Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kvalitets knastfølgere

(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Når man skal købe nye knastfølgere hvad skal man så købe hvis man gerne vil have kvalitet ?
Det jeg skal bygge er en mild 1776 der stort set skal køre som en std. motor - bare med en bette smule mere bundtræk.
Stabil og rolig tomgang - trække en earlybay op af lange seje bakker uden at tabe pusten.
Skal knastakslen så være en w100 ? - eller findes der bedre alternativer.
Og den får to karburatore og noget ordentligt udstødning.
Men de knastfølgere - Engle Scat Mahle eller....
Priserne variere jo en del så det gør kvaliteten vel også ?

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Originalknasten kan alt det du gerne vil have. Engle knaster kan ikke leveres så milde. Måske Farmer har et godt bud. En af hans "STD+" knaster.
Vær forberedt på at du med to karburatorer nærmer dig grænsen for hvad std. stødstænger kan tåle.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

"Vær forberedt på at du med to karburatorer nærmer dig grænsen for hvad std. stødstænger kan tåle. "

Aarhh, det kommer nu mere an på knastprofilen end karburatorerne ;-)

I en 1776 med to karburatorer (går ud fra der tænkes Kadron) er en W100 nu ikke så galt. Jeg har andre muligheder, hvis det skulle være. Men det kommer næsten mere an på, at man bygger den "rigtigt" Spørg bare feks. Mik deVries. Han har mærket forkellen på en - skal vi kalde den 1776 - og en bygget 1776, i den samme bil. Hvis det er bundtræk helt nede fra tomgang du er efter, så er det nok ikke W100éren du skal have.

Mht løftere, så kommer det idag meget an på hvilken billet knasten er slebet på. Der findes to typer. EP10 og EP12. Lige nu har jeg sku glemt hvad der er hvad, men det kan jeg da finde ud af. Men tilhvertifald så er Scat løftere valget til Engle knaster idag, og CB løftere til CB knaster.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja det er Kadron jeg har i tankerne.
Hvis std knasten kan det jeg er ude efter så er den da med opløbet om hvilken en jeg vælger.
Er det topstykke-arbejde du tænker på når du siger bygge "rigtigt" Torben ? og udstødning måske? Eller "bare" alle detaljer generelt ?
Så jeg vælger altså ikke løftere før jeg har valgt knast kan jeg forstå - noteret.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg snakker std.knast

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg tænker generelt.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej John, ja som Torben skriver har jeg en 1776 i min bus, W100 knast og Kadrons, med en vintagespeed udstødning, Torben har blandt andet hygget om topstykker og manifolde og jeg har nu en dejlig pålidelig motor, med masser af overskud (små 100 heste) og den går på den rigtige side af 11 på literen

Mik

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Griebel Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Mik,- hvad gav din 1776 af moment ? Har du evt. udskriften fra rullen ? ( undskyld til John for indspark i tråden !) :)

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nej vi har ikke nået rulleturen endnu, men FØR Torben lavede den bedre hed den 86 hk 125NM

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Farmer skriver:
"Hvis det er bundtræk helt nede fra tomgang du er efter, så er det nok ikke W100éren du skal have".

Er W100 for skarp? er den ikke 'kun' 276 grader?, eller det måske andre faktorer der spiller ind her.
Jeg læste i en tråd på thesamba at den toppede ved 5500 omdr, lyder ikke vildt.

Bygger/reparerer du stadig motorer Farmer?

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg gætter på, at Bubbles´ motor trækker ca. 93-95 hk og ca. 150 Nm moment, men over et pænt bredt område, hvilket bla er det der gør, at den føles stærk.

At en knast er på 276 grader er jo kun en 1/5 af historien. LC, løft, duration @ 0,050" og accelleration coefcient har jo næsten endnu mere at sige. Jeg kan nemt finde en knast, som har 274 gr sædeduration, men er designet til at trække nærmest fra tomgang, hvor feks W100éren overordnet set først rigtig begynder at lave noget omkr. 2000 omdr.

Ja, jeg går og hygger mig med det jeg har lyst og tid til. Jeg er pt bla. ved at bygge en type 3 1500S på stereoider :-) sjov lille udfordring.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Mik din motor lyder som det jeg forsøger at lave - dejligt at høre det KAN lade sig gøre.
Så må vi jo bare håbe mine evner rækker for jeg syns godt nok Torbens beskrivelse bliver en anelse sort snak for mig.
Jeg ved ikke hvad LC, løft, duration @ 0,050" og acceleration coefcient osv er...
Skal jeg vide noget om det hvis jeg vælger original/std knasten ?

