Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tænding 009-fordeler - 40gr efter top!

Tags:

(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Setup: AB motor, 1776 cm2 (iflg. sælger), orginal 34 PICT/3 karburator og med 009-fordeler. Ventiler er stillet til 0.10, ny Bosch platiner stillet til 0.4.

Den kører for såvidt udemærket men hvis jeg stiller tænding statisk til 7.5gr før top kan den ikke starte. Med tændingspistol har jeg så fundet at når den har max avancement på 40gr så kører den bedst. Konsekvensen er så at statisk tænding jo så er langt fra 7.5gr før top.

Er der andre der har oplevet noget lignende, hvor tændingen skal stå helt tosset før at den kører godt? Har tænkt at det er min tændingspistol der er noget billigt lort men når jeg checker med statisk tænding får jeg samme resultat.

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er fordeleren der ikke dur KINA l..t det siger sig selv ny for under 1000kr?????
Smid den væk, få den lavet om til org. spissi(svingklodser- plade- knast)eller brug
en org.
Jeg har er der kan lave din oo9 om.
40257965

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Din overskrift siger 40 grader EFTER top. Har du styr på hvilken vej den drejer og om tændingsmærket er 7.5 grader FØR top?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Sorry, det er 40grader FØR top
Med 3000+ omdr. og tændingspistol så viser den 40grader og det må rigtigt nok være før top; Når fordeleren drejes lidt mod uret stiger den til 45-50grader og falder når fordeleren drejes med uret - men så begynder den at hakke i det og kan ikke stå i tomgang.

Kørte ca. 10.000 km sidste år men det irriterer mig at skal avancere så meget og tænker at også giver en varmere motor.

Hvis jeg skulle forsøge med en anden fordeler, er der så nogle forslag? Forsøgte sidste år med andre 009'ere som jeg havde liggende men stort set samme mønster.

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

hvorfor kører du med 009 når du har alm centerkarberator - find den fordeler der passer til karberatoren fra fabrikken og smid den Kina ud - og de andre vist du har flere...

009 er god til db karb og vist den er german made..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

009 er ikke god til andet end dragracing. At bruge den er et gammelt levn fra USA i 60-erne. Som Bornholmer siger så brug den rigtige fordeler til en original karburator. Brug en fra en personbil en AB eller en AR motor.
At din motor ikke kan starte med 7,5 grader som grundindstilling har ikke noget med fordeleren at gøre. Jeg tror måske i det hele taget problemet ligger i platinindstillingen. Anskaf en kamvinkelmåler og kontrollér at kamvinklen ligger på 48-49 grader. Uanset om du kører med den ene eller den ene eller den anden fordeler begynder motoren ikke at hakke om den står på 30 eller 45-50 grader. Der er noget andet galt. Har du en omdr.tæller i bilen? Begynder den også at hakke?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Arrhh,,, nu skal vi jo heller ikke disse 009éren (i den oprindelige form) mere end som så. VW´s egen 034 fordeler har jo den samme avanceringskurve, - plus vacum selvfølgelig. Men det er korrekt, at de fleste nye 009 look a like fordelere er langt fra den kvalitet de burde have. Selv Pertronix, som er af de bedste reproér har upsedasser. Jeg har lige måttet returnere 3 svdaére og 2 "009" versioner pga slør mellem aksel og lejer :-/
Nå. Nu er det jo svært at sige mere specifikt, når man ikke kender motoren. Der kan jo være lavet både dit og dat ved den. Men som udgangspunkt tror jeg du bør mistænke din tændingspistol. Som Frank skriver er avanceringen som sådan ikke den direkte årsag til at den hakker. Det kan jo være alt fra platiner til kondensator til dårlige forbindelser til en tændspole der er ved at dø, til forkert dysning, til skidt i karburatoren etc etc.
Som udgangspunkt skulle en 1776 nu nok kunne køre med en 009 (hvis den ellers virker som den skal)
derudover ville jeg gøre som Frank skriver. Find en fordeler med vacum, som passer til din karburator, og få så tjekket din tændingspistol, og prøv så igen. Vacumfordelerer sammen med std karburatorer ER bare bedre.

T

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Kina OO9: Svingklodser er ikke lige tunge returfjedre ikke ens Pladen hvorpå platiner sidder er ofte skæv knasterne er ikke ens (forskellig camvinkel)= uens tændingstidspunkt.Det er ikke sundt for motoren.

Forsøg med 009KAST og se hvor langt du kan smide den væk, og gør så som Frank og Farmer siger.
Som jeg skrev kender jeg en der kan rep. din 009 (bor ved Holbæk) men det koster.

40257965

(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

husk at på tændpistoler skal føleren du sætter på tændkablet vende rigtigt ellers viser det forkert.på nogle er der et tændrør et tændrør vist som så vender mod tændrør

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) Kjeldpet Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak for alle jeres gode råd. Har været en tur i gemmerne og fundet den her Bosch fordeler til en 1600 (så vidt jeg kan slå op)
Går den lige igennem og så ser jeg om den er bedre

JFU 4
(Bosch logo) 0 231 146 101
(VW logo) 113 905 205 AL

-------------------------------------------
Mobil 40201368
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Fornuftig


Reply

You must log in to post.