skader.

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tålmodighed er en dyd...efter at have stået i olie siden nytår, lykkedes det idag med træklods og hammer at løsne stemplerne fra cylindrene.

stempel fast.jpg

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Sådan ;-)

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Cool og fedt når motor ikke har kørt mere

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har du tænkt dig at bruge de originale cylindere igen ? Kan en honning gøre dem rene?

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453

Reply

You must log in to post.