Denne fjeder er hoppet af i den ene ende...
Hvad gør den godt for, og hvor skal den sidde?
Bilen er en type 14 fra 1969.
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
Denne fjeder er hoppet af i den ene ende...
Hvad gør den godt for, og hvor skal den sidde?
Bilen er en type 14 fra 1969.
Nå..., det hjalp da jeg reducerede billedets størrelse... Så håber jeg bare det stadig er tydeligt nok....
Måske der også er nogen der har et bud på hvorfor man har lavet den svejsning der også ses...??
det må være håndbremsekablet der er på afveje.eller noget til varmen
Der kommer lige et billede mere her, der viser at fjederen sidder hæftet i den ene ende, nede i bunden....
Hvad virker ikke?
Martin
Tja...., hvad virker?!? Vil jeg nu nærmere spørge...
Der er en lang række ting der ikke du'r, og som jeg er ved at få i orden lidt efter lidt...
Håndbremsen virkede ikke, men den er nu lavet.
Baklyset virker heller ikke.
Gaskablet virkede ikke, men er lavet.
Mange andre ting virker stadig ikke, men ikke noget jeg kan relatere til den fjeder.
Jeg kunne selvfølgelig også bare lade den være, men et eller andet skal den vel bruges til?
Desværre har jeg ikke kunnet finde den i min, dog lidt begrænsede, litteratur om Ghia'en...
Det er ikke noget der er org.
Er det ikke noget hjemmelavet der skal få gearskiftet til altid at gå til 1-2 gear når man slipper gearstangen i frigear ? -hvis fjederen har haft fat i bund og op på gearkoblingen i den ene side. Lidt ligesom i en moderne bil.
Hvad er det for en svejsning du snakker om ? - jeg kan ikke lige få øje på nogen unormale nemlig.
/John
Hmm, måske John...
Jeg fik lige den tanke, om den simpelthen var tænkt til at få gearstangen til at "holde kæft" under kørslen??
Kan det tænkes fjederen kunne dæmpe evt. rystelser...?
Det er lige præcis en dæmperfjeder, så stangen ikke rasler - og holder gearstangen ovre mod 1.-2.
Den er skam ganske original, og har haft en modpart i form af et beslag spændt omkring skiftestangen.
Det er lige præcis en dæmperfjeder, så stangen ikke rasler - og holder gearstangen ovre mod 1.-2.
Den er skam ganske original, og har haft en modpart i form af et beslag spændt omkring skiftestangen.
Nå, har du et res.dels no. tror stadig ikke det er org. Hvis man (belaster/holder) på gearstangen under kørsel slider man synkromesh ringene.
Nu var det rart hvis FOP skrev hvilken type gearkasse der er monteret,
for på en automatic (M9) skal der være sådan en fjeder, resdlnr: 113 713 367.
Hvis den "kun" holder gearstangen til den ene side, slider den vel ikke på synkromeshringene ?
Det er jo blot gearvælgerarmen, der holdes ud for den ene skiftearm,
- den trækker ikke i skiftearmen.
Jeg har en 1969 type 14 Automatic, - jeg må nok hellere se efter, om
den har den fjeder...
Martin
OK..., så var den fjeder jo lidt spændende alligevel...
Jeg har ikke kigget nærmere på selve gearkassen, men jeg går ud fra det er en helt almindelig 4-trins manuel...
Anders, det er ikke sådan at du kan finde et foto, eller skitse der viser det omtalte beslag som skulle være modpart til det i bunden?
Gearstangen rasler nemlig lidt under kørslen, og hvis det derfor kunne hjælpe (altså uden at det smadrer syncromesserne), så ville det da være rart at få etableret...
Til tvivlerne kan jeg sige, at fjederen altså ikke er helt vildt stærk, så den rykker nok ikke så voldsomt, og specielt ikke lige der, så tæt på akslen...??
Bilen kan jo være født automatik, og lavet om efterfølgende.
Mht raslen:
Der sidder en bøsning inde i rammetunnelen (ca. 5 cm inde fra åbningen ved gearstangen på en type1), som holder din gearstangs-forbindelse...har du tjekekt om den måske er slidt eller skubbet ud af holderen?
God teori, Henrik H, det kunne godt se ud som der er svejset føringsrør til
koblingskabel i på et senere tidspunkt, i så fald er bilen nok med IRS bagtøj.
Jeg kan bekræfte, at bilen er med IRS bagtøj....
Så er den bygget om fra automatik til manuelt gear.
Så er der også holder - eller i hvert tilfælde huller - til styreventilen i
venstre side af motorrummet etc.
Martin
Ja, det er også på automatik-biler jeg har set dem. Men det funker også fint på manuelle.
Tak for alle jeres svar... Som sædvanligt bliver man klogere... :)
You must log in to post.