ASAP
Der skulle vel ikke være en barmhjertig sjæl i nærheden af 7480 Vildbjerg, som ligger inde med et sæt (nye) hovedlejer i standart størrelse til en type 1 - 1300/1600.
40865926
Mvh. Thomas
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
ASAP
Der skulle vel ikke være en barmhjertig sjæl i nærheden af 7480 Vildbjerg, som ligger inde med et sæt (nye) hovedlejer i standart størrelse til en type 1 - 1300/1600.
40865926
Mvh. Thomas
Har du prøvet at ringe til Farmer 20888030
Tak Kaj.
Ja det er jo lidt for dumt af mig (lokalkendt) det prøver jeg TAK
Aflyst - har lige målt bredden af udboringen i krumtaphuset ud - stort æv første hovedleje har bevæget sig aksialt og slidt i materialet - hus er nok færdig.
Hvis ellers blokken er fin kan den jo flugtbores.
Det kan Torben også hjælpe med
Hej din motorblok er ikke færdig.
Du skal da bare have flugtboret til overstørrelse kan man også gøre
Med aksial lejet fås som 21mm i bredde men vær lige obs på at tillæg
På lejet er fra svinghjuls siden så skal kun bearbejdes på den side mod svinghjul.
morten her fra vwnettet har købt værktøj til flugtboring.
Tag en snak med ham måske han kan hjælpe.
Indledningsvis Tak for indfo.
Man (jeg) må desværre erkende, at selv om man indenfor de seneste år har forsvaret og fået godkendt sin PHD er det jo ikke sikkert, at man (jeg) er særlig kvik.
Forklaring: PHD = Pensionist Hele Dagen. Denne forklaring på PHD har jeg fået af en god ven fra Lolland.
Jeg har igen været hovedperson i en amatøraften.
Efter du skrev din besked Kim - ja så har jeg spekuleret og rodet rundt i VW-nettet og fundet følgende http://vwnettet.dk/topic/213261
Det satte gang i sagerne: Det ser ud til at jeg for ca. 16000 Km. siden igen har kvajet mig da jeg byggede motoren. Lejeskålen til aksiallejet ligner bestemt noget, som der har været rodet i med en IKKE fabriksbearbejdning. Der er hel klart bearbejdningsspor mod koblingssiden og flange mål er som på foto - og nej hovedlejet har ikke roteret i lejeskålen.
Jeg kunne tænke mig, at der måske findes aksial lejer med 0,5 mm. spring i bredden af flangen mod kobling.
Hvis det ikke er løsningen, så må det være noget der ligner din løsning Kim - altså at få drejet 0,5 mm. af et leje med 21 mm. kant.
Slutbemærkning: Det fantastisk hvad en type 1 motor kan holde til - 16.000 km. med aksial slask.
I stedet for alt det der PHD-snak ville det hjælpe med at få oplyst hvilke mål blokken har nu - både lejeboring og aksial brede.
Derefter kan man afgøre om blokken er færdig eller kan laves til et af de mange størrelser lejer man kan købe.
http://www.machine7.com/section.php?xSec=80
Husk løfte-hullerne også nemt kan være slidt op.
/John
TK kom ud til mig, evt iaften. Så måler vi den igennem og finder ud af om den kan tåle en tur til.
Ring eller skriv lige inden du kører.
T
Hej
Først min løsning kom jo fordi vi troede tillæg på overstørrelse aksialleje bredde
Lå til begge sider så vi bearbejdede indersiden af blok DET SKAL man IKKE.
Aksial lejer springer med 1 mm i overstørrelse.
Men ud fra foto synes jeg nu også at lejediameter ser ud til at have en kant
Ved smøre rillen i lejet tror ikke de lejer har sidder fast.
Med hensyn til aksial lejet. Ville jeg nok få taget af til næste overstørrelse dvs 21(20.98/20.99)mm
Og som de andre skriver få målt lejepasningens diameter på hovedelejer også.
Alternativt som du siger dreje af et 21mm leje....Men er blokken ret der hvor aksiallejet
Skal ligge an mod.
You must log in to post.