Griebel: Alle indspark er velkomne :-)

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Hagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Her er lidt det samme.

http://vwnettet.dk/topic/209786

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

@ John. - Nææh, det behøver du ikke. Det var kun for at illustrere, at tal kan dække over meget. De fleste der bygger selv "skyder med spredehagl" og læner sig op ad noget de har læst et eller andet sted. Det er for såvidt osse OK, men det betyder IKKE, at man nødvendigvis får det ud af det man forventer.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jamen så fortsætter jeg med at skyde med spredehagl - og se om ikke jeg rammer et eller andet brugbart ;-)

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nej det behøver du ikke vide noget om. Det kan bare hjælpe med til at forstå hvorfor to ens knaster ikke er ens. Torben har meget erfaring med sine std+ motorer. Lyt til hans råd.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja, grunden til, at jeg skriver som jeg gør er, at jeg har jo osse været "der" engang. Og jeg har bestemt lavet min del af motorer, som ikke gjorde som jeg forventede (og nogle ganske få som gjorde det meget bedre end forventet) Nu 25 år senere begynder det da at dæmre, men jeg har stadig meget at lære.
Over tid har jeg efterhånden indkørt en del biler på rullefelt, alt muligt fra gamle Ferrari, Jaguar, Lotus, Opel, Alfa, Porsche og selvfølgelig masser af luftkølede VW. Man render jævnligt ind i personer der har bygget en bil og eller motor, og de kommer med kommentaren "Den går skidegodt, men den skal lige fintunes. Når så de dukker op med køretøjet viser det sig, at tingene er nærmest bogstaveligt talt er kastet sammen, og man kan bruge den første formiddag bare på, at få skidtet til at være tæt, køre rimeligt ens på alle cylindere (nogen gange kan det slet ikke lade sig gøre) og et eller andet totalt slidt op speedertræk til at trække ens. Dernæst viser det sig at de forventede/proklamerede XXX hk - og moment langtfra er til stede. Når så man begynder at spørde ind til hvad det er de har bygget sammen ved de det knapt. De har fundet nogle gode deals og så bygget derfra. Hmmm. Så folks udtalelser om, "at den kører skidegodt" tar jeg normalt med et gran salt. Nogen gange forsøger folk osse at gøre det rigtige, men ender med at ramme langt fra målet, fordi selve grundprincippet ikke er forstået. Det er en lidt anden boldgade, men alligevel: I foråret 2014 bliver jeg booket til at køre en motor in hos Westspeed en luftkølet VW får jeg at vide. Der dukker en ung fyr op, med masser af gåpå mod, medbringende en ganske fin slut tresser bil. Det viser sig, at han har forsøgt at skære gennem alle problemerne med at købe et motorkit I USA, og oven i købet hos en af de bedre leverandører. Målet er ca. 190 hk. Han vil lave noget der ligner den motor, som Danmarks ACVW burn out king har. Så langt så godt. MEN, så dukker nærigheden alligevel op i ham, for han kan se, at han kan købe et kit med nogle fine CNC toppe og valgfri knast til en pris, og så er der et andet kit med nogen andre fine CNC toppe, men det kit koster $ 300 mere. Potatoes potatos, han køber det billigste. Da jeg hører det tænker jeg, NÅ, det blir spændende at se, hvor vi lander henne, for det blir hvertfald ikke 190 hk. Efter en hel eftermiddag, hvor vi kæmper lidt med noget zig zag i brændstofkurven ender vi på - 160 hk og 200 Nm. Jeg vil sige det sådan: Den flinke unge fyr var ikke ret tilfreds!!! Da jeg så fortalte ham, hvor han efter min mening var gået galt i byen, begyndte han at forstå, hvorfor det andet kit han havde set på, kostede $300 mere. Men nu havde han jo brugt pengene, så nu måtte den køre indtil videre hvertfald. - Omvendt så møder man altså - heldigvis - osse af og til nogen "amatører" i mangel af et bedre ord, "Garageproffs" dækker måske bedre, som virkelig har fattet hvad det drejer sig om, hvor det virkelig kun er fin nuller der skal laves og hvor motorerne trækker fantastisk ift de brugte dele. Sådan nogen dage går man hjem med et smil på læben og tænker, det var en go´ dag.

I guess what I´m trying to say is: Tænk dig om. Specificer nøjagtigt, hvad det er du gerne vil ende med. Lav en plan så at sige. Lad være med at negligere småtingene. Lad være med at lade "en tusindkroneseddel" stå i vejen for det rigtige købe versus et godt tilbud. Så er der meget større sansynlighed for, at projektet ender med det du gerne vil have.
Og så kom vi da langt omkring, i betragtning af, at spørgsmålet var omkring løftere.

End of rant :-)

I´m outa here.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak Torben - har sendt dig en mail.

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453

Reply

You must log in to post.