Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  En lille justering....?

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har lige nu en dobbeltportet 1600 med std. karburator i min Karmann Ghia, som egentlig går rigtig godt.
Dog er det som om den har en tøven på gassen. Hvis den får gassen stille og roligt, accelerer den fint og jævnt. Men tildeler man den en lidt større portion på en gang, så staller den et øjeblik, for så at tage fint fat igen...

Nogen der har et forslag til hvor, og hvilken vej jeg skal stille karburatoren, for at den tager gassen mere villigt?

Den starter fint, og første gang, også uden at skulle have gas fra kold motor. Den går fint og jævnt i tomgang.

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Følgende er justeret:

Ventiler
Platinafstand
Kamvinkel
Tændingstidspunkt

Derfor tænker jeg det ligger ved karburatoren??

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er et meget typisk fænomen for dobbeltportede motorer og en af
årsagerne til, at jeg foretrækker enkeltportede.
En enkeltportet 1500/1600 er bare skøn. :-)
- Og 1300'eren også, for den sags skyld.

Det er min fornemmelse, at problemet skyldes, at der er for meget
volume ("blandingsmasse") i indsugningsmanifolden, der skal accellereres, før
der rigtigt "sker noget".
Den løber ganske vist lettere men der skubbes jo ikke ligefrem på
blandingen, bare fordi du træder pedalen i bund, det er først når
den kraftigere blanding når forbrændingskammeret, at ting for alvor begynder
at ske.

Ombyg til to karburatorer eller enkeltportet.

Martin

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg er uenig i at en dobbelt portet opfører sig sådan.

Karburator er 34 pict? Har du checket at dyser er standard og der ikke er nogen der har revet dem op

jeg ville stille tænding 10 grader før top uden vakum og så se hvordan den opfører sig. Det har jeg altid gjort på mine dobbelt port og de har gået fint

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

OK.., et forsøg værd...
Tror jeg satte den til 7,5 før top....

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

40257965 du ved.

(permalink) birke Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Virker accelerations pumpe ?

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

ja. Sebastian, du melder lige tilbage jeg han flere Cowboytriks du ved.

I den Gule Fagbog står de gamle VW mekanikkere lige efter Tryllekunsteren.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er super. Tak for snakken igen John... Det er lærerigt hver eneste gang :D

Hvis det er nogenlunde vejr i morgen, så får jeg lige prøvet af på en tur :)

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

- Folk der sætter billeder af de ting, de har til salg op på Facebook, hvor
man skal være "ven" med sælgeren for at se dem...
- Folk der deler ud af deres livslange erfaring ved bare at oplyse et telefonnummer, man kan ringe til for at høre svaret...

Sådan slår man et forum ihjel.

Martin

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Præcis, Martin!

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hmm..., det kan der være noget om, men som John siger, så er det svært at gengive den forklaring som jeg har fået i telefonen, i skrift. Det er nok ikke umuligt, men i telefonen er der ingen tvivl om, at jeg får den bedste hjælp jeg kan få, og uden risiko for misforståelser.

Som et lille plaster, så kan jeg måske kort ridse op hvad vores telefonsamtale gik på:

Det første drejede sig om at få pillet toppen af karburatoren, for at komme til accelerationsdysen, her finindstille denne, så benzinen blev spredt mest muligt ud i en vifte, og ikke bare røg ned i en stråle.

Derefter gik hjælpen på at få skruet de forskellige dyser ud, og få det hele blæst igennem med trykluft, inklusive bundkarret, gennem bund-(side)skruen.

Jeg gav lige pakningen et tyndt lag MP790.
Nu mangler jeg så bare at få prøvet det hele af på en køretur...

Og så har jeg også Henriks råd til gode, med at stille tændingen anderledes... :)

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Og så kommer der så sandelig også en afrapportering her:

Nu har jeg prøvekørt motoren/bilen.

Det var sikkert, allerede da jeg trillede ud af indkørslen, at den tog gassen bedre end før, selvom jeg havde mine tvivl.

Men efterhånden som motoren blev varmere, blev det bedre og bedre.

Og da den havde driftstemperatur, var det helt sikkert, at mit problem er løst.
Den tager gassen med det samme, og på en måde jeg ikke troede mulig med enkeltkarburator.

Måske er der et splitsekunds forsinkelse når gassen med det samme åbnes helt op fra tomgang, men der er ikke nogen døde punkter... :D

Tak for hjælpen!

Det er en øjenåbner for mig, at en kvart millimeter indstilling af den lille "vandhane" i karburatoren, kan ændre så meget...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

super du fik det til at virke. Men ja den forstøvning betyder meget.

Så er der ingen grund til at ændre på tænding

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ja og næste gang man roder med sådan en så forstøver den fint og så hjælper det at justere sprøjterøret så det sprøjter lige ned på kanten af gasspjældet :-)
Der var faktisk et teknisk mærkeblad fra VW der omhandler problemet. Der skulle man kontrollere at forvarmningen virkede, lave strømfordeleren om så den forstiller tændingen hurtigere fra tomgang og sætte en lidt større hoveddyse i. Jeg kan ikke huske om man også omtaler sprøjterøret.
Jeg tror det var det gamle tyske tuningsfirma, Oettinger, der hævdede at have grundlagt sit selskab på indtjeningen på VWs største fejltagelse: De dobbeltportede topstykker. Især på 1300 motoren. Oettinger startede efter sigende med at sælge to-karburatorsæt til dem.
http://www.oettinger.de/

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

I skal endnu engang have tak... :)

Jeg synes nu vwnettet fungerer rigtig fint... Om forklaringen så kommer i skreven form, eller via en opringning, så er det stadig gennem vwnettet man har fået netværket og kontakten.

Tak for den ekstra vinkel også Frank.

Næste projekt bliver et motorskifte, og så skiller jeg denne motor helt ad for at pakke den om... Den drypper nemlig olie på mine klinker i garagen.... :)

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Der er ikke korrekt Frank A. Sebatians motor er den type med(omløbskarburator) hvor strålen SKAL ramme kraven på udgangsarmen fra hoveddysen hvorved der dannes at vifte af benzin og det var det der skulle til for løse problemet.
Som du nævner findes der et Tekn. Mærkeblad fra VW.
Ang. Oettinger så startede de Lææænge før 1300 dobb.toppe nemlig i 1951 og var de første til at levere dobbkanal toppe til 25 PS motore senere Okrassa tuningssæt til 30 PS. 34 PS 40 PS 44 PS.+ alle de vandkølede.
Okrassa Betyder Oettinger Krafttecniske Specialanstalt. Så ved i det drenge.

John.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det er en Solex 34 PICT-3

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Okay, med forkert justeret accelerationsdyserør har den gået rigtig dårligt.
Der er stadig en bid vej op til responsen fra en enkeltportet.

Martin

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

OK..., men ift årsagen til mit indlæg, så har jeg fået den hjælp jeg skulle bruge... Motoren kører fantastisk nu, på trods af der bare er tale om en dobbeltportet 1600, med enkeltkarburator :)

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) fvee Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Husk hvis i montere Okrassa sæt på en 30 HK motor skas i udsk. krumptappen til en der kan holde til de højere omdr. Feks. den Oettinger leverede med sættet en Alfing 8 stiftet.

John.


Reply

You must log in to post.