Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp, hvad er denne fjeder til...???

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Denne fjeder er hoppet af i den ene ende...

Hvad gør den godt for, og hvor skal den sidde?

Bilen er en type 14 fra 1969.

fjeder2.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nå..., det hjalp da jeg reducerede billedets størrelse... Så håber jeg bare det stadig er tydeligt nok....

Måske der også er nogen der har et bud på hvorfor man har lavet den svejsning der også ses...??

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

det må være håndbremsekablet der er på afveje.eller noget til varmen

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Der kommer lige et billede mere her, der viser at fjederen sidder hæftet i den ene ende, nede i bunden....

fjeder3.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvad virker ikke?

Martin

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tja...., hvad virker?!? Vil jeg nu nærmere spørge...

Der er en lang række ting der ikke du'r, og som jeg er ved at få i orden lidt efter lidt...

Håndbremsen virkede ikke, men den er nu lavet.
Baklyset virker heller ikke.
Gaskablet virkede ikke, men er lavet.

Mange andre ting virker stadig ikke, men ikke noget jeg kan relatere til den fjeder.
Jeg kunne selvfølgelig også bare lade den være, men et eller andet skal den vel bruges til?
Desværre har jeg ikke kunnet finde den i min, dog lidt begrænsede, litteratur om Ghia'en...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er ikke noget der er org.

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Er det ikke noget hjemmelavet der skal få gearskiftet til altid at gå til 1-2 gear når man slipper gearstangen i frigear ? -hvis fjederen har haft fat i bund og op på gearkoblingen i den ene side. Lidt ligesom i en moderne bil.
Hvad er det for en svejsning du snakker om ? - jeg kan ikke lige få øje på nogen unormale nemlig.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hmm, måske John...

Jeg fik lige den tanke, om den simpelthen var tænkt til at få gearstangen til at "holde kæft" under kørslen??

Kan det tænkes fjederen kunne dæmpe evt. rystelser...?

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) vwanders Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er lige præcis en dæmperfjeder, så stangen ikke rasler - og holder gearstangen ovre mod 1.-2.
Den er skam ganske original, og har haft en modpart i form af et beslag spændt omkring skiftestangen.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er lige præcis en dæmperfjeder, så stangen ikke rasler - og holder gearstangen ovre mod 1.-2.
Den er skam ganske original, og har haft en modpart i form af et beslag spændt omkring skiftestangen.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nå, har du et res.dels no. tror stadig ikke det er org. Hvis man (belaster/holder) på gearstangen under kørsel slider man synkromesh ringene.

(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nu var det rart hvis FOP skrev hvilken type gearkasse der er monteret,
for på en automatic (M9) skal der være sådan en fjeder, resdlnr: 113 713 367.

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hvis den "kun" holder gearstangen til den ene side, slider den vel ikke på synkromeshringene ?
Det er jo blot gearvælgerarmen, der holdes ud for den ene skiftearm,
- den trækker ikke i skiftearmen.

Jeg har en 1969 type 14 Automatic, - jeg må nok hellere se efter, om
den har den fjeder...

Martin

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

OK..., så var den fjeder jo lidt spændende alligevel...

Jeg har ikke kigget nærmere på selve gearkassen, men jeg går ud fra det er en helt almindelig 4-trins manuel...

Anders, det er ikke sådan at du kan finde et foto, eller skitse der viser det omtalte beslag som skulle være modpart til det i bunden?

Gearstangen rasler nemlig lidt under kørslen, og hvis det derfor kunne hjælpe (altså uden at det smadrer syncromesserne), så ville det da være rart at få etableret...

Til tvivlerne kan jeg sige, at fjederen altså ikke er helt vildt stærk, så den rykker nok ikke så voldsomt, og specielt ikke lige der, så tæt på akslen...??

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Bilen kan jo være født automatik, og lavet om efterfølgende.

(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mht raslen:
Der sidder en bøsning inde i rammetunnelen (ca. 5 cm inde fra åbningen ved gearstangen på en type1), som holder din gearstangs-forbindelse...har du tjekekt om den måske er slidt eller skubbet ud af holderen?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 8 years siden | | | |

God teori, Henrik H, det kunne godt se ud som der er svejset føringsrør til
koblingskabel i på et senere tidspunkt, i så fald er bilen nok med IRS bagtøj.

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg kan bekræfte, at bilen er med IRS bagtøj....

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så er den bygget om fra automatik til manuelt gear.
Så er der også holder - eller i hvert tilfælde huller - til styreventilen i
venstre side af motorrummet etc.

Martin

(permalink) vwanders Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja, det er også på automatik-biler jeg har set dem. Men det funker også fint på manuelle.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for alle jeres svar... Som sædvanligt bliver man klogere... :)

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75

Reply

You must log in to post.