Ja, grunden til, at jeg skriver som jeg gør er, at jeg har jo osse været "der" engang. Og jeg har bestemt lavet min del af motorer, som ikke gjorde som jeg forventede (og nogle ganske få som gjorde det meget bedre end forventet) Nu 25 år senere begynder det da at dæmre, men jeg har stadig meget at lære.
Over tid har jeg efterhånden indkørt en del biler på rullefelt, alt muligt fra gamle Ferrari, Jaguar, Lotus, Opel, Alfa, Porsche og selvfølgelig masser af luftkølede VW. Man render jævnligt ind i personer der har bygget en bil og eller motor, og de kommer med kommentaren "Den går skidegodt, men den skal lige fintunes. Når så de dukker op med køretøjet viser det sig, at tingene er nærmest bogstaveligt talt er kastet sammen, og man kan bruge den første formiddag bare på, at få skidtet til at være tæt, køre rimeligt ens på alle cylindere (nogen gange kan det slet ikke lade sig gøre) og et eller andet totalt slidt op speedertræk til at trække ens. Dernæst viser det sig at de forventede/proklamerede XXX hk - og moment langtfra er til stede. Når så man begynder at spørde ind til hvad det er de har bygget sammen ved de det knapt. De har fundet nogle gode deals og så bygget derfra. Hmmm. Så folks udtalelser om, "at den kører skidegodt" tar jeg normalt med et gran salt. Nogen gange forsøger folk osse at gøre det rigtige, men ender med at ramme langt fra målet, fordi selve grundprincippet ikke er forstået. Det er en lidt anden boldgade, men alligevel: I foråret 2014 bliver jeg booket til at køre en motor in hos Westspeed en luftkølet VW får jeg at vide. Der dukker en ung fyr op, med masser af gåpå mod, medbringende en ganske fin slut tresser bil. Det viser sig, at han har forsøgt at skære gennem alle problemerne med at købe et motorkit I USA, og oven i købet hos en af de bedre leverandører. Målet er ca. 190 hk. Han vil lave noget der ligner den motor, som Danmarks ACVW burn out king har. Så langt så godt. MEN, så dukker nærigheden alligevel op i ham, for han kan se, at han kan købe et kit med nogle fine CNC toppe og valgfri knast til en pris, og så er der et andet kit med nogen andre fine CNC toppe, men det kit koster $ 300 mere. Potatoes potatos, han køber det billigste. Da jeg hører det tænker jeg, NÅ, det blir spændende at se, hvor vi lander henne, for det blir hvertfald ikke 190 hk. Efter en hel eftermiddag, hvor vi kæmper lidt med noget zig zag i brændstofkurven ender vi på - 160 hk og 200 Nm. Jeg vil sige det sådan: Den flinke unge fyr var ikke ret tilfreds!!! Da jeg så fortalte ham, hvor han efter min mening var gået galt i byen, begyndte han at forstå, hvorfor det andet kit han havde set på, kostede $300 mere. Men nu havde han jo brugt pengene, så nu måtte den køre indtil videre hvertfald. - Omvendt så møder man altså - heldigvis - osse af og til nogen "amatører" i mangel af et bedre ord, "Garageproffs" dækker måske bedre, som virkelig har fattet hvad det drejer sig om, hvor det virkelig kun er fin nuller der skal laves og hvor motorerne trækker fantastisk ift de brugte dele. Sådan nogen dage går man hjem med et smil på læben og tænker, det var en go´ dag.
I guess what I´m trying to say is: Tænk dig om. Specificer nøjagtigt, hvad det er du gerne vil ende med. Lav en plan så at sige. Lad være med at negligere småtingene. Lad være med at lade "en tusindkroneseddel" stå i vejen for det rigtige købe versus et godt tilbud. Så er der meget større sansynlighed for, at projektet ender med det du gerne vil have.
Og så kom vi da langt omkring, i betragtning af, at spørgsmålet var omkring løftere.
End of rant :-)
I´m outa here.
T