Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Da min KG blev til "Kamin" Ghia... !!!

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Foto fra i går, efter nogle paniske sekunder med at få flået de brændende pakninger ud af bilen..., i dag plager vablerne mig, men bilen er uskadt, udover det kosmetiske i motorrummet...

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Årsagen til branden, var at jeg kort forinden, havde lagt en ny pakning i motorrummet, for at lukke helt tæt. Denne pakning kom dog til at have fysisk kontakt med udstødningens forrør i venstre side. Nok til at antænde gummipakningen, som brænder ganske fortrinligt....!!

Jeg opdagede det heldigvis akkurat i tide. Da jeg åbnede til motorrummet, var der allerede flammer op over benzinslangen og filteret... Heldigvis nåede flammerne ikke at få kontakt med benzinen, men det var vist få sekunder der gjorde forskellen.

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) multen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

God bedring med vablerne og godt at du nåede at reagere hurtigt og det ikke gik værre med din ghia

-------------------------------------------
multen@pc.dk SALG: http://vwnettet.dk/topic/198382 KØBES: http://vwnettet.dk/topic/186969
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jo tak Michael.

Jeg lagde dette op for også lige at advare andre.
Selv havde jeg troet at gummipakningen i motorrummet var lavet af brandhæmmende materiale, men det er ikke tilfældet!!!

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Forstår ikke at du så ikke få bestilt automatisk brandslukning til din bil, jeg tør ikke køre uden og jov den havde slukket denne brand

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

For det første, fordi jeg ikke kender til begrebet "automatisk brandslukning".

Men egentlig er jeg rigtig glad for jeg ikke har nået at smide en skumslukker i bilen, for havde jeg benyttet den, så havde der været et langt større oprydningsarbejde... Heldigvis kører jeg altid selv i bilen, og ikke med kone og børn.

Først og fremmest skal jeg nu have lavet fornuftig afstand mellem udstødning og den nye pakning, så der ikke er fysisk kontakt. Og efter forslag fra Rasser, vil jeg prøve med noget ekstra afskærmning omkring udstødningen, lidt a'la afskærming omkring en moderne katalysator...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Biffo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

http://www.firetrace.dk/firetrace-brandsikring.asp

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

OK, tak for linket...

Det glæder mig at læse det kan benyttet med CO2, for hvis skum var den eneste mulighed, så lod jeg hellere dytten brænde ud...

Men aktiveres ved 110-120 grader?? Så skal man da virkelig overveje hvordan den skal monteres, for bagerst i mit motorrum bliver der da ved alm. drift et stykke over 100 grader...!! Men det er så også det jeg skal have gjort noget ved....

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) kew Member
Skrev for 8 years siden | | | |

her er anden mulighed - http://www.mangosmoothie.ca/fire-suppression
jeg ville sige at flasken ikke skal være i motorrummet.

-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nice Kew...

Går ud fra det er CO2 han bruger. Må sige jeg aldrig før har skænket det en tanke, men på en eller anden måde er det kommet til at fylde lidt...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Biffo Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jo - der er flere muligheder...

FireTrace tilbyder en vifte af slukningsmidler - man kan bare spørge dem til råds.
CO2 er glimrende til lukkede motorrum, jeg valgte ABC pulver ( som i en "pulverslukker" ) da mit anlæg sidder i min buggy, og derfor er pulver bedst.

Du kan faktisk også få en slukke slange, der kan holde til lidt højere temperaturer..

Og jeps - svineriet koster lidt mønt, men det gør bilen vel også.. :-)

(permalink) Anne-Mette Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har det i min ghia, se rød slange på bagklap

image.jpg

-------------------------------------------
MIB AALBORG- KARMANN GHIA 14 1966 - VW 1300 DE LUXE/SKYDETAG 1969 OG VESPA 150 GL 1960
(permalink) HNC Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Der er sikkert krav til flammehastigheden på gummidele også, men kinamand er sgu da fløjtene ligeglad... Interiørdele må max. brænde med 100 mm./min og det er til at have med at gøre - laver selv brandtest ifm. jobbet.

Godt du selv er relativt uskadt og bilen overlevede! Puha, bliver snart helt paranoid!

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Fazerstone Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Der kan man da snakke om en Ghia med ild i røven...
godt der ikke skete mere puha.

-------------------------------------------
Karmann Ghia coupe 1,3 lit 6v 1966, t2 Westfalia 2,0 Aut 1977
(permalink) Brian S Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Puha, godt det ikke gik mere galt. God bedring med hænderne :-)

-------------------------------------------
VW Type 1 årg. 1963
mobil 22867994
Hobro
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Først og fremmest godt du er nogenlunde ok og bil ligeså.. Hvad udstødning kører du med siden det kunne gå så galt. Den der har jeg ikke lige set før. Den klassiske er dårlig kvalitet benzinslanger eller spændebånd eller et dårligt benzinfilter klods op ad strømfordeler.

(permalink) Dillen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Det var også min første tanke, at det ikke var gummilisten, men en benzinlæk ned
over udstødningen fra cylinder 3.
Det har man jo hørt om masser af gange og det er jo trods alt i venstre side.
Check det lige, Sebastian.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Her lige et par fotos af udstødningen....

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Og så må jeg hellere forklare fra bunden af...

Jeg har sat en ny motor i bilen (ny gammel), og den skarpe iagttager kan måske også se hvilken motor der er tale om. I den forbindelse, er udstødningssystemet kommet noget tættere på karossen bagtil, og allerede ved første opstart, udvikledes der røg efter mindre end 2 minutter, fordi den originale motorrumspakning havde kontakt med forrørene. Herefter fik jeg pakket udstødningen grundigt ind i heatwrap (som det fremgår af fotos), samt krænget motorrumspakningen op over det bagerste motorblik, så det var frit af udstødningen. Herefter har jeg kørt små 500 km uden problemer, vel vidende, at jeg var nødt til at få tætnet motorrummet bedre, da der flere steder kunne komme både varme og skidt fra vejen, op til motoren.

Da en almindelig pakning åbenbart ikke dur, så var jeg i et byggemarked og hente en grov pakning, som egentlig er til noget industriport af en art. Sælgeren var ret overbevisende ift at denne gummiart sagtens ville kunne bruges tæt på motor og udstødning, og det stillede jeg mig tilfreds med. Pakningen passede perfekt, og sluttede fint til hele vejen rundt. Jeg var nok ikke alt for påpasselig med at undgå udstødningen, da den jo var pakket i heatwrap (og det er jo sikkert der jeg begår fejlen). Det var på selve testturen, at det gik galt. Jeg var dermed i forvejen opmærksom på særlige lugte, og var også indstillet på at skulle reagere, hvis noget gik galt... Dog havde jeg ikke regnet med at se flammer i mit motorrum!!

Hvad benzinfilter og slange, samt fittings angår, så er jeg ret sikker på det er helt tæt! Jeg har nemlig lige lavet det, og da der var ild i pakningen, slikkede flammerne op omkring benzinslangen med fittings og filter, og havde der været den mindste lækage, så havde mit problem været af helt andre dimensioner!

Håber at fotos og beskrivelse giver lidt mere baggrund...

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Nu har jeg så lige bestilt en ny motorrumspakning. Og denne gang en pre-66, som ikke går så langt nedad, som den nyere. Min plan er så at skære den nederste "læbe" af, der hvor den løber forbi det bagerste stykke med udstødningen.

Derudover har jeg bestilt 20 meter heatwrap mere af 1400gr. typen, og så vil jeg give udstødningen et lag mere. Slutteligt vil jeg skaffe noget tynd plade til yderligere afskærmning under karossen, så varmen ikke rammer denne først. Evt med rockwool mellem karossen og blikket, hvis jeg kan finde på en smart måde at fæstne det på.

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Ok. Så har problemet været pakningen. Jeg har kørt med ahnendorpf grenrør på en type 4 i min 1303 engang. Grenrør gik tæt på gummipakning og bagplade. På rullefelt blev bagpanel så varmt at maling efterfølgende skallede af... Men ingen ild. Sørg for at lave god plads.. og brug original pakning

(permalink) jens 181 Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej Sebastian, Godt der ikke skete mere ifb. med din tur i "Kamin Ghia"
Jeg kan ikke lige se det med sikehed på dine billeder af udstødningen, men det ser ud som om din heat-wrap ligger meget tykt. (Det kan være jeg tager fejl der)
Men ellers husk at opbløde din heat-wrap i en spand vand og tage det dirkte derfra når du binder det på udstødningen.
Det gør arbejdet meget lettere og du kan strække det lidt når du monterer det. Det gør at det binder sig selv når det bliver varmet op og man slipper for store overlap når man kører det på.
Hilsen Jens :-)

-------------------------------------------
VW Type 1 ´56
VW Type M 181 ´75
VW T2 Panelvan ´69
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Tak Jens.

Heatwrap'en har ligget i vand inden jeg satte det på, og jeg strakte det så meget som der var kræfter i mine underarme til.
Det ser måske tykt ud fordi det er 50mm bredde, og jeg har kørt med 50% overlap. Det rakte kun lige med 20 meter til forrørene. Og nu overvejer jeg at give dem samme omgang udenpå igen, og måske tage potten med også...

På billedet ser det måske ud som om heatwrap'en er brændt, men det er brændt gummi der ligger på ovenpå. Selve wrap'en fejler intet.

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 8 years siden | | | |

på min jagtvogn har jeg samme slyng men valte at svejse 3 stk elforzinket plade på .1stk langt og 2 mindre ved enderne.pladerne er er med ca 1,5cm ombuk for vibrasion og varme.der blev boret 2stk 8 mm hul i hver plade for svejs .er ikke lige til Heatwrap da jeg mener at det virker som væge når der er ild.foto kan jeg ikke finde men vis de dukke op kommer de

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Så er motorrummet snart klar til at blive shinet op igen....

image.jpg
image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75

Reply »

You must log in to post.